Asaoka Hiroshi Last updated: Dec 5, 2019 at 03:04
Name
Asaoka Hiroshi E-mail
asaoka.hiroshi.fu u.tsukuba.ac.jp URL
https://asaokalab.com Affiliation
University of Tsukuba Section
Faculty of Human Sciences Job title
Junior Assistant Professor Degree
Ph.D.(University of Tsukuba) Research funding number
20808042 ORCID ID
0000-0003-4010-240X
Academic & Professional Experience
Apr 2017
Junior Assistant Professor, Faculty of Human Sciences, University of Tsukuba
Apr 2016
-
Apr 2017
Research fellow, Japan society for the promotion of science
Education
Apr 2014
-
Oct 2018
Doctoral Program in Disability Sciences, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
Apr 2012
-
Mar 2014
Master's Program in Disability Sciences, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
Apr 2006
-
Mar 2010
Department of School Education, College of Education and Human Sciences, Yokohama National University
Committee Memberships
Jul 2019
-
Jul 2019
Advances in Autism Guest Reviewer
Jul 2017
Association of Disability Sciences, Japan Managing Editor
Published Papers
Asaoka, Hiroshi;Takahashi, Tomoya;Chen, Jiafei;Fujiwara, Aya;Watanabe, Masataka;Noro, Fumiyuki
Advances in Autism 5(4) 243-254 Apr 2019 [Refereed]
Purpose The purpose of this paper is to investigate why children with autism spectrum disorder (ASD) tend to respond to tasks from their own perspective. The authors investigated the effects of explicitness of viewpoint on performance of spontaneo...
真名瀬陽平;藤原あや;朝岡寛史;野呂文行
Japanese journal of disability sciences 42 81-90 Mar 2018 [Refereed]
<p>In this study, we conducted guidance with Cover–Copy–Compare (3C) for two children with autism spectrum disorder, who did subtraction using their fingers, and examined 3C's effectiveness. Furthermore, the purpose was to examine whether the 3C l...
前田久美子;佐々木銀河;朝岡寛史;野呂文行
The Japanese Journal of Special Education 55(2) 95-104 Jul 2017 [Refereed]
Effective methods of home recording that might facilitate behavioral changes in parents receiving consultation have not yet been clarified. The present study examined the effectiveness of 2 methods by which the mother of a boy with autism spectrum...
村田純一;朝岡寛史;真名瀬陽平;野呂文行
The Japanese Journal of Autistic Spectrum 14(2) 45-51 Feb 2017 [Refereed]
<p>本研究では、他者とのかかわり遊びが困難な自閉症スペクトラム児1 名に対し、スクリプトおよびスクリプト・フェイディング手続きを用いた指導を実施した。指導手続きの導入によって遊び中の社会的発話の生起頻度が増加するかを検討することを目的とした。ベースライン期では、ミニカー遊びと粘土遊びを行い、母親は対象児から発話を始発したときのみ応答した。スクリプト・スクリプトフェイディング期では、ミニカー遊びに指導手続きを導入した。ボイスレコーダーの設置された場所を対象児の操作するミニカーが通過したとき...
ASAOKA Hiroshi, KUMAGAI Masami, OKAMURA Shoji, WATANABE Masataka
The Japanese Journal of Autistic Spectrum 14(1) 5-11 Sep 2016 [Refereed]
<p>本研究では、自己視点における前後・左右弁別が可能であった自閉症スペクトラム児1 名を対象に、空間的視点取得課題を実施した。誤反応が出現したときに他者視点位置から提示刺激に注目する再認プロンプト手続きの導入により、自発的に自己の視点を他者視点方向に移動する行動が促進されるかを検討することを目的とした。ベースラインでは、対象児は「○○(信号のある交差点など)を右/左に曲がります」という教示を聞きながらミニカーを動かし、直後に正誤のフィードバックを受けた。介入1 期では、再認プロンプト手続...
Books etc
Establishing perceptual perspective-taking in children with autism spectrum disorder
朝岡寛史
Doctoral Thesis, Graduate School of Comprehensive Human Sciences Oct 2018
自閉症スペクトラムのある子どもの人間関係形成プログラム: 自分らしく生きていくために
PDDプロジェクト;朝岡寛史
学苑社 Mar 2014 ISBN:4761407611
実践障害児教育 2013年3月号
朝岡寛史
学研マーケティング Feb 2013
Conference Activities & Talks
小学校中・高学年のASD児におけるレベル2視点取得スキルの獲得に関する予備的検討-視点の明示性が視点移動に与える影響に着目して-
朝岡寛史;野呂文行
日本特殊教育学会第56回大会 22 Sep 2018
Self-regulation of emotional behaviors in children with autism spectrum disorder
長井萌;朝岡寛史;藤本夏美;野呂文行
日本行動分析学会第36回年次大会 25 Aug 2018
自閉スペクトラム症児における状況と表情が矛盾する場合の感情推測の指導
朝岡寛史;野呂文行
日本自閉症スペクトラム学会第17回研究大会 19 Aug 2018
積極的行動支援に基づく不適応行動へのアプローチ-非嫌悪的な支援方略を導き出す「教師の『困った!』お助けシートの開発とその効果」-
菅野真吾;朝岡寛史;野呂文行
日本自閉症スペクトラム学会第17回研究大会 18 Aug 2018
自閉スペクトラム症児における知覚的視点取得に関する研究-見本刺激と比較刺激に対する眼球運動の分析-
朝岡寛史;野呂文行
日本視覚学会2018年夏季大会 1 Aug 2018
Association Memberships
Association for Behavior Analysis International(16) ,
Association of Disability Sciences, Japan(10) ,
The Japanese Association for Behavior Analysis(100) ,
Vision Society of Japan(58) ,
The Japanese Academy of Autistic Spectrum(14) ,
The Japanese Association of Special Education(322) ,
The Japanese Association for the Study of Developmental Disabilities(133) ,
The Japanese Association for the Study of Support System for Developmental Disabilities(31) ,
JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY(115) ,
Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies(4) Research Grants & Projects
HAKUHO FOUNDATION: 14th Hakuho Research Grant for Child Education
Project Year: Apr 2019 - Mar 2020 Investigator(s): Asaoka Hiroshi
Japan Society of for the Promotion of Science: Grant-in-Aid for Young Scientists
Project Year: Apr 2018 - Mar 2021 Investigator(s): Asaoka Hiroshi
Japan Society of for the Promotion of Science: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Project Year: Apr 2015 - Mar 2018 Investigator(s): Watanabe Masataka
Japan Society of for the Promotion of Science: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Project Year: Apr 2012 - Mar 2015 Investigator(s): Watanabe Masataka