
李 津娥
基本情報
- 所属
- 慶應義塾 研究所・センター等 メディア・コミュニケーション研究所 教授
- (兼任)研究科委員
- 学位
-
政治学学士(1990年2月 延世大学)社会学博士(2001年4月 慶應義塾大学)政治学修士(1992年2月 延世大学)
- 研究者番号
- 60318011
- ORCID iD
https://orcid.org/0000-0002-2386-9476
- J-GLOBAL ID
- 201401043913617214
- researchmap会員ID
- B000234881
- 外部リンク
大学院修士課程では、メディア心理学、メディアの社会心理学的研究に関するテーマを指導しています。大学院修士課程の出願前のメール・対面の事前相談は不要です。
Jinah Lee is professor at the Institute for Journalism, Media & Communication Studies, and Graduate School of Human Relations, Keio University, Japan. She received her Ph.D. in Sociology from Keio University. She was visiting professor at the Institute of Asian Research, the University of British Columbia, Canada. Her areas of interest are advertising, political communication, gender, diaspora and media. She is the author of the book The Content and Reception of Political Advertising (Shinyosha, 2011) and co-author of the book Social Psychology of Media Audience (Shinyosha, 1st ed., 2017, 2nd ed., 2021). She has edited the book Critical Audience: A Social Psychology of Media Criticism (Shinyosha, 2023). She has also contributed chapters to the edited books, including Routledge Handbook of Political Advertising (2017), International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication (Wiley Blackwell, 2020), and The COVID-19 Pandemic and Risks in East Asia: Media, Social Reactions, and Theories (Routledge, 2022).
Research Interests
- Audience Research
- Transnational Media Consumption
- Advertising and Persuasion
- Health Communication
- Political Communication
Research Projects
- A Social Psychology of Visual Media (2023- )
- Critical Audience: A Social Psychology of Media Criticism (2020-2022)
- Transnational Media Audience
- From Furugi to the Future: Exploring Ethical and Sustainable Fashion Engagement in Japan
- Dating Reality Shows in Japan and Korea: Representation and Reception
- Motivation and Impact of Vlogs as a Lifestyle Media
研究キーワード
8研究分野
1経歴
25-
2020年4月 - 現在
-
2019年4月 - 現在
-
2018年4月 - 2021年3月
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2018年4月 - 2019年3月
-
2018年4月 - 2019年3月
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2017年10月 - 2018年3月
-
2016年4月 - 2018年3月
-
2009年4月 - 2018年3月
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2012年4月 - 2017年9月
-
2015年4月 - 2017年3月
-
2013年4月 - 2014年3月
-
2009年4月 - 2011年3月
-
2008年4月 - 2009年3月
-
2008年4月 - 2009年3月
-
2006年4月 - 2009年3月
-
2002年4月 - 2008年3月
-
1999年4月 - 2002年3月
-
1997年10月 - 1999年3月
学歴
3-
1993年4月 - 1997年3月
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1990年3月 - 1992年2月
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1986年3月 - 1990年2月
委員歴
16-
2023年10月 - 現在
-
2022年10月 - 現在
-
2022年6月 - 現在
-
2022年4月 - 現在
-
2021年9月 - 現在
-
2021年7月 - 現在
-
2021年4月 - 現在
-
2021年2月 - 現在
-
2020年4月 - 現在
-
2010年 - 現在
-
2020年4月 - 2022年3月
-
2019年7月 - 2021年6月
-
2019年11月 - 2020年3月
-
2019年4月 - 2020年3月
-
2005年7月 - 2007年6月
-
2005年10月 - 2005年10月
主要な書籍等出版物
14論文
49-
Keio Communication Research 47 2025年3月
-
Media and Communication Research 74 2025年3月
-
Mita Journal of Sociology 29 17-30 2024年7月 招待有り筆頭著者
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メディア・コミュニケーション 74 1-22 2023年3月
-
Keio Communication Review 45 2023年3月
-
メディア・コミュニケーション 73 51-68 2023年3月
-
Keio Communication Review 44 61-82 2022年3月
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SEARCH The Journal of Media and Communication Research 13(1) 111-126 2021年4月 査読有り招待有り
-
メディア・コミュニケーション (71) 117-130 2021年3月
-
Keio Communication Review 43(43) 5-22 2021年3月
-
東京女子大学比較文化研究所紀要 42 49-86 2021年1月 査読有り
-
Journal of Law, Politics, and Sociology 94(1) 2021年1月 招待有り
-
Keio Communication Review 42 17-33 2020年3月
-
The Influence of Presumed Media Influence on News Sharing among Polarized Audience: A Korean ContextOnline Proceddings of Bias, Disinformation, Misinformation, and Propaganda in Online News and Social Media Workshop, SocInfo 2019 2019年11月 査読有り
-
Proceedings of KGRI “RISK SOCIETY AND THE MEDIA” Project International Symposium 2019年3月 招待有り
