MISC

2003年

高校中退予測要因の縦断的研究、人文

人文
  • 竹綱 誠一郎、鎌原雅彦、小方涼子、高木尋子、高梨実

2
開始ページ
103
終了ページ
109
記述言語
日本語
掲載種別
出版者・発行元
学習院大学人文科学研究所

本研究の目的は、高校中退を予測すると考えられる認知的要因と動機づけ要因を継時的に測定することによって、高校中退の原因を検討することである。高校1年生194名を対象に、卒業までの3年間、追跡調査を行った。1年生時4月に質問紙を課し、入学動機や動機づけ特性など比較的変容しにくい認知的・動機づけ的要因を測定した。学校への満足度や対人関係といった比較的変容しやすい認知的・動機づけ的要因については、1年生時6月と翌年2月に同じ質問紙をくりかえし課すことによって測定した。3年間の間に高校を中退した中退群(40名)と卒業した卒業群(154名)を各変数について比較したところ、中退群は卒業群よりも(1)親の学校への関心が低く、(2)学校への満足感が低く、(3)学級の凝集性認知が低いことがわかった。また、中退群は、6月から2月にかけて、学校への満足感と学級の凝集性認知がさらに低下していることが明らかになった。
This article describes the cognitive and motivational variables/that would have predictive value for school dropouts. The subjects were 194 students in a commercial high schooL Two questionnaires measuring the cognitive and motivational variables were.administered at the beginning of the first academic year. And again, one of two questionnaires was assigned to students around the end of the first academic year. In the following three years, forty students left school without completing their studies. We tested the differences in cognitive and motivational variables between the dropout group and the completion group. Results showed that students in the dropout group were lower than those of the completion group on parent’s concern with schoo1, satisfaction with school, and group cohesion in class. Students of the dropout group went from low to lower in a year on satisfaction with school and group cohesion in class.
identifier:http://hdl.handle.net/10959/1275

リンク情報
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AA11841726
CiNii Research
https://cir.nii.ac.jp/crid/1050001202932001536?lang=ja
URL
http://hdl.handle.net/10959/1275
ID情報
  • ISSN : 1881-7920
  • CiNii Books ID : AA11841726
  • CiNii Research ID : 1050001202932001536

エクスポート
BibTeX RIS