KAMEI Nobutaka

J-GLOBAL         Last updated: Feb 12, 2019 at 11:34
 
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Name
KAMEI Nobutaka
Nickname
jinrui_nikki
URL
http://kamei.aacore.jp/
Affiliation
Aichi Prefectural University
Section
School of Foreign Studies Department of International and Cultural Studies
Job title
Associate Professor
Degree
Doctor in Science(Kyoto University)
Research funding number
50388724
Twitter ID
@jinrui_nikki

Profile

2002, Doctor in Science, Kyoto University
2001- Research Fellow, Japan Society for the Promotion of Science
2004- COE Research Fellow, Kwansei Gakuin University
2006- COE Associate Professor, Kwansei Gakuin University
2007- Research Fellow, Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa, Tokyo University of Foreign Studies
2010- Associate Professor, Osaka International University
2011- Associate Professor, Aichi Prefectural University

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2011
 - 
Today
Associate Professor, Department of International and Cultural Studies, School of Foreign Studies, Aichi Prefectural University
 
Apr 2010
 - 
Mar 2011
Associate Professor, Department of Psychology and Communication, Faculty of Human Sciences, Osaka International University
 
Sep 2007
 - 
Mar 2010
Research Fellow, Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa, Tokyo University of Foreign Studies
 
Apr 2007
 - 
Aug 2007
COE Associate Professor, Graduate School of Sociology, Kwansei Gakuin University
 
Apr 2006
 - 
Mar 2007
COE Associate Professor, Graduate School of Sociology, Kwansei Gakuin University
 
Apr 2004
 - 
Mar 2006
COE Research Fellow, Graduate School of Sociology, Kwansei Gakuin University
 
Apr 2002
 - 
Mar 2004
Research Fellow (PD), Japan Society for the Promotion of Science
 
Apr 2001
 - 
Mar 2002
Research Fellow (DC2), Japan Society for the Promotion of Science
 

Published Papers

 
Yoneda Nobuko, Wakasa Motomichi, Shiota Katsuhiko, Komori Junko, Kamei Nobutaka
Journal of African Studies   2011(78) 43-60   2011
Kamei Nobutaka
Abstracts of the Annual Meeting of the Japanese Society of Cultural Anthropology   2010(0) 59-59   2010
文化人類学者が、異分野・異なるテーマと出会う経験は、「相手の分野に何らかの貢献をする」だけでなく、新しい民族誌の可能性をもたらすという意味で、「文化人類学それ自体を豊かにする」ことができるまたとないチャンスである。本報告では、4年間におよぶ日本貿易振興機構アジア経済研究所の「障害と開発」をテーマとした共同研究への関与を事例として紹介し、新たな民族誌の領域を開拓するための戦略について検討したい。
亀井 伸孝, 米田 信子
Journal of African Studies   2009(75) 45-47   2009
KAMEI Nobutaka
Journal of cross-cultural studies   1 81-92   Mar 2007
亀井 伸孝
アフリカnow   (76) 20-25   Mar 2007
KAMEI Nobutaka
Journal of African Studies   2004(64) 43-64   2004
The sign languages of the Deaf are visual natural languages that are created among the Deaf and transmitted from generation to generation within their community. Although research on sign languages and Deaf cultures is indispensable for understand...

Books etc

 
亀井 伸孝
京都大学学術出版会   Feb 2010   ISBN:4876987823
亀井 伸孝
岩波書店   Jun 2009   ISBN:4005006302
世界思想社   Mar 2008   ISBN:4790713113
亀井 伸孝
明石書店   Dec 2006   ISBN:4750324701

Conference Activities & Talks

 
Kimura Daiji, Kamei Nobutaka, Morita Masao
Abstracts of the Annual Meeting of the Japanese Society of Cultural Anthropology   2012   
この研究は「数学することとは,きわめて身体的な行為であろう」という予想のもとに,数学研究者たちの会話・身体動作から,彼らが数学的対象をどのように扱って研究を進めているかを明らかにしようとするものである。分析からは,現実世界には具体的な対応物のない概念に対しても,身体的と呼びうる操作がおこなわれているさまを見ることができた。
Watanabe Hiroaki, Miyazaki Tetsuya, Nagasawa Akihiko, Uyama Hiroshi, Kamei Nobutaka, Murata Nahoko, Matsumura Fuminori, Horie Masao
OIU journal of international studies   31 Oct 2011   
KAMEI Nobutaka
Abstracts of the Annual Meeting of the Japanese Society of Cultural Anthropology   2011   
フィールドワークの実践志向の議論と、国際開発や社会福祉の分野で唱えられる他者理解の必要性の議論を背景として、「支援のフィールドワーク」という視点を提唱する。とくに、「支援と理解は、分離できない渾然一体となった一連の行為としてフィールドにある」という点に着目し、フィールドワーカーを場の側からとらえることを通して、「研究/実践」の二分法を超えたフィールドワーク論を展開するいとぐちとする。
KAMEI Nobutaka
Abstracts of the Annual Meeting of the Japanese Society of Cultural Anthropology   2009   
本報告は、それぞれ異なった背景と問題意識、研究の蓄積をもつ生態人類学と「障害の社会モデル」というふたつの領域が、共通した特徴をそなえていることに着目し、これらの理論的な接合を試みつつ、新しい人類学の手法の提言を行うことを目的とする。民族誌的研究が集団内の差異にいっそう向き合うために、特定のサブグループに焦点をあてたフィールドワークの手法を開発することが重要な課題であると論じる。