田口 悦男

J-GLOBALへ         更新日: 17/02/23 16:54
 
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研究者氏名
田口 悦男
 
タグチ エツオ
eメール
taguchiic.daito.ac.jp
所属
大東文化大学
部署
外国語学部 日本語学科
職名
教授
学位
修士(英語教授法)(ペンシルバニア州立大学大学院)

研究キーワード

 
 

研究分野

 
 

学歴

 
 
 - 
1990年
ペンシルバニア州立大学大学院 スピーチ・コミュニケーション 英語教授法
 
 
 - 
1979年
都留文科大学 文学部 英文学
 

委員歴

 
2012年2月
   
 
"System" February 2012-present  外部査読者(external reviewer)
 
2007年
 - 
現在
大学英語教育学会  『JACET通信』委員会副委員長
 
2008年
   
 
日本e-Learning学会  理事
 

論文

 
Assisted Reading: A Flexible Approach to L2 Reading Fluency Building
田口 悦男
The Reading Matrix   (16) 106-118   2016年4月   [査読有り]
Scaffolding in L2 reading: How repetition and an auditory model help readers.
田口 悦男
Reading in a Foreign Language   (28) 101-117   2016年4月   [査読有り]
Repeated Reading for Japanese language learners: Effects on reading speed, comprehension, and comprehension strategies.
田口 悦男
The Reading Matrix   (15) 18-44   2015年   [査読有り]
A web-based research project for developing reading fluency in ESL/EFL.
田口 悦男
JACET Summer Seminar Proceedings   (11) 60-65   2013年   [査読有り]
Fluency Instruction in Reading in a Second or Foreign Language. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems, (Eds.), Fluency instruction: Research-based best practices (2nd ed.) (pp. 255-277). New York: Guilford Press.
田口 悦男
255-277   2012年4月   [査読有り][招待有り]
Assisted Repeated Reading with an Advanced-level Japanese EFL Reader: A Longitudinal Diary Study.
田口 悦男
24 30-55   2012年4月   [査読有り]
第二言語の読みにおける流暢さの検証―e-Learningの活用による教材共有化の試み―
田口悦男, 神田明延, 大須賀直子, 佐藤明可, メイス高安・みよ子, 竹村雅史
2012年度日本e-Learning学会学術講演会発表論文   53-62   2012年   [査読有り]
Reading fluency in ESL/EFL: Possibilities and issues.
田口 悦男
Proceedings from ALAK 2011 Annual Conference: Cognition and Practice in Applied Linguistics   9-13   2011年11月   [査読有り][招待有り]
Gorsuch, G.J., & Taguchi, E.
Language Teaching Research   14(1) 27-59   2010年
Repeated reading and its role in an extensive reading programme.
Gorsuch, G., & Taguchi, E. (2009). Repeated reading and its role in an extensive reading programme. In A. Cirocki (Ed.), Extensive Reading in English Language Teaching (pp. 249-271). Munich, Germany: LINCOM EUROPA Studies in Second Language Teaching.
   2009年
Repeated reading for developing reading fluency and reading comprehension: The case of EFL learners in Vietnam.
Gorsuch, G. J., & Taguchi, E.
System   36(2) 253-278.   2008年
Developing second and foreign language reading fluency and its effect on comprehension: A missing link.
Taguchi, E., Gorsuch, G. J., & Sasamoto, E.
The Reading Matrix   6(2) 1-18   2006年
A Comparative Study of Two Methods on Building Reading Fluency in EFL: Repeated Reading vs Extensive Reading.
Language, Education, & Technology   41    2004年
Developing reading fluency in EFL: How assisted repeated reading and extensive reading affect fluency development.
Reading in a Foreign Language   16(2) 70-96   2004年
Repeated readings: A simple yet powerful method to improve reading fluency in English as a foreign language.
Taguchi, E.
『語学教育の方法論構築に向けて』(大東文化大学 語学教育研究所)   3-18   2004年
「読みの流暢さを育てる」
田口悦男
『語学教育論叢』   20 73-93   2003年
Transfer Effects of Repeated EFL Reading on Reading New Passages: A Preliminary Investigation.
Reading in a Foreign Language   14(1) http://nflrc.hawaii.edu/rfl/April2002/taguchi/taguchi.html   2002年
Effects of Repeated Reading in EFL on Reading New Passages in Terms of Silent Reading Rate and Comprehension.
Taguchi, E.
『語学教育論叢』   19 103-135   2002年
第2言語、及び外国語の読みにおけるメタ認知
大東文化大学紀要   (39) 89   2001年
リピーティッド・リーディング再考-最近の研究成果を踏まえて
語学教育研究論叢   (18) 229   2001年
EFL/ESL Repeated Reading Revisited: What We Have Learned and What We Should Learn.
Taguchi, E.
『語学教育論叢』   18 229-241   2001年
Metacognition in L2 or FL Reading: What We Know and What We Should Have To Know.
Taguchi, E.
『英語学論説資料』   35    2001年
Repeated Readings: A Method to Develop Reading Fluency of FL/ L2 Readers.
Taguchi, E., & Christianson, E. B
『語学教育論叢』   15 175-190   1998年
The effects of repeated readings on the development of lower identification skills of FL readers.
Reading in a Foreign Language   11 97-119   1997年
I Know I Don’t Know: Metacognition in L2/ FL Reading.
Taguchi, E.
『英語学論説資料』   31    1997年
I Know I Don’t Know: Metacognition in L2/ FL Reading.
Taguchi, E.
『語学教育論叢』   14 143-157   1997年
Practicing Identification Skills for Fluent Reading in a Second/Foreign Language.
Taguchi, E.
『大東文化大学紀要』    34 153-164   1996年
The Role of Word Recognition in Fluent Reading in a Second/Foreign Language.
Taguchi, E.
『大東文化大学紀要』   32    1994年
The Study on the Performance of the Apology Speech Act by Japanese Learners of English.
Taguchi, E.
『浦和論叢』   9    1992年
Similarities and Differences between L1 and L2 Reading Processes
Taguchi, E.
The Proceedings of the Conference on Second Language Research in Japan   3    1992年

