TAKASHIMA Kazuki

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Name
TAKASHIMA Kazuki
URL
http://db.tohoku.ac.jp/whois/e_detail/1317a38f35c83353f55f6f3ed7ad9e5a.html
Affiliation
Tohoku University
Section
Research Institute of Electrical CommunicationHuman Information Systems Division
Job title
Assistant Professor
Degree
Ph.D. (Information Science)(Osaka University)

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Oct 2008
 - 
Mar 2010
Assistant pofessor, 大阪大学大学院国際公共政策研究科(兼任:情報科学研究科)
 

Education

 
 
 - 
Sep 2008
マルチメディア工学専攻, Graduate School, Division of Information Science, Osaka University
 

Awards & Honors

 
Mar 2008
ベストペーパー賞, 情報処理学会
Winner: 高嶋和毅, 大森慈子, 吉本良治, 伊藤雄一, 北村喜文, 岸野文郎
 
Nov 2011
Best Demo Award, ITS 2011
Winner: Kosuke Nakajima, Yuichi Itoh, Takayuki Tsukitani, Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura, Fumio Kishino
 
Mar 2012
学術奨励賞, ヒューマンインタフェースシンポジウム2011
Winner: 大脇正憲, 藤田和之, 高嶋和毅, 築谷喬之, 伊藤雄一, 北村喜文, 岸野文郎
 

