論文

査読有り
2013年7月

軌道の非線形力学特性が共振周波数・レール軸力関係に及ぼす影響

土木学会鉄道工学シンポジウム論文集
  • 阿久津友宏
  • ,
  • 阿部和久
  • ,
  • 紅露一寛

17
開始ページ
105
終了ページ
112
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(学術雑誌)
出版者・発行元
土木学会

レール支持部に存在する力学的非線形性が,レールの共振周波数と軸力との関係に及ぼす影響について考察した.そのために,まくらぎ位置を節とするレールの共振モードを対象に,調和加振下での定常解を与える汎関数をLagrangianの時間平均より求めた.当該汎関数より定常解や共振条件を導出し,共振周波数-軸力関係の加振力に対する鋭敏性を議論した.また,レール加振を模擬した数値解析を通し,本理論の妥当性を検証した.The influence of mechanical nonlinearity in rail supports on the resonant frequency-rail axial load relationship is investigated. To achieve this, a harmonic load exciting the pinned-pinned resonance mode is considered, and a functional which derives a steady-state solution is formulated by time average of the Lagrangian. In the theoretical study, the nonlinearity is introduced in the rotational stiffness at each sleeper support. Based on the variations of the functional, the sensitivity of the above relationship to the load amplitude is revealed. Furthermore, through numerical analyses, validity of the theory is proved.

リンク情報
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005521589
URL
http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/31132/1/17_105-112.pdf
ID情報
  • CiNii Articles ID : 120005521589

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