基本情報

学位
修士(名古屋大学)
博士(名古屋大学)

研究者番号
50442223
J-GLOBAL ID
200901006181933590

外部リンク

Atsuko Goshima is Professor at Nanzan University in Japan. She received her Ph.D. in Education from Graduate School of Education and Human Development at Nagoya University. She worked as a visiting researcher at the School of Education, the University of Wisconsin-Madison(2017/03-2017/12) and at Graduate School of Education, the University of Tokyo(2018/01-2018/09).

   She is interested in historical and comparative studies of higher education, particularly, American higher education. Her research has focused on helping colleges and universities build productive relationships with external communities including state policymakers, business partners, and alumni. In pursuing this agenda, her research field extends to various areas covering state-university relations, community engagement, continuing higher education, and professional development for teachers.

  Her recent studies include historical inquiries on comparative studies of university-community partnerships between the United States and Japan. Her research has been funded by Grants-in-Aid for Scientific Research from the Japan Society for the Promotion of Science. 

  Keywords:  Rockefeller Foundation Fellowships, Global Engagement


研究分野

  1

共同研究・競争的資金等の研究課題

  6

論文

  35

書籍等出版物

  8
  • 上杉孝實, 香川正弘, 河村能夫, 上杉孝實, 香川正弘, 河村能夫(担当:共著, 範囲:第3章「知識基盤社会に対応した大学開放」(31-44))
    ミネルヴァ書房  2016年9月 (ISBN: 4623077772) 
  • 伊藤 彰浩, 橋本 鉱市, 阿曽沼 明裕, パトリシア・J・ガンポート(担当:共訳, 範囲:第12章ハイブリッドな研究領域に対する省察―成長と期待)(原著:パトリシア, ガンポート 編著, 伊藤彰浩, 橋本鉱市, 阿曽沼明裕)
    玉川大学出版部  2015年7月 (ISBN: 4472405148) 
  • 東北大学高度教養教育, 学生支援機構編, 東北大学高度教養教育学生支援機構(担当:共著, 範囲:「アメリカにおける技術移転機関の倫理」(59-80))
    東北大学出版会  2015年4月 (ISBN: 4861632595) 
  • 松浦良充, 松浦良充(担当:共著, 範囲:第16章「大学が果たすべき社会貢献とは何か」〔189―198)17章「誰のための生涯学習か」(199-209)
    一藝社  2015年4月 (ISBN: 4863590911) 
  • 加藤 詔士, 吉川卓治, 編著, 加藤 詔士, 吉川卓治(担当:共著, 範囲:「アメリカ産学官連携史研究の予備的考察ーWARF設立と日米交流に注目して」(22-40))
    大学教育出版  2010年4月 (ISBN: 4887309961) 

講演・口頭発表等

  27

担当経験のある科目(授業)

  10

所属学協会

  7

MISC

  5