Hamada Hirofumi

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Name
Hamada Hirofumi
Alternative names
Hirofumi Hamada
E-mail
hamadahuman.tsukuba.ac.jp
Affiliation
University of Tsukuba
Section
Faculty of Human Sciences
Job title
Professor
Degree
Master of Arts in Education(University of Tsukuba), Ph.D.(University of Tsukuba)
Research funding number
20212152

Education

 
Apr 1980
 - 
Mar 1984
College of Human Science, Second Cluster of Colleges, University of Tsukuba
 
Apr 1984
 - 
Nov 1989
School Administration and Management, Graduate School, Division of Education, University of Tsukuba
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1989
 - 
Nov 1989
Fellowships of the Japan Society for the Promotion of Science for Japanese Junior Scientists, the Japan Society for the Promotion of Science
 
Dec 1989
 - 
Mar 1992
Research Associate, Naruto University of Education
 
Apr 1992
 - 
Jun 1995
Assistant Professor, Tokyo Gakugei University
 
Jul 1995
 - 
Aug 1998
Associate Professor, Tokyo Gakugei University
 
Mar 1996
 - 
Sep 1996
visiting scholar, Barry University
 
Sep 1998
 - 
Dec 2001
Assistant Professor, University of Tsukuba
 
Jan 2002
 - 
Mar 2004
Associate Professor, University of Tsukuba
 
Apr 2004
 - 
Mar 2007
Associate Professor, Graduate School, University of Tsukuba
 
Mar 2005
 - 
Mar 2006
Visiting Scholar, University of Southern California
 
Apr 2007
 - 
Jun 2008
The Open University of Japan
 
Apr 2007
 - 
Jun 2008
Associate Professor, Graduate School, University of Tsukuba,
 
Jul 2008
 - 
Sep 2011
Professor, Graduate School, University of Tsukuba
 
Jul 2008
 - 
Mar 2015
The Open University of Japan
 

Research Areas

 
 

Awards & Honors

 
Jul 2008
Certificate of Appreciation, Council for Educational Change
 
Recognition of valuable contribution to 2008 Florida Leadership Academy
Jun 2008
Academic Research on Educational Administration Award, The Japanese Association for the Study of Educational Administration
 
Jun 1999
Research Encouragement Award, The Japanese Association for the Study of Educational Administration, Japanese Ssociation for the Study of educational Administration
 

