Akiko ORITA

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Name
Akiko ORITA
Nickname
oritako
E-mail
oritakokanto-gakuin.ac.jp
URL
http://www.ako-l.ab.net/
Affiliation
Kanto Gakuin University
Section
College of Interhuman Symbiotic Studies
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D. (Media and Governance)(Keio University)
Other affiliation
Chuo University
Twitter ID
oritako

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2016
 - 
Today
Associate Professor, Kanto Gakuin University
 
Apr 2013
 - 
Mar 2016
Assistant Professor, Kanto Gakuin University
 
Apr 2011
 - 
Mar 2012
Tsuda Collage
 
Jan 2011
 - 
May 2011
Visiting Assistant Professor, Kennesaw State University
 
Apr 2010
 - 
Mar 2013
Assistant Professor, Graduate School of Media and Governance, Keio University
 
Apr 2009
 - 
Today
Visiting Research Fellow, GLOCOM
 
Apr 2008
 - 
Today
Assistant Professor, Chuo Graduate School of Strategic Management
 
Nov 2007
 - 
Today
Senior Visiting Researcher, SFC Research Institute at Keio University
 
May 2005
 - 
Mar 2008
研究員(RA), 慶應義塾大学COEプログラム
 
Apr 2003
 - 
Mar 2009
Research Associate, GLOCOM
 
Aug 2002
 - 
Jan 2003
神奈川県第8区総支部代表(公募候補), 民主党
 
Nov 1997
 - 
Aug 1998
Visiting Scholar/Composer, Stanford Univ. Music Dept. CCRMA
 

Misc

 
Akiko Orita, Atsushi Yoshikawa, Hideo Yamamoto
IPSJ SIG Notes   2010(30) 1-7   Nov 2010
This paper describes our trial of developing our MANGA case and training in the classroom. It is necessary for users to be conscious of architecture of services and privacy control in the usage of social media. We organized MANGA on Web-slander is...
リンク不能性の観点による匿名性の分類と活用:匿名性の高い実名と匿名性の低い仮名
折田明子
電子情報通信学会コミュニティ活性化時限研究専門委員会(CoA: CommunityActivation)研究会予稿集   19-24   Feb 2008
インターネットを介した情報交換やコミュニケーションの活発化において、ユーザは実名を秘匿した上での情報発信を指向している。一方で、匿名性という言葉自体が多義性を持っており、明確な定義がされることなく匿名性の是非論に陥りがちである。本稿では、リンク不能性およびその一覧性という観点から、ユーザの視点における匿名性の分類を試み、匿名性を活用するための議論の切り口を提示する。
CGMにおける匿名性レベル:リンク可能性および一覧性
折田明子
経営情報学会2007年秋季全国研究発表大会予稿集   110-113   Nov 2007
インターネットを介した消費者同士の情報交換の場として、CGM(Consumer Generated Media)が活用されている。これらの場では投稿や購買記録が蓄積されるため、場の匿名性の度合いは場によって異なる。本稿では、リンク可能性および一覧性という観点匿名性のレベルを設定し、既存のCGMの分類を試みることで、消費者にとって効果的な場の設計可能性を提示する。るインセンティブおよびペナルティ設計の可能性を提示する。
ンターネット上での相互扶助における匿名性と履歴追跡可能性
折田明子
経営情報学会2006年秋季全国研究発表大会予稿集   164-166   Nov 2006
インターネット上で見知らぬ者同士が情報を提供し、オフィシャルな情報源から外れた事例について当事者同士が情報交換する相互扶助が実現されている。有効な相互扶助の実現のためには、投稿者の障壁を下げる匿名性とともに、投稿内容に対する責任を担保する必要がある。本研究では、先行研究をもとにインターネットを介したコミュニケーションにおける匿名性の概念を整理し、履歴の追跡可能性という軸を提示する。

Conference Activities & Talks

 
Akiko Orita, Asako Miura, Hiroaki Morio, Shuhei Uda, Mitsuteru Tashiro, Ryuichi Suzuki, Kunio Matsui
IPSJ SIG Notes   8 Feb 2013   
This paper tried to examine a trend of screen-name usage on online community- NIFTY-Serve. NIFTY-Serve are thought as a "pseudonymous" community because of handle-based communication, however, this service allowed users to choose some options for ...
TERANO Takao, YOSHIKAWA Atsushi, ORITA Akiko, KOSHIYAMA Osamu, KUNIGAMI Masayuki
23 Aug 2011   
ORITA Akiko
23 Aug 2011   
Users attitude towards Anonymous and Real-name services on the Internet in Japan
Akiko Orita
JPAIS Session, ICIS2008   Dec 2008   

Published Papers

 
Orita Akiko
Journal of Japanese Society for Artificial Intelligence   27(1) 59-66   Jan 2012   [Invited]
YAMAMOTO Hideo, YOSHIKAWA Atsushi, ORITA Akiko, OGAWA Mikako
Journal of International Association of Project & Program Management   5(2) 89-101   Feb 2011
Manager of an innovative program which includes several complex projects has to be sensitive to business contexts and should integrate both the body of knowledge learned at school and practical experience gained in the field. Practical knowledge f...
ORITA Akiko
The journal of Information Science and Technology Association   61(2) 70-75   Feb 2011
Social Networking Services become to play roles not only for supporting networking among users but also providing platform of aggregated lifelog information. This paper introduces both Japanese domestic and global SNS services from three perspecti...
Balancing Benefits and Privacy in Social Media Use:Unconscious Reflection of Real-Space Information
Akiko ORITA
Journal of Strategic Management Studies   2(2) 23-29   2011   [Invited]
マンガ教材を用いたアドバンスト・ケース研修の構想
山本秀男,吉川厚,小川 美香子,折田 明子
国際プロジェクト・プログラムマネジメント学会論文誌   3(2) 87-95   Mar 2009
USERS’ ATTITUDES TOWARDS ANONYMITY IN USERGENERATED CONTENT: BASED ON STRUCTURE OF ANONYMITY
Akiko Orita
Proceedings of IADIS e-Society2009   163-170   Feb 2009
UGC (User Generated Content) is currently popular for exchanging information amongst Internet users. Although usersin Japan make good use of such UGC, they prefer to remain anonymous. This paper aims to evaluate the usage of UGC and users’ attitud...
折田明子,三木草,小川美香子
情報社会学会誌   2(2) 114-127   Jun 2007
Our study proposes the effect of anonymity that enhances the appearance of word-of-mouth on the Internet, especially in hesitating matters. On reviewing definitions of anonymity, we came to lead the level of anonymity from the viewpoint of traceab...
Akiko Orita
Journal Of Computers   1(8) 55-60   Dec 2006
Our study proposes mutual aid platforms for
the resolution of uncommon or non-conforming cases in both administrative and commercial procedures. On reviewing inter-customer interaction, we came to rate RAQ over FAQ. We also reviewed former works o...

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
Project Year: 2007 - 2008    Investigator(s): Akiko ORITA