Published Papers

 
Redirected Jumping: Imperceptibly Manipulating Jump Motions in Virtual Reality
Daigo Hayashi, Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Robert W. Lindeman and Yoshifumi Kitamura
Proceeding of IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces 2019      Mar 2019   [Refereed]
A Study on AR Authoring using Mobile Devices for Educators
Kinfung Chu, Weiquan Lu, Kiyoshi Oka, Kazuki Takashima and Yoshifumi Kitamura
ICAT-EGVE 2018 - International Conference on Artificial Reality and Telexistence and Eurographics Symposium on Virtual Environments   175-182   Nov 2018   [Refereed]
PROCEEDINGS OF THE 2018 ACM INTERNATIONAL CONFERENCE ON INTERACTIVE SURFACES AND SPACES (ISS'18)   213-225   Nov 2018   [Refereed]
PROCEEDINGS OF THE 2018 ACM INTERNATIONAL CONFERENCE ON INTERACTIVE SURFACES AND SPACES (ISS'18)   405-408   2018   [Refereed]
Ichikawa Shotaro, Takashima Kazuki, Tang Anthony, Kitamura Yoshifumi
24TH ACM SYMPOSIUM ON VIRTUAL REALITY SOFTWARE AND TECHNOLOGY (VRST 2018)      2018   [Refereed]
Sugawara Ryo, Huang Jiawei, Takashima Kazuki, Komura Taku, Kitarmura Yoshifumi
24TH ACM SYMPOSIUM ON VIRTUAL REALITY SOFTWARE AND TECHNOLOGY (VRST 2018)      2018   [Refereed]
Kitamura Yoshifumi, Takashima Kazuki, Fujita Kazuyuki
24TH ACM SYMPOSIUM ON VIRTUAL REALITY SOFTWARE AND TECHNOLOGY (VRST 2018)      2018   [Refereed]
UNSUPERVISED ADAPTATION OF NEURAL NETWORKS FOR DISCRIMINATIVE SOUND SOURCE LOCALIZATION WITH ELIMINATIVE CONSTRAINT
2018 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ACOUSTICS, SPEECH AND SIGNAL PROCESSING (ICASSP)   3514-3518   2018   [Refereed]
Xiyue Wang,Miteki Ishikawa,Kazuki Takashima,Tomoaki Adachi,Ehud Sharlin,Patrick Finn,Yoshifumi Kitamura
Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI 2018, Montreal, QC, Canada, April 21-26, 2018      May 2018   [Refereed]
Ozacar Kasim, Hincapie-Ramos Juan David, Takashima Kazuki, Kitamura Yoshifumi
INTERACTING WITH COMPUTERS   29(4) 579-591   Jul 2017   [Refereed]
大山貴史, 高嶋和毅, 浅利勇佑, SHARLIN Ehud, GREENBERG Saul, 北村喜文
情報処理学会論文誌ジャーナル(Web)   58(5) 1049‐1060 (WEB ONLY)-1060   May 2017
作業空間におけるディスプレイ形状の重要性に着目し,作業の内容や状況に応じて自律的に移動しその配置を変更することが可能な壁型ディスプレイ(自律変形壁型ディスプレイ)について検討した結果を報告する.まず,デザインスタディにより,ユーザによる壁型ディスプレイの利用形態を調査した.その結果,作業場面に応じてユーザは平面以外の様々なディスプレイ形状を求めることが分かり,自律変形壁型ディスプレイの設計にあたって重要となる形状や変形方法の指針を得た.また,その指針に基づき,様々なユーザの要求やコンテキス...
月田 有香, 高嶋 和毅, 横山 ひとみ, 市野 順子, 伊藤 雄一, 大坊 郁夫, 北村 喜文
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   116(524) 143-148   Mar 2017
續毅海, 伊藤雄一, 藤原健, 高嶋和毅, 宮崎陽平, 尾上孝雄
ヒューマンインタフェース学会論文誌(CD-ROM)   19(1-4) 151‐162   Feb 2017
SUI'17: PROCEEDINGS OF THE 2017 SYMPOSIUM ON SPATIAL USER INTERACTION   20-29   2017   [Refereed]
SIGGRAPH ASIA 2017 VR SHOWCASE (SA'17)      2017   [Refereed]
Oka Kiyoshi, Lu Weiquan, Ozacar Kasim, Takashima Kazuki, Kitamura Yoshifumi
HUMAN-COMPUTER INTERACTION - INTERACT 2017, PT II   10514 97-106   2017   [Refereed]
續毅海, 伊藤雄一, 安藤正宏, 細井俊輝, 高嶋和毅, 尾上孝雄, 北村喜文
情報処理学会論文誌ジャーナル(Web)   57(12) 2565‐2576 (WEB ONLY)-2576   Dec 2016
本研究では,本物の積み木のように任意の位置や角度でブロックを積み重ね,構築された3次元形状をコンピュータに入力することができる新たなブロック型UI "StackBlock"を提案する.StackBlockの各表面上には赤外線LEDとフォトトランジスタをマトリクス状に敷き詰めており,ブロックを積み重ねると,片方のブロックの赤外線LEDが発光し,向かい合うブロックのフォトトランジスタが赤外線を受光する.フォトトランジスタが受光した赤外線の受光強度は各ブロックの接触情報として保持され,接触領域内...
高嶋和毅, 進士奈菜, 北村喜文
情報処理学会論文誌ジャーナル(Web)   57(4) 1181‐1192 (WEB ONLY)-1192   Apr 2016
本論文では,限られたサイズのスクリーン上におけるスクロール操作をスクリーン外へも拡張することができる連続的なタッチスクロールを提案し検討する.本手法では,トラッキングシステムによりモバイルデバイスやスクリーンの周囲空間での指の運動軌跡を取得することで,タッチスクロール操作におけるユーザの運動領域を拡張し,長距離スクロール時のクラッチ回数を減らすことができる.これにより,指や手が画面上を覆う時間(オクルージョン)を減らし,安定した画面の情報探索や素早い画面外コンテンツの獲得を実現することがで...