Books etc

 
教師教育研究ハンドブック
浜田,博文 (Part:Contributor, 教員の職階とキャリアパス)
学文社   Sep 2017   ISBN:9784762027352
学校心理学ハンドブック[第2版]―「チーム学校」の充実をめざして
浜田, 博文 (Part:Contributor, 学校組織)
教育図書   Nov 2016   ISBN:9784316803128
学校心理学ハンドブック[第2版]―「チーム学校」の充実をめざして
浜田, 博文 (Part:Contributor, 学校経営)
教育図書   Nov 2016   ISBN:9784316803128
校長マネジメントによる学校業務改善~学校経営ビジョンの共有と同僚性の構築~
浜田, 博文;横浜市教育委員会
横浜市教育委員会事務局教育政策課   Mar 2017   
緊急出版 どうなる日本の教員養成
浜田, 博文 (Part:Contributor, 教員養成改革と教育学研究者養成)
学文社   Apr 2017   ISBN:9784762027192
学校教育の戦後70年史 1945年(昭和20)―2015年(平成27)
Hamada,Hirofumi (Part:Contributor, 学校経営)
小学館   Jul 2016   ISBN:9784098401703
学校教育の戦後70年史 1945年(昭和20)―2015年(平成27)
浜田, 博文 (Part:Editor, 2005年(平成17), 2006年(平成18), 2007年(平成19), 2008年(平成20), 2009年(平成21), 2010年(平成22), 2011年(平成23), 2012年(平成24), 2013年(平成25), 2014年(平成26), 2015年(平成27))
小学館   Jul 2016   ISBN:9784098401703
今すぐ役立つPTA応援マニュアル
浜田,博文 (Part:Supervisor, 監修にあたって─つながり合い、支え合うPTA活動のために─)
ジアース教育新社   May 2016   
教育の経営・制度
浜田,博文 (Part:Contributor, 現代の教職と学校)
一藝社   Apr 2014   ISBN:9784863590670
教育の経営・制度
浜田,博文 (Part:Contributor, 教員の専門性と学校の自律性)
一藝社   Apr 2014   ISBN:9784863590670
アメリカにおける学校認証評価の現代的展開
浜田,博文 (Part:Contributor, アメリカにおける学校認証評価の現代的展開)
東信堂   Feb 2014   ISBN:9784798912189
教職論
三輪定宣, 岩田康之、伏木久始、佐藤千津、吉岡真佐樹、高野和子、久保富三夫、北神正行、紅林伸幸、浜田博文、牛渡淳、矢野博之
学文社   Apr 2012   
学校を変える新しい力―教師のエンパワーメントとスクールリーダーシップ
浜田博文
小学館   Mar 2012   
次代を拓くスクールリーダー
天笠茂, 浜田博文、大野裕己、水本徳明、寺崎千秋、円山博司、牛渡淳、扇弘行、青木哲男、二宮肇美
ぎょうせい   Oct 2011   
共生と希望の教育学
田中統治, 岡本智周、嶺井明子、橋本憲幸、平田諭治、庄司一子、中井大介、橋本多恵、羽田野真帆、丹治恭子、水本徳明、大林正史、チャクル・ムラッ
筑波大学出版会   Jul 2011   
「新たな職」をいかす校長の学校経営
浜田博文;佐藤博志;川口有美子;加藤崇英;末松裕基;安藤知子;曽余田浩史;曽余田順子;織田泰幸;山崎保寿;久我直人;望月國男;臼井智美;大野裕己;柳澤良明;玉井康之;矢崎良明;小栁雅子;山下晃一;池田芳和;鞍馬裕美;石井和世;北神正行;堀井啓幸;関本恵一;輿水かおり;八島行久;井上文敏;佐野享子;元兼正浩;坪田耕三;榊原禎宏;山本修司;川合京子;小松康裕;芳賀亮作 (Part:Editor)
教育開発研究所   May 2010   
「学校の組織力向上」実践レポート
浜田博文;井田博之;箕浦昭彦;小澤敦彦;森田充;荒川由美子;土肥和久;浦田敏明;高橋裕史;横川和男;田口克敏;加藤隆;川合京子;内田裕;相原信也 (Part:Editor)
教育開発研究所   Apr 2009   
教職用語辞典
原聡介;陣内靖彦;高橋勝;橋本美保;浜田博文;水内宏;谷田貝公昭ほか (Part:Supervisor)
一藝社   Apr 2008   
School Education
田中統治;庄司一子;浜田博文
放送大学教育振興会   Mar 2008   
「学校の自律性」と校長の新たな役割―アメリカの学校経営改革に学ぶ―
浜田博文
一藝社   Nov 2007   
教師をダメにするカウンセリング依存症~学級の子どもを一番よく知っているのは担任だ!~
