論文

筆頭著者
2014年2月

米国家族・消費者科学会で表彰されたキャリア教育実践の動向-FCS Teacher of the Year awardの分析を通して-

大阪教育大学紀要 第Ⅴ部門 教科教育
  • 小田奈緒美
  • ,
  • 鈴木真由子

62
2
開始ページ
45
終了ページ
54
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
出版者・発行元
大阪教育大学

米国の中等教育における家政教育の活性化を目指し,1974年から開始された教員表彰制度について動向を探ることを目的に,2001年から2011年までの11年間に表彰された181のプログラムを分析した。本稿では,近年,特に生きる力が重要視されていることから,キャリア分野に関する取組を対象にした。結果として,全表彰プログラムの中で,キャリア教育に関する表彰事例は,半数を占めるほど多いことが明らかとなった。また,他分野との複合した事例については,食物分野と保育分野に多くみられた。This paper seeks to investigate trends in the educator award system introduced by the American Association of Family and Consumer Sciences(AAFCS)in 1974 to promote home economics education in US secondary education. A total of 181 programs were analyzed, spanning 11 years from 2001 to 2011. The paper focuses on career area efforts in home economics education in view of the increasing emphasis on life skills in recent years. The analysis showed that of all AAFCS educator award programs, around half of such awards pertained to career education. Where awards fell into more than one category, the areas most frequently overlapping with career education were food and child care.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005400149
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AN00028233
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/025355878
URL
http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/27834
ID情報
  • ISSN : 0389-3480
  • CiNii Articles ID : 120005400149
  • CiNii Books ID : AN00028233

エクスポート
BibTeX RIS