高嶋和毅, 石原のぞみ, 伊藤雄一
情報処理学会論文誌ジャーナル(Web)   57(4) 1217‐1226 (WEB ONLY)   Apr 2016
Huang Jiawei, Mori Tsuyoshi, Takashima Kazuki, Hashi Shuichiro, Kitamura Yoshifumi
22ND ACM CONFERENCE ON VIRTUAL REALITY SOFTWARE AND TECHNOLOGY (VRST 2016)   211-217   2016   [Refereed]
DIS 2016: PROCEEDINGS OF THE 2016 ACM CONFERENCE ON DESIGNING INTERACTIVE SYSTEMS   796-806   2016   [Refereed]
PROCEEDINGS OF THE NORDICHI '16: THE 9TH NORDIC CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION - GAME CHANGING DESIGN      2016   [Refereed]
Huang Jiawei, Mori Tsuyoshi, Takashima Kazuki, Hashi Shuichiro, Kitamura Yoshifumi
ACM TRANSACTIONS ON GRAPHICS   34(6)    Nov 2015   [Refereed]
橋本 大輔, 高嶋 和毅, 何 辰, 山口 徳郎, 立澤 茂, 北村 喜文
IPSJ SIG technical reports   2015(12) 1-8   May 2015
We explored effects of interactive content visualization with dynamic layouts and two kinds of context-adapted content in public settings. Two field studies were conducted based on video analysis and post-questionnaire in order to investigate how ...
高嶋和毅, 会田直浩, 横山ひとみ, 北村喜文
情報処理学会論文誌ジャーナル(Web)   56(4) 1237-1247 (WEB ONLY)-1247   Apr 2015
This paper proposes TransformTable, an interactive digital table, whose shape can be physically and dynamically deformed. Shape transformations are mechanically and electrically actuated by wireless signals from a host computer. TransfomTable repr...
高嶋和毅, 佐藤拓弥, 山口徳郎, 立澤茂, 野中雅人, 北村喜文
ヒューマンインタフェース学会論文誌(CD-ROM)   17(1/4) 27-38   Feb 2015
Mostafa Ahmed E., Takashima Kazuki, Sousa Mario Costa, Sharlin Ehud
ADVANCES IN VISUAL COMPUTING, PT II (ISVC 2015)   9475 453-462   2015   [Refereed]
Takashima Kazuki, Asari Yusuke, Yokoyama Hitomi, Sharlin Ehud, Kitamura Yoshifumi
HUMAN-COMPUTER INTERACTION - INTERACT 2015, PT III   9298 296-314   2015   [Refereed]
高嶋和毅, 深澤遼, SOEMAKER Garth, 伊藤雄一, 北村喜文
電子情報通信学会論文誌 D(Web)   J97-D(7) 1166-1176 (WEB ONLY)   Jul 2014
Ambient Party Room: A Room-shaped System Enhancing Communication for Parties or Gatherings
Fujita Kazuyuki, Itoh Yuichi, Takashima Kazuki, Nakajima Kosuke, Hayashi Yusuke, Kishino Fumio
2013 IEEE VIRTUAL REALITY CONFERENCE (VR)      2013   [Refereed]
FuSa2 Touch Display: 大画面毛状マルチタッチディスプレイ
中島康祐, 伊藤雄一, 築谷喬之, 藤田和之, 高嶋和毅, 岸野文郎
情報処理学会論文誌   53(3) 1069-1081   Mar 2012   [Refereed]
Elastic Scroll for Multi-Focus Interactions
ADJUNCT PROCEEDINGS OF THE 25TH ANNUAL ACM SYMPOSIUM ON USER INTERFACE SOFTWARE AND TECHNOLOGY   19-20   2012   [Refereed]
Cup-le : A Cup-Shaped Device for Conversational Experiment
Hayashi Yusuke, Itoh Yuichi, Takashima Kazuki, Fujita Kazuyuki, Nakajima Kosuke, Daibo Ikuo, Onoye Takao
IEEE VIRTUAL REALITY CONFERENCE 2012 PROCEEDINGS      2012   [Refereed]
FuSA(2) Touch Display: A Furry and Scalable Multi-touch Display
Nakajima Kosuke, Itoh Yuichi, Tsukitani Takayuki, Fujita Kazuyuki, Takashima Kazuki, Kitamura Yoshifumi, Kishino Fumio
IEEE VIRTUAL REALITY CONFERENCE 2012 PROCEEDINGS      2012   [Refereed]
Ambient Suite: Room-shaped Information Environment for Interpersonal Communication
Fujita Kazuyuki, Itoh Yuichi, Ohsaki Hiroyuki, Ono Naoaki, Kagawa Keiichiro, Takashima Kazuki, Tsugawa Sho, Nakajima Kosuke, Hayashi Yusuke, Kishino Fumio
IEEE VIRTUAL REALITY CONFERENCE 2012 PROCEEDINGS      2012   [Refereed]
Itoh Yuichi, Takashima Kazuki, Ogawa Kento, Abe Narishige, Kishino Fumio
Transactions of the Virtual Reality Society of Japan   17(4) 369-379   2012