吉田武男;藤田晃之;平田諭治;飯田浩之;浜田博文;水本徳明;唐木清志;根津朋美
明治図書   Sep 2007   
時代の転換と学校経営改革―学校のガバナンスとマネジメント―
小島弘道;天笠茂;水本徳明;武井敦史;山崎保寿;堀井啓幸;西山亨;西尾克明;北神正行;安藤知子;大脇康弘;佐藤博志;柳澤良明;平井貴美代;篠原清昭;浜田博文;加藤崇英;臼井智美;木岡一明
学文社   May 2007   
アメリカにおける「学校を基礎単位とした教育経営(School-Based Management)」施策の展開と校長の新たな役割に関する研究―「学校の自律性」確立における校長の役割―
Hamada,Hirofumi
Feb 2007   
学校経営研究における臨床的アプローチの構築―研究-実践の新たな関係性を求めて―
小野由美子・淵上克義・浜田博文・曽余田浩史・山﨑保寿・佐古秀一・藤原文雄・天笠茂・小野田正利・金子伊智郎;+濱田, 博文
北大路書房   Jun 2004   
地方分権下における自律的学校経営の構築に関する総合的研究
河野和清・赤星晋作・伊藤稔・植田建男・勝野正章・川島啓二・木岡一明・北神正行・雲尾周・高妻紳二郎・坂野慎二・佐古秀一・高瀬淳・千;+濱田, 博文
多賀出版   Feb 2004   
校長の資格・養成と大学院の役割
小島弘道・平井貴美代・高橋寛人・臼井智美・北神正行・榊原禎宏・牛渡淳・榊達雄・曽余田浩史・岡東寿隆・天笠茂・加藤崇英・浜田博文・;+濱田, 博文
東信堂   Jan 2004   
新版 学校教育の基礎知識
小島弘道・水本徳明・浜田博文・安藤知子・平井貴美代・西山亨・山﨑保寿・西尾克明・北神正行・朝日素明・李貞美・加藤崇英・柳澤良明・;+濱田, 博文
協同出版   Oct 2002   
学校の組織文化を変える―教師の意識変革と組織の再設計―
児島邦宏・天笠茂・浜田博文・岡東寿隆・青木朋江・篠原清昭・野田寿美子・石原多賀子・中留武昭・森光義昭;+濱田, 博文
ぎょうせい   Jun 2001   
学校組織・教職員勤務の実態と改革課題
堀内孜・雲尾周・川島啓二・榊達雄・南部初世・佐竹勝利・竺沙知章・榊原禎宏・河野和清・大脇康弘・佐古秀一・浜田博文・沖清豪・大谷奨;+濱田, 博文
多賀出版   Feb 2001   
「大学における教員養成」の歴史的研究―戦後「教育学部」史研究
木岡一明・船寄俊雄・浜田博文・北神正行・岩田康之・榊原禎宏・石村雅雄・竺沙知章・金子勉・西山薫・大谷奨・雲尾周・, 山田朋子・堀井啓幸;+濱田, 博文
学文社   Feb 2001   
教育委員会の組織と機能の実際
大橋博・加治佐哲也・清原正義・榊原禎宏・佐古秀一・佐藤晴雄・高見茂・西川信広・浜田博文・水本徳明・三宅奎介・森田正信・屋敷和佳;+濱田, 博文
ぎょうせい   Feb 2001   
Educational Reform and Educational Administration in Foreign Countries
浜田,博文 (Part:Contributor, Educational Reform and Educational Administration in Foreign Countries)
玉川大学出版部   Dec 2000   
諸外国の教育改革と教育経営
椙山正弘・梶間みどり・西川信広・坂野慎二・森岡修一・篠原清昭・堀内孜・李貞美・佐藤博志・福本みちよ・八尾坂修・坂本孝徳・荒木廣・;+濱田, 博文
玉川大学出版部   Dec 2000   
現代学校経営論
浜田,博文 (Part:Contributor, 組織構造論)
大塚学校経営研究会   Jun 2000   
School and Teacher, New Edition
濱田, 博文
Jan 1999   
東京学芸大学五十年史通史編(共著)
濱田, 博文
Jan 1999   
System and Management of Educational Organization
濱田, 博文
Jan 1997   
An Attempt at Teaching Educational Science
濱田, 博文
Jan 1994   
Introduction to School Education
濱田, 博文
Jan 1993   
Contemporary Educational Administration
濱田, 博文
Jan 1992   
School and Teacher
濱田, 博文;吉田, 武男
Jan 1991   
学校改善に関する理論的・実証的研究(共著)
濱田, 博文
Jan 1990   
アメリカの教師教育におけるTeacher Centerの実態と課題―フロリダ州におけるTeacher Education Centerの分析を通して―
Hamada,Hirofumi
Mar 1986   

