Hamada Hirofumi

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Name
Hamada Hirofumi
Alternative names
Hirofumi Hamada
E-mail
hamadahuman.tsukuba.ac.jp
Affiliation
University of Tsukuba
Section
Faculty of Human Sciences
Job title
Professor
Degree
Master of Arts in Education(University of Tsukuba), Ph.D.(University of Tsukuba)
Research funding number
20212152

Education

 
Apr 1980
 - 
Mar 1984
College of Human Science, Second Cluster of Colleges, University of Tsukuba
 
Apr 1984
 - 
Nov 1989
School Administration and Management, Graduate School, Division of Education, University of Tsukuba
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1989
 - 
Nov 1989
Fellowships of the Japan Society for the Promotion of Science for Japanese Junior Scientists, the Japan Society for the Promotion of Science
 
Dec 1989
 - 
Mar 1992
Research Associate, Naruto University of Education
 
Apr 1992
 - 
Jun 1995
Assistant Professor, Tokyo Gakugei University
 
Jul 1995
 - 
Aug 1998
Associate Professor, Tokyo Gakugei University
 
Mar 1996
 - 
Sep 1996
visiting scholar, Barry University
 
Sep 1998
 - 
Dec 2001
Assistant Professor, University of Tsukuba
 
Jan 2002
 - 
Mar 2004
Associate Professor, University of Tsukuba
 
Apr 2004
 - 
Mar 2007
Associate Professor, Graduate School, University of Tsukuba
 
Mar 2005
 - 
Mar 2006
Visiting Scholar, University of Southern California
 
Apr 2007
 - 
Jun 2008
The Open University of Japan
 
Apr 2007
 - 
Jun 2008
Associate Professor, Graduate School, University of Tsukuba,
 
Jul 2008
 - 
Sep 2011
Professor, Graduate School, University of Tsukuba
 
Jul 2008
 - 
Mar 2015
The Open University of Japan
 

Research Areas

 
 

Awards & Honors

 
Jul 2008
Certificate of Appreciation, Council for Educational Change
 
Recognition of valuable contribution to 2008 Florida Leadership Academy
Jun 2008
Academic Research on Educational Administration Award, The Japanese Association for the Study of Educational Administration
 
Jun 1999
Research Encouragement Award, The Japanese Association for the Study of Educational Administration, Japanese Ssociation for the Study of educational Administration
 

