Takae, HAGIWARA

J-GLOBAL         Last updated: Jul 11, 2019 at 18:29
 
Avatar
Name
Takae, HAGIWARA

Research Areas

 
 

Published Papers

 
When a Thai Learner Laughs in an Interview Test
Takae, HAGIWARA
(13) 47-57   Mar 2018   [Refereed]

Misc

 
萩原 孝恵
Journal of Center for International Studies, Gunma University   (7) 11-31   Mar 2008
本稿は、大学生・大学院生世代の雑談時の接続詞の使い方に焦点をあて、人間関係と接続詞のスタイルシフトとの関係について議論する。調査資料は、宇佐美(2005)「BTS による多言語話し言葉コーパス:日本語会話1」に収録されている4つの異なる人間関係(初対面・友人・親しい女性同士の友人・親しい男性同士の友人)で使用された接続詞で、2通りの見出し語規定を設定し調査した。その結果、1)標準形を見出し語とした規定では、初対面と友人以上の関係において使用する接続詞数に差が示され、接続詞の種類では友人と親...
萩原 孝恵
Journal of Center for International Studies, Gunma University   (6) 1-11   Oct 2006
本稿は、日本語学習者にとって難しい「だから」「それで」「そこで」という意味の類似した接続詞を取り上げ、どの接続詞を使うとどのような意味に解釈されるのかという観点で、その特徴と違いを論じた。まず先行研究で共通して述べられている特徴を整理し、それぞれの接続詞の枠組を規定した。その規定と先行研究における用例を基に、実際に学習者が書いた「だから」と「それで」と「そこで」の文を分析した。分析結果から、「だから」という接続詞がもたらす意味の効力、「だから」「それで」「そこで」に共通する特徴と違い、文の...
HAGIWARA Takae
Journal of Japanese language education methods   13(1) 6-7   Mar 2006
The backchannel 'sodesu-ka' is considered a signal which functions to indicate one's understanding of information. This study examines how a hearer uses 'sodesu-ka' in actual conversations. The data used in this study is from the conversations of ...
萩原 孝恵
Journal of Center for International Studies, Gunma University   (5) 13-26   Mar 2005
萩原 孝恵
Journal of Center for International Studies, Gunma University   (4) 1-11   Mar 2004

Conference Activities & Talks

 
Non-Irritating Tongue Clicks: Thai People in Multimodal Interaction.
Hagiwara, Takae and Iketani, Kiyomi
The 2018 International Conference on Japanese Language Education (Venezia ICJLE2018)   Aug 2018   
Textbook conversation vs. natural conversation: pragmatics of kara and node
Aug 2017   

Works

 
CU-OPI
Takae, HAGIWARA   Database   2012 - 2014
Basic japanese for busy students
Educational Materials   Mar 2002

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Thailand: Chulalongkorn University Centenary Academic Development Project
Project Year: 2011   
Ministry of Education, Thailand: Chulalongkorn University Centenary Academic Development Project, the Higher Education Research Promotion and National Research University Project of Thailand (HS1231A)
Project Year: 2010 - 2011    Investigator(s): Takae, HAGIWARA