-
比較文化 64 9-10 2018年3月 招待有り
-
メディア・コミュニケーション (68) 13-27 2018年3月
-
Keio communication review (39) 5-19 2017年3月
-
Keio communication review (38) 21-38 2016年3月
-
東京女子大学女性学研究所年報 25 4-5 2015年3月 招待有り
講演・口頭発表等
47-
The 10th European Communication Conference (ECC), European Communication Research and Education Association 招待有り
-
The 29th Conference of Asian Media Information and Communication Centre (AMIC), Bandung, Indonesia 招待有り
-
NordMedia Conference 2023, Bergen, Norway 招待有り
-
International Society of Political Psychology 46th Annual Meeting, Montreal, Canada 招待有り
-
三田社会学会2023年度大会シンポジウム「トランスナショナル・オーディエンスの社会心理学」 招待有り
-
第3回広告学会関東部会研究会 招待有り
-
第3回広告学会関東部会研究会 招待有り
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Panel: How Did People Respond to the COVID-19 Pandemic? Cases from Four East Asian Nations. The 11th International Conference of the Ateneo Center for Asian Studies(11th ACAS-ICAS), The Socioeconomic Landscape in Asia After the Pandemic: Scenarios and Implications to Development, Manila, Philippines (Haybrid) 招待有り
-
日本社会心理学会第62回大会 2021年8月26日
-
日本社会心理学会第62回大会 2021年8月26日
-
日本社会心理学会第62回大会 2021年8月26日
-
KGRI International Online Conference, “Risk Society and the Media in an Uncertain Age”, Tokyo, Japan (Online) 2021年2月23日 招待有り
-
Keio Session: How do People (Re)Act to Health-related Issues?: Health, the Media and the People, The 10th International Conference of the Ateneo Center for Asian Studies(10th ACAS-ICAS), Health, Migration, and Transitions in Asia, Manila, Philippines (Haybrid) 2020年11月20日 招待有り
-
日本社会心理学会第61回大会 2020年11月7日
-
The Influence of Presumed Media Influence on News Sharing among Polarized Audience: A Korean ContextBias, Disinformation, Misinformation, and Propaganda in Online News and Social Media Workshop, 11th International Conference on Social Informatics (SocInfo 2019), Doha, Qatar 2019年11月18日 招待有り
-
日本社会心理学会第60回大会 2019年11月9日
-
日本社会心理学会第60回大会 2019年11月9日
-
Japan Society for Studies in Journalism and Mass Communication 2019年10月26日 招待有り
-
International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 2019年7月11日 招待有り
-
第34回慶應義塾大学東アジア研究所学術大会(概要:慶應義塾大学東アジア研究所ニューズレター No.32, pp.5-6)) 2019年7月6日
MISC
9-
Keio Communication Review 46 61-71 2024年3月
-
三田評論 (1257) 9-9 2021年7月 招待有り
-
Keio Communication Review (39) 75-77 2018年3月 招待有り
-
比較文化 (60) 1-2 2017年3月 招待有り
-
宣伝会議 2010年1月15日
-
日経広告研究所報 (252) 2010年
-
更生保護 55(4) 26-29 2004年4月 招待有り
-
Newsletter (128) 7-8 2002年11月 招待有り
-
新聞と放送 (310) 54-56 1996年10月 招待有り
受賞
1-
2009年11月
担当経験のある科目(授業)
166-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2023年4月 - 2024年3月
共同研究・競争的資金等の研究課題
19-
慶應義塾大学 学事振興資金(研究科枠) 2024年4月 - 2025年3月
-
慶應義塾大学 学事振興資金(共同研究) 2023年4月 - 2025年3月
-
慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所 研究・教育基金によるプロジェクト 2023年4月
-
慶應義塾大学学 学事振興資金(共同研究) 2022年4月 - 2023年3月
-
慶應義塾大学 学事振興資金(研究科枠) 2021年7月 - 2023年3月
-
慶應義塾大学 学事振興資金(研究科枠) 2021年7月 - 2022年3月
-
慶應義塾大学 学事振興資金(共同研究) 2020年4月 - 2021年3月
-
慶應義塾大学グローバルリサーチインスティテュート 2018年4月 - 2021年3月
-
慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所 研究・教育基金によるプロジェクト 2020年4月
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東アジア研究所 高橋産業経済研究財団研究助成 2018年4月 - 2020年3月
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東京女子大学 比較文化研究所総合研究 2016年4月 - 2019年3月
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東京女子大学 女性学研究所個人研究 2014年4月 - 2015年3月
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東京女子大学 女性学研究所プロジェクト研究 2009年4月 - 2011年3月
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東京女子大学 女性学研究所個人研究 2008年4月 - 2009年3月
-
吉田秀雄記念事業財団 吉田秀雄記念事業財団助成研究 2008年4月 - 2009年3月
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東京女子大学 比較文化研究所総合研究 2005年4月 - 2008年3月
-
東京女子大学 比較文化研究所個人研究 2002年4月 - 2004年3月
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吉田秀雄記念事業財団 第29次吉田秀雄記念事業財団助成研究 大学院生の部 1995年4月 - 1996年3月
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吉田秀雄記念事業財団 第28次吉田秀雄記念事業財団助成研究 大学院生の部 1994年4月 - 1995年3月
社会貢献活動
9