We have proposed a 3D shape model retrieval system using physical blocks as a query. In this paper, we use not only the shape constructed by a user but also the its motion input by users as queries. The motions are measured with a gyroscopic senso...
Kosuke Nakajima, Yuichi Itoh, Takayuki Tsukitani, Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura, Fumio Kishino
Proceedings of ACM International Conference on Interactive Tabletops and Surfaces   35-44   Nov 2011   [Refereed]
Quasi-realtime social network construction with heterogeneous sensors in ambient environment
Sho Tsugawa, Hiroyuki Ohsaki, Yuichi Itoh, Naoaki Ono, Keiichiro Kagawa, Kazuki Takashima, Makoto Imase
in Proceedings of the International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology   75:1-75:2   Nov 2011   [Refereed]
Ambient Suite: enhancing communication among multiple participants
Kazuyuki Fujita, Yuichi Itoh, Hiroyuki Ohsaki, Naoaki Ono, Keiichiro Kagawa, Kazuki Takashima, Sho Tsugawa, Kosuke Nakajima, Hayashi Yusuke, Fumio Kishino
Proceedings of the International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology   25:1-25:8   Nov 2011   [Refereed]
築谷喬之, 高嶋和毅, 朝日元生, 伊藤雄一, 北村喜文, 岸野文郎
コンピュータソフトウェア   28(2) 140-152   May 2011   [Refereed]
築谷喬之, ガースシューメイカー, ケロッグS ブース, 高嶋 和毅, 伊藤雄一, 北村 喜文, 岸野 文郎
情報処理学会論文誌   52(4) 1495-1503   Apr 2011
大画面壁面ディスプレイにおいて,影のメタファを用いたポインティング動作に対するフィッツの法則の適合度を実験的に検証した.実験では,ターゲット距離とターゲット幅,およびディスプレイとユーザの距離を要因とした1次元のポインティングタスクを用い,ユーザの手の動きと,ディスプレイ上での影の動きに分けて解析を行った.実験結果から,画面上の動きでも手元の動きでもフィッツの法則を適用できることが分かった.さらに,間接指示環境における先行研究と異なり,ターゲット距離とターゲット幅を分離したフィッツの法則の...
大画面ディスプレイ上での影のメタファを利用したポインティング動作におけるフィッツの法則
築谷喬之, ガース シューメイカー, ケロッグ S. ブース, 高嶋和毅, 伊藤雄一, 北村喜文, 岸野文郎
情報処理学会論文誌   52(4) 1495-1503   Apr 2011   [Refereed]
FUJITA Kazuyuki, TAKASHIMA Kazuki, TSUKITANI Takayuki, ASAHI Motoo, ITOH Yuichi, KITAMURA Yoshifumi, KISHINO Fumio
The IEICE transactions on information and systems   93(11) 2454-2465   Nov 2010
ユーザによる単純な操作に複数のカメラ操作を連動させ,効率良く地図を閲覧することができるインタラクション手法としてAnchored Zoom(AZ)とAnchored Zoom and Tilt(AZT)の二つを提案する.二次元の地図を俯瞰する三次元的なカメラ視点を用い,AZではズームを,AZTではズームとチルトをパン操作に連動させ,ユーザの指定する地図上の1点を常にビューポートに収めるよう制御する.これら2手法のパフォーマンスを評価するため,ペン入力の環境において,従来手法であるPan&Z...
Comparison of co-located and remote collaborative work using a stereoscopic image on path steering law
Satoshi Mieda, Tokuo Yamaguchi, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura, Anatole Lecuyer, and Fumio Kishino
Proceedings of the Conference on Artificial Reality and Telexistence   138-144   Nov 2010   [Refereed]
地図ナビゲーションにおけるパン操作とズーム/チルト連動を用いたビューポート制御手法の提案
藤田和之, 高嶋和毅, 築谷喬之, 朝日元生, 伊藤雄一, 北村喜文, 岸野文郎
電子情報通信学会論文誌   J93-D(3) 2454-2465   Oct 2010   [Refereed]
藤田和之, 伊藤雄一, 吉田愛, 尾崎麻耶, 菊川哲也, 深澤遼, 高嶋和毅, 北村喜文,岸野文郎
日本バーチャルリアリティ学会論文誌   15(3) 397-405   Sep 2010   [Refereed]
Kinematics analysis of cursor trajectory in a pointing task with mouse in a large display
5.Takayuki Tsukitani, Kazuki Takashima, Yuichi. Itoh, Yoshifumi Kitamura, and Fumio Kishino
Proceedings of the Asia-Pacific Conference on Computer-Human Interaction      Aug 2010   [Refereed]
Kosuke Nakajima, Yuichi Itoh, Ai Yoshida, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura, and Fumio Kishino
ACM SIGGRAPH 2009 Emerging Technologies      Aug 2010   [Refereed]
Anchored navigation: coupling panning operation with zooming and tilting based on the anchor point on a map
Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Takayuki Tsukitani, Yuichi Itoh, Yoshifumi Kitamura, and Fumio Kishino
Proceedings of the Graphics Interface      May 2010   [Refereed]
アソブレラ:傘軸の振動を記録・再生するシステム
吉田愛, 伊藤雄一, 尾崎麻耶, 菊川哲也, 深澤遼, 藤田和之, 高嶋和毅, 北村喜文
Magnetics Jpn   5(5) 229-233   May 2010