論文

査読有り
2008年

物語タスクにおける自己修正の分析--帳尻合わせ効果のメカニズムの考察

Research Bulletin of English Teaching(大学英語教育学会北海道支部紀要)
  • 横山 吉樹
  • ,
  • 江草 千春

5
開始ページ
51
終了ページ
72
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(学術雑誌)
出版者・発行元
大学英語教育学会北海道支部

第2言語習得分野におけるタスク研究では,認知的なアプローチとして,タスクの種類(Egusa & Yokoyama, 2004)やタスクを行う条件の違い(柳谷・横山, 2005)が,英語学習者の言語運用能力(スピーキング能力)にどのような影響を与えるか調査されている。そして,これらの研究では,ある能力を犠牲にして他の能力を高める帳尻合わせ効果(trade-off effects)が観察されている(Foster & Skehan, 1996)。また,タスク分類項目表(河合・平田・新井・横山・大場, 2002)を用いて,教科書で扱われているタスクについて分析することで,どのような効果をもたらすタスクが多いかについて調査されている(江草・横山, 2007)。
このように,様々な視点からタスク研究が行われているが,本研究では,第1に,タスクにおいて表出される発話を,流暢さ,正確さ,複雑さの尺度から分析することで,タスク内において帳尻合わせ効果が間接的に観察されるかについて,高校1年生を対象に考察する。次に,それが,直接的な観察結果を反映しているかを考察する。間接的な観察とは,流暢さと正確さ(または,複雑さ)に統計的に負の相関があることを指す。また,直接的な観察とは,自己修正(self-initiated self-repair)を一例ずつ調査し,それが正確さ(または,複雑さ)に貢献しているかを確認することを指す。
結果は,自己修正を含む発話が多く見られたが,流暢さと正確さや複雑さの間には有意な負の相関は見られなかった。これは,直接的な観察でも裏付けられ,自己修正が正確さや複雑さに貢献しない例が多く観察された。今後の課題は,間接的な効果が見られた時に直接的な効果も観察されるという実験結果を示すことである。そのためには,被験者が,自己修正を多く行うが,正確さや複雑さに結びつけられる習熟度を持つことが鍵となる。

Task studies in ESL fields have been conducted from the perspectives of task types (e.g., Egusa & Yokoyama, 2004) and pre-task planning (e.g., Yuan & Ellis, 2003), which are assumed to have some effects on three aspects of language performance, i.e., fluency, accuracy, and complexity. Among these studies, several mentioned trade-off effects, i.e., decisions to attend to one aspect of language performance at the sacrifice of another (Foster & Skehan, 1996). These effects have not been directly observed, but they have been rather statistically confirmed between the tasks. This article presents a direct way to investigate a trade-off effect, by closely observing self-initiated self repair (Schegloff, Jefferson, & Sacks, 1977), since the self-initiated part, which functions to reduce fluency, may instead contribute to accuracy and/or complexity in the self repair. To investigate whether such direct observation coincides with the statistic analysis of trade-off effect, a picture-description task was given to forty Japanese high school students. The transcribed data showed two hundred seventy-two instances of self-initiated self repair, but most of them did not contribute to accuracy and/or complexity. This direct observation was also supported by the statistical data that showed no significant correlation between fluency and accuracy/complexity.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/110008682259
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AA00393383
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/9377562
URL
http://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/10499954
ID情報
  • ISSN : 1880-716X
  • CiNii Articles ID : 110008682259
  • CiNii Books ID : AA00393383
  • identifiers.cinii_nr_id : 9000006037356

エクスポート
BibTeX RIS