Books etc

 
教師教育研究ハンドブック
浜田,博文
学文社   Sep 2017   ISBN:9784762027352
学校心理学ハンドブック[第2版]―「チーム学校」の充実をめざして
浜田, 博文
教育図書   Nov 2016   ISBN:9784316803128
校長マネジメントによる学校業務改善~学校経営ビジョンの共有と同僚性の構築~
浜田, 博文;横浜市教育委員会
横浜市教育委員会事務局教育政策課   Mar 2017   
緊急出版 どうなる日本の教員養成
浜田, 博文
学文社   Apr 2017   ISBN:9784762027192
学校教育の戦後70年史 1945年(昭和20)―2015年(平成27)
浜田, 博文 (Part:Editor, 2005年(平成17), 2006年(平成18), 2007年(平成19), 2008年(平成20), 2009年(平成21), 2010年(平成22), 2011年(平成23), 2012年(平成24), 2013年(平成25), 2014年(平成26), 2015年(平成27))
小学館   Jul 2016   ISBN:9784098401703
今すぐ役立つPTA応援マニュアル
浜田,博文 (Part:Supervisor, 監修にあたって─つながり合い、支え合うPTA活動のために─)
ジアース教育新社   May 2016   
浜田,博文
一藝社   Apr 2014   ISBN:9784863590670
教職論
三輪定宣, 岩田康之、伏木久始、佐藤千津、吉岡真佐樹、高野和子、久保富三夫、北神正行、紅林伸幸、浜田博文、牛渡淳、矢野博之
学文社   Apr 2012   
浜田,博文
東信堂   Feb 2014   ISBN:9784798912189
次代を拓くスクールリーダー
天笠茂, 浜田博文、大野裕己、水本徳明、寺崎千秋、円山博司、牛渡淳、扇弘行、青木哲男、二宮肇美
ぎょうせい   Oct 2011   
原聡介;陣内靖彦;高橋勝;橋本美保;浜田博文;水内宏;谷田貝公昭ほか (Part:Supervisor)
一藝社   Apr 2008   ISBN:9784901253147
田中統治;庄司一子;浜田博文
放送大学教育振興会   Mar 2008   ISBN:9784595308048
教師をダメにするカウンセリング依存症~学級の子どもを一番よく知っているのは担任だ!~
吉田武男;藤田晃之;平田諭治;飯田浩之;浜田博文;水本徳明;唐木清志;根津朋美
明治図書   Sep 2007   
時代の転換と学校経営改革―学校のガバナンスとマネジメント―
小島弘道;天笠茂;水本徳明;武井敦史;山崎保寿;堀井啓幸;西山亨;西尾克明;北神正行;安藤知子;大脇康弘;佐藤博志;柳澤良明;平井貴美代;篠原清昭;浜田博文;加藤崇英;臼井智美;木岡一明
学文社   May 2007   
地方分権下における自律的学校経営の構築に関する総合的研究
河野和清・赤星晋作・伊藤稔・植田建男・勝野正章・川島啓二・木岡一明・北神正行・雲尾周・高妻紳二郎・坂野慎二・佐古秀一・高瀬淳・千;+濱田, 博文
多賀出版   Feb 2004   
小野由美子・淵上克義・浜田博文・曽余田浩史・山﨑保寿・佐古秀一・藤原文雄・天笠茂・小野田正利・金子伊智郎;+濱田, 博文
北大路書房   Jun 2004   ISBN:4762823821
校長の資格・養成と大学院の役割
小島弘道・平井貴美代・高橋寛人・臼井智美・北神正行・榊原禎宏・牛渡淳・榊達雄・曽余田浩史・岡東寿隆・天笠茂・加藤崇英・浜田博文・;+濱田, 博文
東信堂   Jan 2004   
新版 学校教育の基礎知識
小島弘道・水本徳明・浜田博文・安藤知子・平井貴美代・西山亨・山﨑保寿・西尾克明・北神正行・朝日素明・李貞美・加藤崇英・柳澤良明・;+濱田, 博文
協同出版   Oct 2002   
学校の組織文化を変える―教師の意識変革と組織の再設計―
児島邦宏・天笠茂・浜田博文・岡東寿隆・青木朋江・篠原清昭・野田寿美子・石原多賀子・中留武昭・森光義昭;+濱田, 博文
ぎょうせい   Jun 2001   
学校組織・教職員勤務の実態と改革課題
堀内孜・雲尾周・川島啓二・榊達雄・南部初世・佐竹勝利・竺沙知章・榊原禎宏・河野和清・大脇康弘・佐古秀一・浜田博文・沖清豪・大谷奨;+濱田, 博文
多賀出版   Feb 2001   
「大学における教員養成」の歴史的研究―戦後「教育学部」史研究
木岡一明・船寄俊雄・浜田博文・北神正行・岩田康之・榊原禎宏・石村雅雄・竺沙知章・金子勉・西山薫・大谷奨・雲尾周・, 山田朋子・堀井啓幸;+濱田, 博文
学文社   Feb 2001   
教育委員会の組織と機能の実際
大橋博・加治佐哲也・清原正義・榊原禎宏・佐古秀一・佐藤晴雄・高見茂・西川信広・浜田博文・水本徳明・三宅奎介・森田正信・屋敷和佳;+濱田, 博文
ぎょうせい   Feb 2001   
諸外国の教育改革と教育経営
椙山正弘・梶間みどり・西川信広・坂野慎二・森岡修一・篠原清昭・堀内孜・李貞美・佐藤博志・福本みちよ・八尾坂修・坂本孝徳・荒木廣・;+濱田, 博文
玉川大学出版部   Dec 2000   
現代学校経営論
浜田,博文
大塚学校経営研究会   Jun 2000   
School and Teacher, New Edition
濱田, 博文
Jan 1999   
東京学芸大学五十年史通史編(共著)
濱田, 博文
Jan 1999   
System and Management of Educational Organization
濱田, 博文
Jan 1997   
An Attempt at Teaching Educational Science
濱田, 博文
Jan 1994   
Introduction to School Education
濱田, 博文
Jan 1993   
Contemporary Educational Administration
濱田, 博文
Jan 1992   
School and Teacher
濱田, 博文;吉田, 武男
Jan 1991   
学校改善に関する理論的・実証的研究(共著)
濱田, 博文
Jan 1990   
アメリカの教師教育におけるTeacher Centerの実態と課題―フロリダ州におけるTeacher Education Centerの分析を通して―
Hamada,Hirofumi
Mar 1986   

