Hasegwa Tetsuya

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Name
Hasegwa Tetsuya
E-mail
hasetgifu-u.ac.jp
Affiliation
Gifu University
Section
Faculty of Education
Job title
Associate Professor
Research funding number
90631854

Research Areas

 
 

Misc

 
島田 桂吾, 長谷川 哲也
静岡大学教育実践総合センター紀要   (29) 179-187   Mar 2019
長谷川 哲也, 菅野 文彦
静岡大学教育実践総合センター紀要   (29) 26-36   Mar 2019
梅澤 収, 山城 拓也, 長谷川 哲也
静岡大学教育実践総合センター紀要   (29) 16-25   Mar 2019
Himeno Kanji, Hasegawa Tetsuya, Mashiko Norifumi
Japan Bulletin of Educators for Human Development   22(1) 25-35   Mar 2019
It's an important educational issue to consider the state of the teacher educator who carries future's teacher education, accept and training. The purpose of this study is to elucidate teacher educator's work and beliefs on teacher development.   ...
Kojiro Imazu, Jun Kato, Masumi Shiroyama, Takahiro Tagawa, Tetsuya Hasegawa, Masayo Hayashi
東邦学誌   47(1) 57-75   Jun 2018
KAWAMURA Akira, KUREBAYASHI Nobuyuki, HASEGAWA Tetsuya, MOSCA Silvana, CORINO Elisa
教育総合研究叢書 = Studies on education   (11) 67-92   Mar 2018
This paper examines the types of new teachers Italy is attempting to train. Research is based on the results of questionnaire surveys targeting senior-year students aiming to become teachers by confirming the problems and the state of the educatio...
川村 光, 紅林 伸幸, 長谷川 哲也
研究紀要   (19) 1-16   Mar 2018
今津 孝次郎, 加藤 潤, 白山 真澄, 田川 隆博, 長谷川 哲也, 林 雅代
静岡大学教育実践総合センター紀要   28 220-231   Feb 2018
服部 慶子, 長谷川 哲也
静岡大学教育実践総合センター紀要   28 150-161   Feb 2018
HASEGAWA Tetsuya, UCHIDA Ryo
Journal of College and University Libraries   108(0)    2018
大学図書館における「教育」の機能は重要さを増しており,その成否の鍵を握るのが図書館職員である。本研究の目的は,国立大学の大学図書館における「教育」活動に着目し,その担い手となる職員の量と質に関して,大学間の格差の実態を明らかにすることである。分析の結果,とりわけ司書数における雇用形態別の大学階層間格差は拡大していることが明らかとなった。大規模な総合型大学では,小規模な単科型大学に比べて,正規採用で専門性の高い司書が,「教育」活動に従事する傾向が強まっている。
今津 孝次郎, 加藤 潤, 白山 真澄, 田川 隆博, 長谷川 哲也, 林 雅代
静岡大学教育実践総合センター紀要   26 167-181   Mar 2017
川村 光, 紅林 伸幸, 越智 康詞, 加藤 隆雄, 中村 瑛仁, 長谷川 哲也, 藤田 武志, 油布 佐和子
研究紀要   (18) 9-21   Mar 2017
The purpose of this study is to compare the viewpoints of Japanese teachers and college students with regard to Japanese society and education using the quantitative investigation data from public primary and junior high school teachers conducted ...
UCHIDA Ryo, HASEGAWA Tetsuya, KAMIJI Koto
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学   64(1) 169-179   2017
This study seeks to examine the current state of affairs of public libraries in contemporary Japan, with regard to regional disparities in the availability of resources and their use. While libraries are established based on the principle of local...
Kawamura Akira, Nakamura Akihito, Hasegawa Tetsuya, Kurebayashi Nobuyuki
大阪大学教育学年報   (22) 27-41   2017
In this study, we studied changes in students' consciousness and behavior over 4 years, based on a panel questionnaire survey administered to university students aspiring to be schoolteachers. In particular, we focused on changes in their ideal im...
HASEGAWA Tetsuya, UCHIDA Ryo
Journal of Japan Society of Library and Information Science   62(4) 255-267   2016
<p>The purpose of this research is to examine the disparity in expenses for collections between academic libraries at public universities. While digitization and the rising prices of materials proceed simultaneously, we examine how the disparity b...
紅林 伸幸, 川村 光, 長谷川 哲也, 越智 康詞, 加藤 隆雄, 藤田 武志, 油布 佐和子, 中村 瑛仁
常葉大学教職大学院研究紀要   (2) 17-29   2015
長谷川 哲也, 黒田 友紀
日本教育大学協会研究年報   33 39-50   2015
Hasegawa Tetsuya
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   23 113-121   2015
川村 光, 中村 瑛仁, 長谷川 哲也, 紅林 伸幸
