Uematsu Eriko

J-GLOBAL         Last updated: Nov 30, 2018 at 08:09
 
Avatar
Name
Uematsu Eriko
Affiliation
Musashino Gakuin University
Section
Fuculty of International Communication

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2012
 - 
Today
Associate professor, Faculty of International Communication, Musashino Gakuin University
 

Education

 
Apr 2006
 - 
Mar 2010
Postgraduate doctoral course at Niigata University graduate school
 

Published Papers

 
「International Comparison of College Level Computing Education」
Uematsu Eriko
IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2018)      Aug 2017   [Refereed]
「わが国の初等情報教育: 現状と将来に向けた目標体系の提案」
Uematsu Eriko
日本ソフトウェア科学会   rePiT2-1   Mar 2016
日本の初等教育における情報教育の在り方についての提案をした。
Analyzing Survey Results for Media Usage of Japanese High School Students
APCJ、 The Asia-Pacific Collaborative education Journal   6(2) 35-50   Oct 2010   [Refereed]
The survey results showed that students used the Internet mainly through their cellular phones. For both television and Internet viewing、 the study showed the unintentional tendency that students avoid talking with friends about viewing their favo...
A Proposal for Mobile Phone Literacy in the Next Generation
上松恵理子
『次世代人文社会研究』創刊号 韓国東西大学校   (創刊) 329-346   Jul 2005   [Refereed]
ケータイ・メールの特徴は、機微に常に触れていた日本人の文化を反映している。例えば、万葉の和歌は、奥深い文脈や多くの意味を持ちながらも、短い文章に多くの感情をこめている。また、俳句や和歌は作り手の意図を読み手に理解してもらえるように、多くの表現技法から成っている。また、当時は、返歌を即時にすることが求められていた。以上の二点をみると、共通点がみられる。このような、ケータイ・リテラシーの概念を明らかにし、教育の場においても培う必要性を論究した。

Misc

 
Keitai Novel Literacy in Japan
上松恵理子
Newsletter on Children in the World   (1)    May 2012
The keitai as medium has made it easier to provide interactive communication between the writer and the reader to create keitai novels. This characteristic is particularly remarkable in keitai (mobile phone) novels、 which help to create new commun...

Books etc

 
「Mobile Media and School Education」『The Post-Mobile Society: from the Smart/Mobile to Second Offline』
Uematsu Eriko (Part:Joint Work, PART Ⅱ)
Routledge   Apr 2016   
Offering a discussion of the
implications of a post-mobile society in
which second offline is widespread, this
paper will be of interest to teachers, scholars
and students in schools. In this paper, I
identify and discuss the state ‘Second
Offline...

Conference Activities & Talks

 
K12 IT Education in Japan: Current Status and Future Directions
Uematsu Eriko
『The 23rd IFIP World computer congress』 IT Eduvation Forum(K-12)、 WCC2015   Oct 2015   World computer congress
Media Literacy Education in Japanese Language Textbooks.
Uematsu Eriko
Educational Media in Schools   Sep 2004