長谷川佑介

J-GLOBALへ         更新日: 17/06/15 14:22
 
アバター
研究者氏名
長谷川佑介
 
ハセガワ ユウスケ
所属
上越教育大学
部署
大学院学校教育研究科
職名
講師
学位
博士(言語学)(筑波大学)

研究分野

 
 

経歴

 
2015年4月
 - 
現在
上越教育大学 大学院学校教育研究科 講師
 

委員歴

 
2016年4月
 - 
現在
中部地区英語教育学会  紀要編集事務局長
 
2015年4月
 - 
現在
全国英語教育学会  事務局員(広報通信部)
 
2015年4月
 - 
現在
日本言語テスト学会  編集委員
 
2015年4月
 - 
現在
上越英語教育学会  会計
 
2013年4月
 - 
2015年3月
全国英語教育学会  事務局員(学生支援部)
 

論文

 
Context-based activation of deliberately learned new words: A pilot study.
長谷川佑介
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   28 145-159   2017年3月   [査読有り]
質的方法
長谷川佑介
JLTA (the Japan Language Testing Association) Journal   19(Suppl.) 244-247   2016年12月
Does reading aloud contribute to EFL reading fluency among learners with higher/lower phonological awareness?
Hasegawa, Y.
Bulletin of Joetsu University of Education   36(1) 165-172   2016年9月
L2 Learners’ retrieval of pre-learned word meanings while reading in a new context.
Hasegawa, Y.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   27 233-248   2016年3月   [査読有り]
Maintaining the coherence of situation models in EFL reading: Evidence from eye movements.
Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Tanaka, N., Hosoda, M., & Mori, Y.
JACET (the Japan Association of College English Teachers) Journal   60 37-55   2016年3月   [査読有り]
A generalizability theory study on the assessment of task-based reading performance.
Ushiro, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Dowse, E., Tanaka, N., Suzuki, K., Hosoda, M., & Mori, Y.
JLTA (the Japan Language Testing Association) Journal   18 92-114   2015年11月   [査読有り]
The role of context-based mental imagery in intentional vocabulary learning among Japanese EFL learners.
Hasegawa, Y.
University of Tsukuba      2015年3月
Effects of seductive details on expository text comprehension among Japanese EFL readers.
Ushiro, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Suzuki, K., Mori, Y., & Tanaka, N.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   26 29-44   2015年3月   [査読有り]
Aptitude treatment interaction in intentional vocabulary learning: Different effects of context on EFL learners at three stages of lexical development.
Hasegawa, Y.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   25 79-94   2014年3月   [査読有り]
Immediate or delayed effect of context: Japanese learners' vocabulary learning using translation.
Hasegawa, Y.
Opening new lines of communication in applied linguistics: Proceedings of the 46th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics   195-198   2014年6月
Narrative characters’ goals and EFL readers’ text comprehension: Focusing on goal explicitness.
Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., & Tanaka, N.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   25 1-16   2014年3月   [査読有り]
Detection of text coherence breaks in EFL reading: A pilot study of eye-tracking.
Ushiro, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Hasegawa, Y., & Hamada, A.
Proceedings of the 12th Annual Hawaii international conference on education   849-854   2014年6月   [査読有り]
Contextualized vocabulary learning by two proficiency groups: Focusing on imagery instruction and context imageability.
Hasegawa, Y.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   24 1-16   2013年3月   [査読有り]
Who will benefit from glossed context in intentional vocabulary learning? Comparing high school and university students.
Hasegawa, Y.
JLTA (the Japan Language Testing Association) Journal   16 45-63   2013年12月   [査読有り]
How the profiles of words and sentences affect contextualized vocabulary learning: Validation study for Webb (2007).
Hasegawa, Y.
Multilingual theory and practice in applied linguistics: Proceedings of the 45th annual meeting of the British Association for Applied Linguistics   73-76   2013年6月
Incremental learning of homonyms in multiple contexts among Japanese EFL readers.
Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Hamada, A., Kimura, Y., Mori, Y., & Kato, D.
JACET (the Japan Association of College English Teachers) Journal   57 1-19   2013年10月   [査読有り]
Measures of macroproposition construction in EFL reading: Summary writing task vs. the meaning identification technique.
Ushiro, Y., Takaki, S., Kobayashi, M., Hasegawa. Y., Nahatame, S., Hamada, A., & Kimura, Y.
JLTA (the Japan Language Testing Association) Journal   16 185-204   2013年12月   [査読有り]
Discourse-based lexical inferencing in EFL reading: Focusing on depth of vocabulary knowledge and cue availability.
Ushiro, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Kimura, Y., Shimizu, H., Takaki, S., Kobayashi, M., & Tanaka, N.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   24 77-92   2013年3月   [査読有り]
Incidental vocabulary learning and memory of context: Interaction between informativeness and imageability.
Hasegawa, Y.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   23 201-216   2012年3月   [査読有り]
Activation and encoding of bridging and predictive inferences in EFL reading comprehension.
Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Shimizu, H., Kimura, Y., Tanaka, Y., & Nakagawa, C. (2012).
JACET (the Japan Association of College English Teachers) Journal   54 33-52   2012年3月   [査読有り]
How Japanese EFL readers revise their situation models: Focusing on reading skills and the causal structure of texts.
Ushiro, Y., Hasegawa, Y., Nahatame, S., Shimizu, H., Takaki, S., Hamada, A., & Nakagawa, C.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   23 105-120   2012年3月   [査読有り]
語彙運用能力の測定における読解イメージの利用可能性
長谷川佑介
STEP (the Society for Testing English Proficiency) Bulletin   24 59-74   2012年11月
Effects of flashback on Japanese EFL readers’ narrative comprehension.
Ushiro, Y., Kai, A., Shimizu, H., Hoshino, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Yano, K., & Nakagawa, C.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   22 111-126   2011年3月   [査読有り]
L2 imageability in vocabulary learning research: Can the image of an English word be evaluated?
Hasegawa, Y.
IRICE (the Institute for Research in International Communicative English) Plaza   21 116-124   2011年3月   [査読有り]
Context effects on EFL vocabulary learning: Focusing on word imageability and test formats.
Hasegawa, Y.
JLTA (the Japan Language Testing Association) Journal   13 145-161   2010年11月   [査読有り]

