論文

査読有り
2019年3月

発達障害学生における就労準備性を高める支援についての検討:「就職活動準備講座」の分析を通して

障害科学研究
  • 末富 真弓
  • ,
  • 五味 洋一
  • ,
  • 佐々木 銀河
  • ,
  • 中島 範子
  • ,
  • 末吉 彩香
  • ,
  • 杉江 征
  • ,
  • 名川 勝
  • ,
  • 竹田 一則

43
43
開始ページ
163
終了ページ
172
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(学術雑誌)
出版者・発行元
障害科学学会

高等教育機関において発達障害学生数は年々増加しており、進路・就職に関する課題も様々検討されるようになった。発達障害学生の就職支援を考える際には、発達障害学生特有の課題を理解し、個々の障害特性に応じ包括的に検討することが重要となる。しかしながら、専門性も求められるため、学内リソースだけではなく学外の支援機関や各種プログラムなどとの連携も支援の柱となる。そこで、本研究では、発達障害学生を対象に学外リソースを活用した模擬職場体験を中核とする「就職準備講座」プログラムを開発・提供し、その効果について検討した。結果、2016年度及び2017年度の本プログラムに参加した学生12名より協力が得られ、就職に対する準備性の向上、及び障害特性のアセスメント機能についての効果があったことが考察された。The number of students with developmental disorders has been increasing year after year at higher education institutions, and issues related to career and employment have also been studied variously. When thinking about job hunting support for students with developmental disabilities, it is important to understand tasks peculiar to students with developmental disabilities and comprehensively examine them according to individual obstacle characteristics. However, because expertise is also required, cooperation with not only campus resources but also support organizations outside the university and various programs is a pillar of support. Therefore, in this research, we developed and offered the "Employment Preparation Course" program centered on simulated workplace experiences utilizing resources outside the school for students with developmental disabilities, and examined the effect. As a result, cooperation was obtained from 12 students who participated in this program in FY 2016 and FY 2017, and it was possible to consider that there was an effect on improvement of the preparation for employment and the assessment function of the characteristics.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120006726468
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AA12215065
URL
http://hdl.handle.net/2241/00157807
ID情報
  • ISSN : 1881-5812
  • CiNii Articles ID : 120006726468
  • CiNii Books ID : AA12215065

エクスポート
BibTeX RIS