Published Papers

 
浜田,博文
Journal of JASEA   (59) 139-143   Jun 2017
The Position of Teaching Profession under the Governance Reform and Some Issues about "Kyoin Ikusei Shihyo"
浜田,博文
The 26th Annual Bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Education   (26) 46-55   Sep 2017   [Refereed]
新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位―武雄市「官民一体型学校」とB市「コミュニティ・スクール」の事例分析―
浜田, 博文;安藤知子;山下晃一;加藤崇英;大野裕己;髙谷哲也;朝倉雅史;照屋翔大;髙野貴大
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba   42(2) 45-71   Mar 2018   [Refereed]
日本における中等学校教員養成のための制度とプログラムの現状―大学における『教員養成のための教科内容に関する知識』をめぐる問題
浜田, 博文
学校経営学論集   5 1-13   Feb 2017
Contemporary Educational Reform and the Principal Professional Development System in Japan: Necessity and Possibility of a Principals' Center
濱田,博文
Proceedings of International Conference on Principals' Center Management and Principals' Professional Development, National Taipei Teachers College Principals' Center   105-119   Sep 2002
公教育の変貌に応えうる学校組織論の再構成へ─「教職の専門性」の揺らぎに着目して─
浜田,博文
Journal of JASEA   (58) 36-47   Jun 2016
本研究は,日本学術振興会科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)(挑戦的萌芽研究)「新たな学校ガバナンスにおける『教育の専門性』の再定位」(研究代表者:浜田博文,課題番号:15K13172)の助成を受けたものである。
書評 佐古秀一・曽余田浩史・武井敦史『学校づくりの組織論』学文社,2011年
浜田,博文
学校経営研究   40 70-77   Apr 2015
Restructuring "Connections" in Educational Administration : For Various Types of Collaboration to Support the Growth of Children
HAMADA,Hirofumi
Journal of JASEA   (56) 139-141   May 2014
教師教育研究が克服すべき課題についての覚書―日本教師教育学会の課題研究での議論を振り返りながら―
浜田,博文
学校経営学論集   (2) 47-85   Feb 2014
現代アメリカにおける初等中等学校の認証評価の動向と特徴―学校の評価と責任をめぐる動向分析と理論的検討―
浜田, 博文;竺沙知章;山下晃一;大野裕己;照屋翔大
教育学論集   23-61   Feb 2013
書評:デボラ・マイヤー著、北田佳子訳『学校を変える力―イーストハーレムの小さな挑戦』
浜田,博文
日本教師教育学会年報   (21) 152-154   Sep 2012
Current Status and Problems of "School Governance" Reforms : What Priority Should be given to Teacher Professionalism?
浜田, 博文
Journal of JASEA   (54) 23-34   May 2012   [Refereed]
This paper examines the policies and reforms of the relation between school and community during the last fifteen years from the viewpoint of "governance." In addition, this paper considers theoretical and practical problems of school management, ...
Activity report on the international cooperation of teacher-training leader program with JICA Tsukuba
井田仁康;窪田,眞二;清水,美憲;田中統治;浜田博文
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   34(0) 83-101   Mar 2010
書評:久冨善之編著『教師の専門性とアイデンティティ―教育改革時代の国際比較調査と国際シンポジウムから―』
浜田博文
日本教師教育学会年報   (18) 146-148   Oct 2009
1 自著紹介(「学校の自律性」と校長の新たな役割-アメリカの学校経営改革に学ぶ,学術研究賞,学会褒賞)
浜田博文
Journal of JASEA   0(51) 176-178   May 2009
小松茂久著, 『アメリカ都市教育政治の研究-20世紀におけるシカゴの教育政治改革』, 人文書院, 2006年
浜田博文
Journal of JASEA   0(51) 193-195   May 2009
「臨床的アプローチ」の成果と課題 : 研究知の産出を中心に(課題研究報告I 教育経営研究における有用性の探究)
浜田博文
Journal of JASEA   0(51) 108-110   May 2009
A general consideration of problems of "School leader training in graduate schools": toward "school leader training by graduate schools"
浜田, 博文
Bulletin of school administration   34(0) 33-44   Apr 2009
Organizational factors to facilitate the improvement process in an elementary school: what linked autonomy and collaboration of teachers
浜田, 博文
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   33(0) 41-54   Mar 2009   [Refereed]
小・中学校の課題多様化に対応した学校組織の協働のあり方に関する調査研究
浜田博文;横山剛士;照屋翔大;川口有美子;小栁雅子;大林正史;チャクル・ムラット
平成20年度財団法人文教協会研究助成報告書      Mar 2009
学校の「自己評価」機能を促進する組織的要因に関する研究(資料)
浜田博文
日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)報告書      Mar 2009
教師の職能成長の要因という視点から―教師教育研究の課題を考える―
浜田博文
日本教師教育学会年報   17 200-203   Sep 2008
新たな課題の発見と管理職の役割の再確認
浜田博文
平成19年度文部科学省「JSLカリキュラム実践支援事業」報告書      Mar 2008
小・中学校における学校教職員の多様化の進展と協働の実態に関する基礎的研究
浜田博文;横山剛士;照屋翔大;川口有美子;姜亨俊;小栁雅子;チャクル・ムラット;大林正史
平成19年度財団法人文教協会研究助成報告書      Mar 2008
書評:渡部昭男・金山康博・小川正人編、志木教育政策研究会著、『市民と造る教育改革 検証:志木市の教育政策』
浜田博文
筑波教育学研究   5 117-119   Mar 2007
Changes in School Principals' Role Expectations in the Developing Process of Shared Decision-Making in School Management in the U.S.A. : Focusing on SBM from the 1970s to 1990s in Florida
HAMADA Hirofumi
Journal of JASEA   0(48) 115-129   May 2006   [Refereed]
