Teruyama Junko

J-GLOBAL         Last updated: Jan 16, 2020 at 02:58
 
Avatar
Name
Teruyama Junko
Affiliation
University of Tsukuba
Section
Faculty of Library, Information and Media Science
Job title
Assistant Professor

Research Interests

 
 

Published Papers

 
発達障害を文化人類学する
照山,絢子
αSYNODOS   262    Apr 2019
Teruyama, Junko;Hatano, Maho;Matsunami, Megumi
Japanese Review of Cultural Anthropology   19(2) 5-34   2019   [Refereed]
<p>This paper explores how schoolteachers with disability in Japan negotiate with the notion of competency at work. We conducted interviews with 16 current and former schoolteachers with varying types of disabilities and work experiences throughou...
臨床研究の道標 総合診療 各論編 (コメント)
照山,絢子
プリマリア   35 19-19   Apr 2019
発達障害の臨床における不確実性の経験
照山,絢子
保健医療社会学論集   29(2) 45-53   Jan 2019   [Refereed]
CHONO,Masayuki;TERUYAMA,Junko;FUKUMOTO,Miki;WATANABE,Tomomi;NAKAMURA,Mikako;MOMOSAKI,Ryo
Journal of UOEH   40(4) 299-305   2018   [Refereed]
Traumatic brain injury (TBI) often causes behavioral problems and difficulties with school work, but the specific factors associated with difficulty in returning to school after TBI still remain unclear. The purpose of this study was to investiga...

Books etc

 
人類学・社会学的視点からみた過去、現在、未来のことばの教育:言語と言語教育イデオロギー
照山, 絢子;堀口佐知子 (Part:Contributor, コミュニケーションスキルを問う:生きづらさを抱える人のためのコミュニケーションワークショップのエスノグラフィー)
三元社   Nov 2018   
GLOBAL PERSPECTIVES ON ADHD: SOCIAL DIMENSIONS OF DIAGNOSIS AND TREATMENT IN SIXTEEN COUNTRIES
Murayama, Yasuo; Ito, Hiroyuki; Teruyama, Junko; Tsujii, Masatsugu (Part:Contributor, Epidemiology, Treatments, and Cultural Influences)
JOHNS HOPKINS UNIV PRESS   2018   ISBN:9781421423807
ヘルマン医療人類学 ー文化・健康・病い
照山, 絢子 (Part:Single Translation, 第18章 医療人類学とグローバルヘルス)
金剛出版   May 2018   
障害のある先生たち -「障害」と「教員」が交錯する場所で -
羽田野真帆;Teruyama, Junko;松波めぐみ
生活書院   Mar 2018   
Global Perspectives on ADHD: Social Dimensions of Diagnosis and Treatment in 16 Countries
Murayama,Yasuo;Ito,Hiroyuki;Teruyama,Junko;Tsujii,Masatsugu (Part:Contributor, ADHD in Japan: Epidemiology, Treatments, and Cultural Influences)
Johns Hopkins University Press   Jan 2018   

Conference Activities & Talks

 
差異化と連帯のディスコース -発達障害とヒューマンライブラリーの研究から [Invited]
照山,絢子
東京大学バリアフリー教育開発研究センター ダイバーシティ教育定例研究会   12 Mar 2019   
BPSモデルをさらに学術的に深めよう! -Structural competencyに基づいた臨床現場のケア
照山,絢子
日本プライマリケア連合学会 若手医師のための家庭医療学冬期セミナー   9 Feb 2019   
日本とデンマークにおけるヒューマンライブラリー実践の比較分析:社会的・文化的背景に着目して
佐藤裕紀;照山, 絢子
異文化間教育学会   9 Jun 2018   
What Can We Do for Minorities in Japan? Communication, Empathy and Social Support (Reviewed)
Ye, Shaoyu;Teruyama, Junko;Sun, Yi;Fuji, Kei
12 Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology, pp.103-105   26 Aug 2017   
Technology for Communication: The Use of Robots in the Treatment of Autism in Japan
Teruyama,Junko
Robo-philosophy 2018/TRANSOR 2018   14 Feb 2018