Published Papers

 
「働き方改革」論議が目をつぶっていること
浜田,博文
教職研修   (545) 18-21   Jan 2018
教師のエンパワーメントによる共有ビジョンの形成
浜田,博文
中学校   (775) 4-7   Apr 2018
浜田,博文
Journal of JASEA   (59) 139-143   Jun 2017
The Position of Teaching Profession under the Governance Reform and Some Issues about "Kyoin Ikusei Shihyo"
浜田,博文
The 26th Annual Bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Education   (26) 46-55   Sep 2017   [Refereed]
新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位―武雄市「官民一体型学校」とB市「コミュニティ・スクール」の事例分析―
浜田, 博文;安藤知子;山下晃一;加藤崇英;大野裕己;髙谷哲也;朝倉雅史;照屋翔大;髙野貴大
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba   42(2) 45-71   Mar 2018   [Refereed]
自律的な学校経営と学校のガバナンス改革―チームとしての学校を実現する自律的な学校経営と事務職員の役割―
浜田, 博文;阿久津充;吉田勝彦
第48回全国公立小中学校事務研究大会山形大会記録集   15-28   Nov 2017
自著を語る『学校教育の戦後70年史 1945年(昭和20)―2015年(平成27)
浜田, 博文
青少年問題   (64) 56-56   Jan 2017
学校を変える新しい力―学校の曖昧さを踏まえた普段のコミュニケーション
浜田, 博文
学校運営   (666) 10-13   Jan 2017
学び続ける教師を支える学校づくり―教師の自律性と協働性
浜田, 博文
日本教育   (460) 6-9   Oct 2016
「教頭」は何のため?
浜田, 博文
教職研修   (528) 96-97   Aug 2016
「校長」は何のため?
浜田, 博文
教職研修   (527) 96-97   Jul 2016
学校の自律性をどう確立するか
浜田, 博文
SYNAPSE   (56) 29-31   Apr 2017
「ウェブ(クモの巣)型」の視点で学校組織を観る
浜田, 博文
SYNAPSE   (55) 19-21   Feb 2017
学校組織と教師の職務の特徴を理解する
浜田, 博文
SYNAPSE   (53) 19-21   Oct 2016
なぜ、『学校の自律性』が求められるのか?(2)―近年の教育制度改革から
浜田, 博文
SYNAPSE   (52) 13-15   Aug 2016
なぜ、『学校の自律性』が求められるのか?(1)―戦後教育の変遷から
浜田, 博文
SYNAPSE   (51) 18-20   Jun 2016
日本における中等学校教員養成のための制度とプログラムの現状―大学における『教員養成のための教科内容に関する知識』をめぐる問題
浜田, 博文
学校経営学論集   5 1-13   Feb 2017
Contemporary Educational Reform and the Principal Professional Development System in Japan: Necessity and Possibility of a Principals' Center
濱田,博文
Proceedings of International Conference on Principals' Center Management and Principals' Professional Development, National Taipei Teachers College Principals' Center   105-119   Sep 2002
公教育の変貌に応えうる学校組織論の再構成へ─「教職の専門性」の揺らぎに着目して─
浜田,博文
Journal of JASEA   (58) 36-47   Jun 2016
本研究は,日本学術振興会科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)(挑戦的萌芽研究)「新たな学校ガバナンスにおける『教育の専門性』の再定位」(研究代表者:浜田博文,課題番号:15K13172)の助成を受けたものである。
「ウェブ型」』組織観の提案
浜田,博文
月刊高校教育   49(7) 66-69   Jun 2016
新年度を迎えた学校経営のスタートと副校長・教頭の役割
浜田,博文
学校運営   58(1) 6-9   Apr 2016
「笑顔の職員室」を生み出すマネジメントとリーダーシップ
浜田,博文
学校運営   57(6) 10-13   Sep 2015
全公教の調査結果から何を読み取るべきか
浜田,博文
学校運営   57(3) 18-21   Jun 2015
書評 佐古秀一・曽余田浩史・武井敦史『学校づくりの組織論』学文社,2011年
浜田,博文
学校経営研究   40 70-77   Apr 2015
Restructuring "Connections" in Educational Administration : For Various Types of Collaboration to Support the Growth of Children
HAMADA,Hirofumi
Journal of JASEA   (56) 139-141   May 2014
お互いに高め合う校内研修をいかにつくるか―教師の自律と協働を見据えて―
浜田,博文
教育研究   70(5) 14-17   May 2015
今求められる真のリーダーシップ―共有ビジョンの構築へ―
浜田,博文
月刊高校教育   48(4) 22-25   Apr 2015
「OECD国際教員指導環境調査」から見える日本の教育の実態と課題
浜田,博文
教育展望   46-50   Oct 2014
巻頭インタビュー 自律的な学校経営とは(上)
浜田,博文
月刊プリンシパル   18(8) 9-15   Jun 2014
教師の『力』を高めるのは,管理職のマネジメント次第
浜田,博文
教職研修   (502) 18-20   Jun 2014
教師教育研究が克服すべき課題についての覚書―日本教師教育学会の課題研究での議論を振り返りながら―
浜田,博文
学校経営学論集   (2) 47-85   Feb 2014
いま求められるマネジメント型学校リーダーの条件とは?
浜田,博文;國分重隆;稲葉順子;野口潔人;萩谷高史
いま求められるマネジメント型リーダーの条件[総合教育技術11月号増刊]   68(11) 8-15   Nov 2013
教師間コミュニケーションの活性化が学校のチーム力を強化する
浜田,博文
総合教育技術   68(9) 16-19   Oct 2013
『組織』を活かすための教頭の役割
浜田,博文
教職研修   (490) 29-30   Jun 2013
現代アメリカにおける初等中等学校の認証評価の動向と特徴―学校の評価と責任をめぐる動向分析と理論的検討―
浜田, 博文;竺沙知章;山下晃一;大野裕己;照屋翔大
教育学論集   23-61   Feb 2013
これからのリーダー候補としての若手教師の育成
浜田,博文
教育展望   59(1) 21-25   Feb 2013
書評:デボラ・マイヤー著、北田佳子訳『学校を変える力―イーストハーレムの小さな挑戦』
浜田,博文
日本教師教育学会年報   (21) 152-154   Sep 2012
教職員の経営参画意識の高揚―共有ビジョンと教師のエンパワーメント―
浜田,博文
小学校時報   62(8) 4-8   Aug 2012
Current Status and Problems of "School Governance" Reforms : What Priority Should be given to Teacher Professionalism?
浜田, 博文
Journal of JASEA   (54) 23-34   May 2012   [Refereed]
This paper examines the policies and reforms of the relation between school and community during the last fifteen years from the viewpoint of "governance." In addition, this paper considers theoretical and practical problems of school management, ...
学校の組織力を高めるスクールリーダーとは?
浜田博文
FORWARD   (8) 20-23   Jun 2011
アメリカ教育改革の中のスクールリーダー
浜田博文
FORWARD   (7) 20-23   Apr 2011
学校経営の改善をいかにすすめるか―「組織」観の転換による共有ビジョンの構築へ―
浜田博文
教育展望   57(1) 12-17   Feb 2011
学校の組織文化と教員のエンパワーメント
浜田博文
FORWARD   (5) 16-19   Dec 2010
学校の組織文化への着目
浜田博文
FORWARD   (4) 12-15   Oct 2010
小学校教師の専門性を踏まえて授業研究を問い直す
浜田博文
教育研究   65(10) 14-17   Oct 2010
第三者評価を学校改善にどう結びつけるか (特集 学校改善につながる「学校評価」の推進--「学校評価ガイドライン」の改訂と学校の対応課題)
浜田, 博文
教職研修   39(2) 32-35   Oct 2010
学校の組織力とは何か
浜田博文
FORWARD   (3) 12-15   Aug 2010
いま、学校の組織力を問う―はじめに―
浜田博文
FORWARD   (1) 16-19   Apr 2010
アメリカにおける学校認証評価(school accreditation)の仕組みと最近の動向
浜田博文
戦略的学校評価システムの開発に関する比較研究   74-83   Mar 2010
Activity report on the international cooperation of teacher-training leader program with JICA Tsukuba
井田仁康;窪田,眞二;清水,美憲;田中統治;浜田博文
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   34(0) 83-101   Mar 2010