滋賀大学教育学部紀要, 教育科学   (63) 111-124   Mar 2014
川村 光, 中村 瑛仁, 長谷川 哲也
教育総合研究叢書 = Studies on education   (7) 129-141   Mar 2014
筆者らは,現在の教員養成改革のもとにある大学の教育課程を通じて,今日どのような教師が養成されているのかを明らかにする研究プロジェクトを組織した。本論文の目的は,そのプロジェクトの一環として,教職志望の大学 1 年生を対象に 2012 年度に実施した質問紙調査の結果に基づいて,実際に教職課程の授業を受講し始めた 1年生の現状を俯瞰することである。 調査結果から次のことが明らかになった。今日の教員養成改革で指摘されている教師像と,教職志望初期の学生の教職に対する意識は概ね親和性があることがわか...
Hasegawa Tetsuya
Bulletin of the Faculty of Education , Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series   65 151-164   2014
HASEGAWA Tetsuya, UCHIDA Ryo
The Journal of Educational Sociology   94(0) 259-280   2014
The aim of this paper is to examine the disparity in expenses for collections among academic libraries at national universities. Current academic libraries are in the midst of the digitization of materials. Because this is a drastic change for lib...
Hasegawa Tetsuya
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   21 121-130   2013
川村 光, 紅林 伸幸, 越智 康詞, 加藤 隆雄, 中村 瑛仁, 長谷川 哲也, 藤田 武志, 油布 佐和子
研究紀要   (17) 51-71   Mar 2016
The purpose of this study is to analyze Japanese teachers' viewpoints relating toJapanese society and education based on the data of quantitative investigation of public primary school and junior high school teachers in 2013.From this survey, some...
Yamamoto Masahito, Sugano Fumihiko, Shiota Shingo, Hasegawa Tetsuya
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   21 131-142   2013
川村 光, 長谷川 哲也, 中村 瑛仁
研究紀要   (16) 21-34   Mar 2015
We have organized a research project reveal what kind of teacher is educated under the current teacher education reform. As the part of this project, in this study, we studied the transformation of awareness and behavior against the society and ed...
Kuroda Yuki, Hasegawa Tetsuya, Shimada Keigo, Shibue Kasane, Sugano Fumihiko
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   21 263-271   2013
Shimada Keigo, Mitsuya Miyoshi, Yamaguchi Hisayoshi, Hasegawa Tetsuya
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   23 213-222   2015
紅林 伸幸, 中村 瑛仁, 井上 剛男, 長谷川 哲也
滋賀大学教育学部紀要. 教育科学 = Memoirs of Faculty of Education, Shiga University   (62) 163-173   Mar 2013
長谷川 哲也, 内田 良
愛知教育大学教育創造開発機構紀要   1 1-9   Mar 2011
高等教育研究と図書館研究において長らく続いてきた研究上の分断は、大学図書館の研究を自己完結的なものへと押しやってきた。「大学図書館の社会学」の構想は、大学図書館を大学あるいは社会全体のなかに位置づけること、また単純集計にとどまらない統計分析を用いることから、大学図書館の諸相を全体関連的に描出することを企図する。本研究の主題「高等教育機関における図書館評価」は、「大学図書館を大学あるいは社会全体のなかに位置づけること」に重点を置きながら、大学図書館の評価について考察する。とくに「誰が評価する...
長谷川 哲也
岐阜医療科学大学紀要   0(6) 19-30   2012
Hasegawa Tetsuya, Shimada Keigo
Bulletin of the Faculty of Education , Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series   66 147-160   2015
HASEGAWA Tetsuya
Japanese Journal of Higher Education Research   14(0) 185-205   2011
<p>  The purpose of this research is to investigate the process of evaluation by teachers of the educational effect of teacher training in universities within their college experiences and the situation of the schools they are currently working.</...
内田 良, 長谷川 哲也
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学   58(2) 119-130   2011
Hasegawa Tetsuya, Mochizuki Kota, Sugano Fumihiko
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   22 91-101   2014
油布 佐和子, 紅林 伸幸, 川村 光, 長谷川 哲也
Bulletin of Graduate School of Teacher Education   (2) 51-82   2010
長谷川 哲也
Japanese journal of higher education research   14 185-205   2011
Mochizuki Kota, Hasegawa Tetsuya, Sugano Fumihiko
Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University   22 103-110   2014

Conference Activities & Talks

 
姫野 完治, 長谷川 哲也, 益子 典文, 竹内 元, 霜川 正幸, 植田 和也, 土田 雄一, 浦野 弘
日本教育工学会研究報告集   17 Dec 2016