2017年
農産物の産直ネット販売をめぐる論点と課題 : 農家連携による産直ネット販売の意義
鹿兒島大學農學部學術報告 = Bulletin of the Faculty of Agriculture, Kagoshima University
- ,
- 巻
- 67
- 号
- 開始ページ
- 16
- 終了ページ
- 28
- 記述言語
- 日本語
- 掲載種別
- 研究論文(大学,研究機関等紀要)
- 出版者・発行元
- 鹿児島大学
type:論文(Article)
近年,農産物ネット販売が増加しつつある中,ネットにおける「双方向コミュニケーション」という特徴を最も活かせる,生産者による産直ネット販売に注目されている。しかし,生産者が独自にネット販売を行うと,品揃えや販路の面で大きな問題に直面することが多い。本研究では,農産物のネット販売の現状を把握した上で,他のネット販売形態との違いに注目しつつ,産直ネット販売の意義を論じる。また,既存研究をレビューして個人による産直ネット販売の問題点を探った上で,農家連携による産直ネット販売の意義を解明する。
Recently, e-commerce, which is directly managed by producers, has become popular among farmers, as they can take advantage of, so-called, “two-way communication system.” However, when selling their products on the internet, some farmers are often confronted with the problems of selection of agricultural products and their dealings. In this study, we deal with the importance of e-commerce of agricultural products under the ground of thorough understanding of the present situation, comparing it with other business models on the internet. Additionally, we review some previous researches to identify the significance and some issues for each participant in local producer networks engaged in e-commerce.
近年,農産物ネット販売が増加しつつある中,ネットにおける「双方向コミュニケーション」という特徴を最も活かせる,生産者による産直ネット販売に注目されている。しかし,生産者が独自にネット販売を行うと,品揃えや販路の面で大きな問題に直面することが多い。本研究では,農産物のネット販売の現状を把握した上で,他のネット販売形態との違いに注目しつつ,産直ネット販売の意義を論じる。また,既存研究をレビューして個人による産直ネット販売の問題点を探った上で,農家連携による産直ネット販売の意義を解明する。
Recently, e-commerce, which is directly managed by producers, has become popular among farmers, as they can take advantage of, so-called, “two-way communication system.” However, when selling their products on the internet, some farmers are often confronted with the problems of selection of agricultural products and their dealings. In this study, we deal with the importance of e-commerce of agricultural products under the ground of thorough understanding of the present situation, comparing it with other business models on the internet. Additionally, we review some previous researches to identify the significance and some issues for each participant in local producer networks engaged in e-commerce.
- リンク情報
- ID情報
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- ISSN : 2432-1885
- CiNii Articles ID : 120006484380
- CiNii Books ID : AN00040603
- CiNii Research ID : 1050001338889272960