Conference Activities & Talks

 
新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位(3)
浜田, 博文;安藤知子;山下晃一;加藤崇英;大野裕己;髙谷哲也;照屋翔大;朝倉雅史;髙野貴大
日本教育経営学会第58回大会   8 Jun 2018   日本教育経営学会
School Improvement through Teacher Empowerment [Invited]
浜田,博文
China-Japan Summit Forum of School Improvement   27 Apr 2018   Shanghai Academy of Educational Sciences
Educational Governance Reform and School Leadership Development in Japan [Invited]
浜田,博文
International Conference on “Educational Governance and School Reform: System Change and School Effectiveness   1 Dec 2017   East China Normal University
コメンテーター [Invited]
浜田,博文
公開シンポジウム「どうなる日本の教員養成―教職課程コアカリキュラムをめぐって」   9 Jul 2017   日本教師教育学会/早稲田大学教育・総合科学学術院・教職支援センター共催
学校組織およびスクールリーダー育成の諸課題について [Invited]
浜田, 博文
中央教育審議会初等中等教育分科会チームとしての学校・教職員の在り方に関する作業部会   28 Apr 2015   文部科学省

Research Grants & Projects

 
the System and Program Development of Preservice Education for School Administrators
Japan Society of for the Promotion of Science: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Project Year: 2000 - 2002    Investigator(s): Hiromichi Ojima

Committee Memberships

 
Jun 2009
 - 
Jun 2012
THE JAPANESE ASOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION  学会事務局