Tsuge Masayoshi

J-GLOBAL         Last updated: Jan 16, 2020 at 02:58
 
Avatar
Name
Tsuge Masayoshi
URL
http://www.human.tsukuba.ac.jp/~tsuge/
Affiliation
University of Tsukuba
Section
Faculty of Human Sciences
Job title
Professor
Research funding number
20271497

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Aug 1997
 - 
May 1998
Visiting Scholar, Mental Retardation Research Center, NPI(Neuro-psychiatric Institute), University of California, Los Angeles(UCLA)
 

Committee Memberships

 
 
   
 
IARLD (International Academy for Research in Learning Disabilities)  Editorial Review Board member
 

Published Papers

 
発達障害支援に基づいた通常の学級へのコンサルテーションの効果の検証(長山慎太郎・岡部帆南・柘植雅儀)
柘植,雅義
LD研究   28(4) 474-483   Nov 2019   [Refereed]
特別支援教育において達成できたことと残された課題
柘植,雅義
教育と医学, 795, 12-19. (慶應義塾大学出版会)   12-19   Nov 2019
A Survey of Truancy at Special School for Children with Intellectual Disability in Japan (Sakai T., Tsuge M., Kouchiyama S. & Sonoyama S.)
柘植,雅義
Journal of Special Education Research Vol.8, 1, 1-10.      Aug 2019   [Refereed]
特別支援学校(知的障害)の不登校と支援体制に関する予備的研究(倉光晃子・柘植雅義・園山繁樹)
柘植,雅義
福岡教育大学附属特別支援教育センター研究紀要, 11, 1-7.   1-7   Mar 2019
日本LD学会の魅力と可能性(5)
柘植,雅義
LD研究, 28(1), 8-13.   8-13   Feb 2019

Books etc

 
LDのある子の学習指導 -適切な仮説に基づく支援-(シリーズ全10巻(追加5巻)発達障害支援・特別支援教育ナビ)) (シリーズ監修:柘植雅義、本巻編集:小貫悟)
柘植, 雅義
金子書房   Nov 2019   
LDの「定義」を再考する 金子書房
柘植,雅義 (Part:Contributor, わが国のLDの定義の成立過程)
Nov 2019   
Susie L. Gronseth & Elizabeth M. Dalton (2019) Universal Access Through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. ROUTLEDGE, NY, USA.
Tsuge,Masayoshi (Part:Contributor, Okabe H. & Tsuge M. (2019) Importance of Classroom Atmosphere in Elementary Schools to Improve the Inclusive Education System in Japan. 269-271.)
Oct 2019   
Susie L. Gronseth & Elizabeth M. Dalton (2019) Universal Access Through Inclusive Instructional Design: International Perspectives on UDL. ROUTLEDGE, NY, USA.
Tsuge, Masayoshi (Part:Contributor, Nagayama S. & Tsuge M. (2019) Support for Students with Developmental Disabilities in a Regular Elementary School in Japan. 318-319.)
Oct 2019   
公認心理師試験の問題と解説2019 (日本評論社「こころの科学編集部」)
柘植,雅義 (Part:Contributor, ⑬障害者(児)心理学)
Jun 2019   

Conference Activities & Talks

 
吃音に他の問題を重複する児童の実態Ⅱ―保護者の回答結果を中心にした検討―
宮本, 昌子;酒井奈緒美;小林宏明;柘植雅義
日本吃音・流暢性障害学会第7回大会   30 Aug 2019   
Twice Exceptional (2E) Teacher Needs Survey: Familiarities and Experiences of Current Teachers Serving 2E Learners in a Large Urban district in Washington State(Ichikawa M. & Tsuge M.)
柘植, 雅義
Japan Academy of Learning Disabilities, 28th Annual Conference in Yokohama, Poster Session 日本LD学会 第28回大会(横浜)ポスター発表   Nov 2019   
中国における自閉スペクトラム症児向けの親子プログラムの現状とその満足度に関する研究 ―民間施設「北京星星雨教育研究所」を対象として―(劉佳琦・柘植雅義)
柘植,雅義
日本LD学会 第28回大会(横浜)ポスター発表   Nov 2019   
通常学級在籍児童の知的障害特別支援学級への関心 -サブタイトル 質問紙調査自由記述の結果から-(長嶋里恵・柘植雅義)
柘植, 雅義
日本LD学会 第28回大会(横浜)ポスター発表   Nov 2019   
通常の学級に在籍する発達障害のある児童を取り巻く学級雰囲気のレベル別分類の試み(岡部帆南・柘植雅義)
柘植, 雅義
日本LD学会 第28回大会(横浜)ポスター発表   Nov 2019