論文

査読有り
2016年9月

異文化における言語活動プログラムの開発 ─海外教育実習体験(台湾)プロジェクトでの実践を通じて─

大阪教育大学紀要 第Ⅴ部門 教科教育
  • 成實 朋子
  • ,
  • 谷野 圭亮
  • ,
  • 陳 佳怡
  • ,
  • 永井 梨紗

65
1
開始ページ
47
終了ページ
55
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
出版者・発行元
大阪教育大学

海外教育実習体験(台湾)プロジェクトは,大阪教育大学大学院に所属する院生が,台湾南部の高雄師範大学附属小学校の小学生に対して授業を行うものである。平成24年度から始まった本プロジェクトは,大学院生が多様な文化背景を持つ子どもへの理解を進めることを目的とし,院生自らがプログラムを企画する中で「教える」と言う行為に対して新たな意味づけを行うことを目指すものである。同プロジェクトでは,専攻科目の違う大学院生が選出され,一つのチームとして授業を構想する。他専攻の院生同士が授業構想を行うことから,互いの専門性や個性を生かしながら科目の枠組みを超えた授業が構想され,現在まで毎年多様な授業実践がなされてきている。本稿においては,平成27年度III期生の3グループの中からγ班の実践を紹介する。γ班は,小学6年生を対象にオノマトペを用いた絵本作りの実践を行った。本実践においては,日本の特徴的な言語文化であるオノマトペを用いることによって,台湾の小学生の「ことば」そのものへの興味喚起を促し,異文化において可能な言語活動プログラムを考究した。Osaka Kyoiku University offers an overseas teaching practicum program in Taiwan where masters course students teach classes at an elementary school attached to National Kaohsiung Normal University. This project was founded in 2012 with the goal of advancing the graduate students' understanding of children who were born in a multicultural environment and to give an opportunity for the graduate students to reflect on what it means "to teach" in the process of making their lesson plans. In this project, graduate students of various majors are chosen in one group and create a lesson. By combining graduate students of various majors together, the participants can make lessons beyond their own major, resulting in many different kinds of classes every year. This paper covers the lesson plan of 2015 Generation III Group γ. Group γ made a lesson where 6th graders at primary school in Taiwan made picture books using onomatopoeia. This lesson enhanced the primary school pupils' interest in their own language through the onomatopoeia expression that is known as Japanese particular language culture, and considered the possibilities of a cross-cultural language activity program.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005853582
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AN00028233
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/028034263
URL
http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/29033
ID情報
  • ISSN : 0389-3480
  • CiNii Articles ID : 120005853582
  • CiNii Books ID : AN00028233

エクスポート
BibTeX RIS