This paper examines the changes in school principals' role expectations in the beginning and developing process of shared decision-making in school management in the United States. My analysis considers School-Based Management (SBM) policies and p...
加治佐哲也著, 『アメリカの学校指導者養成プログラム』, 多賀出版, 2005年
浜田博文
Journal of JASEA   0(48) 233-235   May 2006
『地域学校経営』の概念とその今日的意義・課題―学校-地域関係の捉え方に焦点をあてて―
浜田博文
Journal of JASEA   (47) 162-165   May 2005
1980〜1990年代アメリカにおける校長職の役割期待変容--校長の力量に関する論議と施策の展開に着目して
浜田, 博文
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   29(0) 65-87   Mar 2005   [Refereed]
本稿は、1980~1990年代のアメリカで展開された校長の力量のあり方をめぐる論議と施策の分析を通じて、この時期における校長の役割期待の変容とその論理を明らかにすることを目的とする。 ...
校長のリーダーシップ論を中心に (小島弘道会長還暦記念特集)
浜田, 博文
Bulletin of school administration   29(0) 14-20   Apr 2004
「学校の自律性」研究の現代的課題に関する一考察
浜田, 博文
Bulletin of school administration   29(0) 102-115   Apr 2004   [Refereed]
Development and Significance of "School-Based Management" in the United States: Focusing Attention on the Change in the Public School Governance Structure from the 1960s to 1990s
浜田, 博文
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   28(0) 37-56   Mar 2004   [Refereed]
本稿は、1980年代後半以降のアメリカで進められた学校裁量権限拡大施策である「学校を基礎単位とした教育経営(School-Based Management:SBM)」が、1960年代以降における公教育統治構造改革の歴史的展開においていかなる意義をもつかを明らかにすることを目的 ...
A Study of Establishment of "School Autonomy" and the Role of School Principal
浜田博文
科学研究費補助金 報告書      Mar 2004
校内研究推進を通した学校改善過程に関する研究事例 : A市立B小学校における約5年間の変容過程分析(<課題研究報告II>学校経営研究における臨床的アプローチの構築(2) : 学校改善過程に関する研究事例を通して)
浜田, 博文
Journal of JASEA   0(45) 197-204   May 2003
書評:牛渡淳著『現代米国教員研修改革の研究―教員センター運動を中心に』
浜田博文
日本教育経営学会紀要   45    May 2003
アメリカの学校裁量権限拡大における校長職の役割変容--1980〜90年代における校長の学校経営課題認識の変化に着目して
浜田, 博文
Bulletin of school administration.   28(0) 47-69   Apr 2003   [Refereed]
アメリカの小学校における学級秩序の形成・維持について―ロサンゼルス郡学区での調査から―
濱田, 博文
小学校における学級の機能変容と再生過程に関する総合的研究(最終報告書)(共著・科学研究費報告書)   95-116   Jan 2003
Contemporary Educational Reform and the Principal Professional Development System in Japan: Necessity and Possibility of a Principals' Center
濱田, 博文
Proceedings of International Conference on Principals' Center Management and Principals' Professional Development, National Taipei Teachers College Principals' Center   105-124   Sep 2002
The Present Status and Problems in Research-Practice Relations of School Management(REPORT II : Building Clinical Approach in Research on School Management (I))
HAMADA,Hirofumi
Journal of JASEA   0(44) 191-196   May 2002
As a school management researcher, what shall we do to solve the problem that each school organization has? What sort of contribution can we make to develop the ability of individual school for self-management? We would like to discuss the researc...
変動・模索期
浜田, 博文
日本教育大学協会50年のあゆみ―活動の記録―   35-52   Jan 2002
地域教育経営論の再構成--学校-地域関係論の検討をもとにして (特集 21世紀の学校像を展望する--地域教育経営論の再検討)
浜田, 博文
Bulletin of school administration.   26(0) 1-15   Apr 2001
Actual Situation of School Personnel Duties and Job Assignment System in the United States
濱田, 博文
Actual Situation of School Personnel Duties and Job Assignment System in the Western Countries   1-91   Jan 2001
Autonomous School Administration in the United States
濱田, 博文
A Comprehensive Study of Constructing Autonomous School Administration under the Recent Decentralization Policy   7-15   Jan 2001
Case Studies of Continuous Improvement Process of Schools as"Learning Organizations"
浜田, 博文
A Positive Study of School Organization Development   44-62   Jan 2001
JASEA RESEARCH AWARD
浜田, 博文
Journal of JASEA   0(42) 124-126   May 2000
中留武昭著, 『学校経営の改革戦略-日米の比較経営文化論』, 玉川大学出版部, 1999年
浜田, 博文
Journal of JASEA   0(42) 133-135   May 2000
<Trends in Foreign Countries>Autonomy and Responsibility of Schools in the United States : An Analysis of The recent trend of SBM and Accountability System
Hamada,Hirofumi
Bulletin of school administration   25(0) 32-41   Apr 2000
<Trends in Foreign Countries>The Purpose of these issues of foreign countries
Hamada,Hirofumi
Bulletin of school administration   25(0) 31   Apr 2000
Recomposition of a Theory for a Teacher Development Education System : Discussions from a Comparative Viewpoint (3)
Hamada,H.
Japanese journal of educational research   67(1) 96-97   Mar 2000
校務分掌の見直しなど学校運営組織の改善 (連続特集 2000年の学校経営戦略(2)自主・自律の時代の学校づくりと校長・教頭の役割)
浜田, 博文
教職研修   28(5) 60-63   Jan 2000

