Atsushi SUZUKI

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Name
Atsushi SUZUKI
URL
http://oitauniv-soran.ad.oita-u.ac.jp/profile/en.4a984835cc7c3f1c520e17560c007669.html
Affiliation
Oita University
Section
Faculty of Education
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D.(Education)(Hiroshima University), Master of Education(Hiroshima University), Bachelor of Human Science(Osaka University)

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Jan 2017
 - 
Today
Associate Professor, Section of Education Research, Oita University
 
Apr 2016
 - 
Dec 2016
Associate Professor, Faculty of Education, Oita University
 
Apr 2012
 - 
Mar 2016
Associate Professor, Faculty of Education and Welfare Science, Oita University
 
Apr 2010
 - 
Mar 2012
Assistant Professor, Hyogo University of Teacher Education
 

Published Papers

 
Suzuki Atsushi
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   40(2) 241-256   Mar 2019
In this paper, using the method called `Prosopography', we collected biographical data of the staff members in educational studies in the Department of Educational Studies of Tsukuba University and its forerunner Institutions in order to compare t...
Suzuki Atsushi
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   40(2) 227-239   Mar 2019
In this paper, using the method called `Prosopography', we collected biographical data of the staff members in educational studies in the Faculty of Education of Tohoku University and its forerunner Institutions in order to compare them to each ot...
別木 達彦, 鈴木 篤
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   40(1) 113-132   Sep 2018
鈴木 篤, 杉原 薫
教育実践総合センター紀要   35 143-154   Feb 2018
本研究では,学級での話合いが持つ教育・学習効果について検討を行い,その意義を明らかにすることを試みる。なお,子どもたちの間の力関係が与える影響を可能な限り捨象し,子ども同士の対等な立場での話合いを求めるという学級での話合いの特質に鑑み,本研究ではドイツ人社会学者のJ. ハーバーマスによって提唱された「相互主体的コミュニケーション」としての討議の概念を主な手がかりとして検討を行う。In this study, it is attempted to identify the pedagogic...
鈴木 篤
大分大学教育学部研究紀要   39(2) 233-243   Feb 2018
本稿ではJ.ハーバーマスのコミュニケーション的行為の構想に基づく道徳授業方法に備わる限界と可能性の検討を行った。彼の理論に基づくならば,討議(Diskurs)において目指される合意が可能となるためには,前提としていくつかの条件が満たされている必要がある。しかし,これらの条件が満たされるというのはあくまでも先取りとしての想定においてに過ぎない。N.ルーマンはハーバーマスの構想を批判し,討議においては参加者間の力が対等たりえないこと,それゆえ彼らがコミュニケーション的合理性にはたどり着き得ない...
Suzuki Atsushi
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   39(2) 191-210   Feb 2018
Japanese educational studies have focused mainly on the `Heroes' who have played an important role in the process of developing Japanese education and educational research, particularly before 1945. In recent years, interest in some famous Japanes...
Suzuki Atsushi
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   39(2) 211-232   Feb 2018
In this paper, using the method called `Prosopography', we collected the biographical data of the staff members in educational studies in the Faculty of Education of Tokyo University and its forerunner Institution and compared them to each other i...
鈴木 篤, 山岸 賢一郎
道徳教育方法研究 = The research for methods of moral education   (23) 11-20   2017   [Refereed]
鈴木 篤
大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University   38(1) 113-125   Sep 2016
黒川 勲, 鈴木 篤, 吉田 康彦, 長濱 修司
教育実践総合センター紀要   (33) 129-142   2015
近年,道徳教育における学びの深化や,児童生徒相互の活発な交流の実現を求め,道徳の授業方法の改革が求められている。このことは2015年に導入された「特別の教科 道徳」においても同様である。本研究では,道徳教育に関する学術的議論を確認した後,現在学校で広く実践されている道徳教育方法としての「価値の内面化」の修正可能性を検討するとともに, さらに「価値の明確化」や「モラルジレンマ」といった新たな方法を導入することにより,道徳教育をどのように発展させることが可能となるのか,実践を通した省察的検討を...
The Research Bulletin of the Faculty of Education and Welfare Science, Oita University   36(2) 179-194   Oct 2014
Die Entwicklung der philosophischen Erziehungswissenschaft in Japan nach dem Zweiten Weltkrieg―Eine historisch-soziologische Untersuchung―
Atsushi SUZUKI
The Research Bulletin of the Faculty of Education and Welfare Science, Oita University   35(1) 81-92   Apr 2013
Atsushi SUZUKI
大分大学高等教育開発センター紀要   (5) 41-58   Mar 2013
Japanisch-deutsche Beziehungen in der Erziehungswissenschaft des 20. Jahrhunderts
Atsushi SUZUKI
in Book "Netzwerke in bildungshistorischer Perspektive"   132-141   2013
Junji Besso, Atsushi SUZUKI, Asuka TATSUWA, Takanobu WATANABE, Tatsuya OZEKI, Kenji FUJIWARA
Journal for the Science of Schooling   13 25-35   Mar 2012   [Refereed]
Tatsuya OZEKI, Michiru WATANABE, Atsushi SUZUKI
Hyogo University of Teacher Education journal   39 15-25   Sep 2011
SUZUKI Atsushi
Educational studies in Japan : international yearbook : ESJ   (5) 21-32   Mar 2011   [Refereed]
This study is the first attempt to analyze the articles in several journals, in order to disclose the development of academic educational studies in Japan. In this paper, my examination was not limited to one journal, but covered six education jou...
Wissenstransfer durch staatliche Stipendiaten in Japan vor 1920. Ihre ambivalente Auseinandersetzung mit der deutschen Erziehungswissenschaft.
Atsushi SUZUKI
Jahrbuch für Historische Bildungsforschung   15 41-70   2010   [Refereed]
Atsushi SUZUKI
Studies in the Philosophy of Education   (100) 105-123   May 2009   [Refereed]
Das pädagogische Denken Siegfried Bernfelds. Über Kontinuität und Diskontinuität in den Schriften und Aktivitäten vor „Sisyphos oder die Grenzen der Erziehung“
Atsushi SUZUKI
Jahresblätter für japanische und deutsche Forschung in Japan   3 39-50   2008