書籍等出版物

 
「思考力」を育てる: 上越教育大学からの提言1
長谷川佑介・大場浩正・ブラウン,アイヴァン・野地美幸 (担当:共著, 範囲:英語科における「21世紀を生き抜くための能力」の「思考力」の捉え方)
上越教育大学出版会   2017年6月   
Reading Cycle
Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Serafin, P., & Serafin, X, S. (担当:共著)
金星堂   2016年1月   
英語リーディングテストの考え方と作り方
長谷川佑介 (担当:分担執筆, 範囲:テキスト構造を読み解く力)
研究社   2012年9月   

講演・口頭発表等

 
“リサイクル”を意識したリーディング授業の設計図
長谷川佑介
外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会 第4回年次例会シンポジウム   2016年12月   
はじめて学ぶ効果量:基礎概念から実践まで
長谷川佑介・高木修一
第20回日本言語テスト学会 全国研究大会ワークショップ   2016年9月   
英語語彙の学習時に読む文脈が語彙アクセスに与える影響:間接プライミング効果の観点から
長谷川佑介
第42回全国英語教育学会 埼玉研究大会   2016年8月   
読みのメカニズムを踏まえた英語授業
長谷川佑介
ECHO会 (上越市中学校英語教員研修会) 春季研修会   2016年6月   
「予習済みの新出語彙」を含む英文の理解と記憶
長谷川佑介
第41回全国英語教育学会 熊本研究大会   2015年8月