Misc

 
教師のエンパワーメントによる共有ビジョンの形成
浜田,博文
中学校   (775) 4-7   Apr 2018
「働き方改革」論議が目をつぶっていること
浜田,博文
教職研修   (545) 18-21   Jan 2018
自律的な学校経営と学校のガバナンス改革―チームとしての学校を実現する自律的な学校経営と事務職員の役割―
浜田, 博文;阿久津充;吉田勝彦
第48回全国公立小中学校事務研究大会山形大会記録集   15-28   Nov 2017
学校の自律性をどう確立するか
浜田, 博文
SYNAPSE   (56) 29-31   Apr 2017
「ウェブ(クモの巣)型」の視点で学校組織を観る
浜田, 博文
SYNAPSE   (55) 19-21   Feb 2017

Conference Activities & Talks

 
新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位(3)
浜田, 博文;安藤知子;山下晃一;加藤崇英;大野裕己;髙谷哲也;照屋翔大;朝倉雅史;髙野貴大
日本教育経営学会第58回大会   8 Jun 2018   日本教育経営学会
School Improvement through Teacher Empowerment [Invited]
浜田,博文
China-Japan Summit Forum of School Improvement   27 Apr 2018   Shanghai Academy of Educational Sciences
Educational Governance Reform and School Leadership Development in Japan [Invited]
浜田,博文
International Conference on “Educational Governance and School Reform: System Change and School Effectiveness   1 Dec 2017   East China Normal University
コメンテーター [Invited]
浜田,博文
公開シンポジウム「どうなる日本の教員養成―教職課程コアカリキュラムをめぐって」   9 Jul 2017   日本教師教育学会/早稲田大学教育・総合科学学術院・教職支援センター共催
学校組織およびスクールリーダー育成の諸課題について [Invited]
浜田, 博文
中央教育審議会初等中等教育分科会チームとしての学校・教職員の在り方に関する作業部会   28 Apr 2015   文部科学省

Research Grants & Projects

 
the System and Program Development of Preservice Education for School Administrators
Japan Society of for the Promotion of Science: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Project Year: 2000 - 2002    Investigator(s): Hiromichi Ojima

Committee Memberships

 
Jun 2009
 - 
Jun 2012
THE JAPANESE ASOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION  学会事務局