講演・口頭発表等

 
Reading Fluency in ESL/EFL: Possibilities and issues. [招待有り]
田口 悦男
ALAK 2011 Annual Conference. (Seoul National University, Seoul, Korea)   2011年11月   
Developing a web-based assisted repeated reading program: An interim report.
田口 悦男
16th World Congress of Applied Linguistics AILA 2011 (Beijing Foreign Studies University, Beijing, China)   2011年8月   
The Effects of Repeated Readings on FL Readers' Comprehension of New Passages and Their Chunking Span.
Paper presented at the 12th World Congress of Applied Linguistics AILA '99 Tokyo, Japan.   1999年   
リピーティッド・リーディングー外国語、および第2言語による読みの流暢さを育てる
外国語教育メディア学会(LET)第43回全国研究大会(大阪)   2003年   
A Comparative Study of Two Methods on Building Reading Fluency in EFL: Repeated Reading vs Extensive Reading.
A Comparative Study of Two Methods on Building Reading Fluency in EFL: Repeated Reading vs Extensive Reading.   2003年   
A Study of Two Methods for Developing Lower Identification Skills of EFL Readers: Quantitative and Qualitative Analyses.
International Online Conference on Second and Foreign Language Teaching and Research.   2004年   
How repeated reading affects advanced-level proficiency Japanese readers of EFL: A diary study
AILA (World Congress of Applied Linguistics)   2008年   

競争的資金等の研究課題

 
第二言語の読みにおける流暢さの検証―eラーニングの活用による教材共有化の試み―
日本学術振興会: 文部科学省科学研究費 基盤研究(C) 
研究期間: 2012年4月 - 2014年3月    代表者: 田口 悦男
第二言語の読みにおける下位スキルの発達が理解度に与える影響
日本学術振興会: 文部科学省科学研究費 基盤研究(C)
研究期間: 2008年4月 - 2011年3月    代表者: 田口 悦男
リーディング・コンプリヘンションにおける下位スキルと上位スキルの相互作用に関する研究
大東文化大学: 特別研究費
研究期間: 2004年4月 - 2005年3月    代表者: 田口 悦男
反復読み(repeated reading)が外国語習得に与える影響について調べる
大東文化大学: 特別研究費
研究期間: 2001年4月 - 2002年3月    代表者: 田口 悦男
反復読み(repeated reading)が新しい文章の読みの理解度と単語のまとめ読み(chunking)に与える影響についてしらべること
大東文化大学: 特別研究費
研究期間: 1997年4月 - 1998年3月    代表者: 田口 悦男
反復読み(repeated reading)が新しい文章の読解に及ぼす影響について調べること
大東文化大学: 特別研究費
研究期間: 1995年4月 - 1996年3月    代表者: 田口 悦男