論文

査読有り
2011年7月

Cyclic densification モデルに基づく3次元弾塑性有限要素法を用いたバラスト材の繰り返し変形解析

土木学会鉄道工学シンポジウム論文集
  • 紅露一寛
  • ,
  • 山田啓太

15
開始ページ
85
終了ページ
92
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(学術雑誌)
出版者・発行元
土木学会

繰り返し荷重を受けるバラスト道床の残留変形畳を高効率に評価することを目的に, Suikerらが提案したcyclic densificationモデルを3次元弾塑性有限要素法に実装した. 大型繰り返し三軸試験結果との比較を通し, 解析結果の妥当性を検討し, わが国で使用されているバラスト材の繰り返し変形挙動解析における当該構成モデルの有効性を検討した. その結果, 繰り返しせん断の作用による残留ひずみの発現・累積挙動は定性的に表現可能であるものの, 応力経路によっては定量的に評価することが難しい場合があることがわかった.In order to achieve the full-scale 3-D ballast settelemt analysis, We simulate the cyclic deformation behaviour of the railway ballast using the 3-D finite element method (FEM) and the cyclic densification model. The present constitutive model, proposed by Suiker et al, is based on the overstress formulation like Perzyna's viscoplastic model. To verify the present 3-D FE model, we attempt to simulate the triaxial compression test under cyclic or monotonic loading conditions.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005398270
URL
http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/26512/1/15_85-92.pdf
ID情報
  • CiNii Articles ID : 120005398270

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