論文

査読有り
2013年3月

広島大学ピア・サポート・ルームの活動評価についての考察 : 2011年度活動のEmpowerment Evaluationを通して

総合保健科学(広島大学保健管理センター紀要)
  • 内野 悌司
  • ,
  • 石田 貴洋
  • ,
  • 三浦 寿秀
  • ,
  • 栗田 智未
  • ,
  • 兒玉 憲一

29
開始ページ
13
終了ページ
23
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
DOI
10.15027/34546
出版者・発行元
広島大学保健管理センター

広島大学で実施しているピア・サポート活動について評価することを目的としている。2011年度の活動をEmpowerment Evaluation という方法によって自己評価を行った。その結果,運営における重要度について,ピア・サポーターを養成する活動,運営面での新たな取組,相談活動の順で高かった。活動の達成度については,ピア・サポーターを養成する活動,運営面での新たな取組,内部での交流の順で評価が高かった。12年目を迎えた活動では,運営・活動の基盤は形成されており,組織や活動を持続させ,ピア・サポーターのモチベーションを維持・向上させること,人を援助するための技術やコミュニケーション力,ピア・サポーターの主体性が重視されていた。ピア・サポート活動は学生同士で支援を行う,先輩が後輩のロールモデルになる,主体性やコミュニケーション力が涵養される点で正課外教育として有効であると考えられた。This study is supposed to evaluate the peer support activities conducted in Hiroshima University. The activities in 2011 were self assessed with Empowerment Evaluation. As a result, these three activities got high score in degree of importance, first, the training of peer supporter, second new trial in management of organization, third the consultation activity. The degrees of achievement in each activity were evaluated highly in the training of peer supporter, new trial in management of organization, and internal exchanges. It has been passed 12 years to start peer support activities in Hiroshima University and both the basis of management and activities has been built up. These are regarded more important to improve motivation of peer supporter, communication skills as a supporter, and independence of peer supporter with maintaining organization and peer support activities. Peer support activities are considered to be effective as extracurricular activities in support between students, becoming role model for junior students and growing independence and communication skills.

リンク情報
DOI
https://doi.org/10.15027/34546
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005245599
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AN10168261
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/024572969
URL
http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00034546
ID情報
  • DOI : 10.15027/34546
  • ISSN : 0911-3231
  • CiNii Articles ID : 120005245599
  • CiNii Books ID : AN10168261

エクスポート
BibTeX RIS