論文

査読有り
2019年3月1日

バイオ系検証実験を組み立て分析する力を養う「講義・演習・実験」によるPBL教育とその効果;Project-based learning by combinations of lecture, practice and experiment to develop the abilities for design and analysis in biological test experiments—バイオケイ ケンショウ ジッケン ヲ クミタテ ブンセキ スル チカラ ヲ ヤシナウ コウギ エンシュウ ジッケン ニ ヨル PBL キョウイク ト ソノ コウカ

工学教育研究;KIT progress
  • 堂本, 光子;DOHMOTO, Mitsuko
  • ,
  • 袴田, 佳宏;HAKAMADA, Yoshihiro
  • ,
  • 奥下, 洋司;OKUSHITA, Hiroshi
  • ,
  • 坂本, 香織;SAKAMOTO, Kaori

27
開始ページ
51
終了ページ
60
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
出版者・発行元
金沢工業大学

type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper
応用バイオ学科の「プロジェクトデザイン入門(実験)」では、学生が自ら興味や疑問をもち、実験計画を立て検証する PBL 教育をおこなった。生物由来酵素を配合した製品を調査により選択し、酵素活性を測定することでデータ取扱いスキルを習得し、「生物由来物質の変化を伴う食品作りの条件検討」と「薬・食物・生物に含まれる分解酵素の探索」の課題により、解き明かすべき問題を発見し実験の組立て方を学ぶことを目的とした。チームで異なるテーマに取り組むために、実験の組立の重要事項やレポートの纏め方を学ぶ「講義・演習」と、実際に手を動かし体験する「実験」を交互に行い、さらに同時期に開講された必修科目「バイオ・化学大意」で理工系におけるレポートの意義を説明、「基礎生物学」で必要な生物学の知識を得る仕組みとした。講義・演習・実験から総合的に検証実験を理解し体験する教育により、学生は座学や演習で得られる知識の必要性も認識した。;In the course of “Design Project / Introduction” during the first semester in freshman year at the Department of Applied Bioscience and Chemistry, project-based learning (PBL) was carried out in which students with intellectual curiosities planned and tested experiments by themselves. The aim of this course was to help students finding problems and learning how to plan experiments to solve the problems by using preexisting products including enzymes from microorganisms as experimental materials. Lecture with practice and experiment were performed for students to acquire the skills for experimental designing and preparation of report. In addition, students systemically gained knowledge necessary for designing and performing experiments and learned the importance of reports in scientific and engineering field in the compulsory subjects “Introduction to Bioscience and Chemistry” and “Basic Biology” that were offered in the same semester. By giving education with comprehensive understanding and experience of test experiment from combinations of lecture, practice and experiment, students realized the significance of knowledge obtained from classroom learning and practical training as well.
identifier:20190531006

リンク情報
CiNii Research
https://cir.nii.ac.jp/crid/1050001339060800512?lang=ja
URL
http://kitir.kanazawa-it.ac.jp:80/infolib/meta_pub/G0000002repository_20190531006
ID情報
  • ISSN : 1342-1662
  • CiNii Articles ID : 120006631859
  • CiNii Research ID : 1050001339060800512

エクスポート
BibTeX RIS