Misc

 
鈴木 篤
研究論叢 : bulletin of Educational Research Association, Kobe University   (24) 95-98   2018
山岸 賢一郎, 鈴木 篤, 山口 裕毅
教育哲学研究 = Studies in the philosophy of education   (117) 112-118   2018
鈴木 篤
人間教育の探究 : 日本ペスタロッチー・フレーベル学会紀要 = Research on education of man : Bulletin of Japan Society for the Study of Pestalozzi and Fröbel   (28) 87-90   2016
Rezension von: Impekoven, Holger: Die Alexander von Humboldt-Stiftung und das Ausländerstudium in Deutschland 1925-1945, Von der „geräuschlosen Propaganda“ zur Ausbildung der „geistigen Wehr“ des „Neuen Europa“. Göttingen: Bonn University. Press bei V&R u
Atsushi SUZUKI
Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR) (http://www.klinkhardt.de/ewr/978389971869.html)   12(5)    2013   [Invited]
Rezension von: Ritzi, Ch.,Wiegmann, U.(Hrsg.): Beobachten/ Messen/ Experimentieren. Beiträge zur Geschichte der empirischen Pädagogik/ Erziehungs- wissenschaft. Bad Heilbrunn 2010.
Atsushi SUZUKI
Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR) (http://www.klinkhardt.de/ewr/978378151739.html)   10(1)    2011   [Invited]

Books etc

 
「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育 (シリーズ「特別の教科道徳」を考える)
Mchichiru WATANABE, Yoshio OSHITANI, Takanobu WATANABE, Tetsuya OGAWA (Part:Contributor)
Kitaouji Shobou   Mar 2016   ISBN:4762829226
Lothar WIGGER, Jun YAMANA, Kayo FUJII (Part:Contributor)
Jul 2014   ISBN:4762828637
Yasushi MARUYAMA (Part:Contributor)
Apr 2014   ISBN:4319106768
Hans-Ulrich Grunder, Andreas Hoffmann-Ocon, Peter Meetz (Hg.) (Part:Contributor)
Klinkhardt, Julius   May 2013   ISBN:3781519023
兵庫教育大学教員養成スタンダード研究開発チーム (Part:Joint Work)
Sep 2012   ISBN:4863712014
Wulf Christoph, Nobuo FUJIKAWA
Apr 2008   ISBN:4585060499

Social Contribution

 
Lesson in Moral Education at Elementary School
[Lecturer, Demonstrator]  (Attachment School of Oita University)  13 Feb 2015 - 13 Feb 2015
Lesson in Moral Education at Elementary School
[Lecturer, Demonstrator]  (Attachment School of Oita University)  10 Nov 2014 - 10 Nov 2014
Lesson in Moral Education at Jounior High School
[Lecturer, Demonstrator]  (Attachment School of Oita University)  26 Feb 2013 - 26 Feb 2013
Lesson in Moral Education at Elementary School
[Lecturer, Demonstrator]  (Public School in the City of Oita)  25 Jan 2013 - 25 Jan 2013