2020年3月
物理教育のための携帯機器の加速度センサーを用いた運動の測定実験
工学教育研究;KIT progress
- ,
- 巻
- 28
- 号
- 開始ページ
- 126
- 終了ページ
- 135
- 記述言語
- 日本語
- 掲載種別
- 研究論文(大学,研究機関等紀要)
- 出版者・発行元
- 金沢工業大学
type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper
金沢工業大学2 年生対象科目「基礎物理」において,スマートフォンなどの携帯端末に搭載されている加速度センサーを用いて運動を調べる簡易実験を行った.様々な運動をしている物体の加速度を測定し,得られた加速度データを数値積分することにより速度・位置を求めることで,位置・速度・加速度の関係を学生に実感させ,学生の理解を深めることが狙いである.実験後に学生に理解度を問うアンケートを取ったところ,積分を用いて加速度から速度・位置を求められることについて理解が深まった学生が多かった.あまり精度を求めなければ,教育目的でスマートフォンを物理実験の測定機器として活用することは可能であることを確認した.;In the subject “fundamental physics” for 2nd-year students of Kanazawa Institute of Technology, we had the students conduct a simple experiment to study the motion of an object using an acceleration sensor mounted on a mobile device such as a smartphone. The velocity and position of the moving object can be obtained by numerically integrate the acceleration data measured by the mobile device. Our purpose of this experiment is that the students realize the relationship between position, velocity and acceleration, and deepen their understanding about the motion. From the result of a questionnaire answered by the students after the experiment, many students deepened their understanding that velocity and position can be obtained from acceleration using integration. Although the accuracy of the sensor mounted on the smartphone is not so high in general, we confirmed that the smartphone can be used as a measuring instrument for educational purposes.
identifier:20200325014
金沢工業大学2 年生対象科目「基礎物理」において,スマートフォンなどの携帯端末に搭載されている加速度センサーを用いて運動を調べる簡易実験を行った.様々な運動をしている物体の加速度を測定し,得られた加速度データを数値積分することにより速度・位置を求めることで,位置・速度・加速度の関係を学生に実感させ,学生の理解を深めることが狙いである.実験後に学生に理解度を問うアンケートを取ったところ,積分を用いて加速度から速度・位置を求められることについて理解が深まった学生が多かった.あまり精度を求めなければ,教育目的でスマートフォンを物理実験の測定機器として活用することは可能であることを確認した.;In the subject “fundamental physics” for 2nd-year students of Kanazawa Institute of Technology, we had the students conduct a simple experiment to study the motion of an object using an acceleration sensor mounted on a mobile device such as a smartphone. The velocity and position of the moving object can be obtained by numerically integrate the acceleration data measured by the mobile device. Our purpose of this experiment is that the students realize the relationship between position, velocity and acceleration, and deepen their understanding about the motion. From the result of a questionnaire answered by the students after the experiment, many students deepened their understanding that velocity and position can be obtained from acceleration using integration. Although the accuracy of the sensor mounted on the smartphone is not so high in general, we confirmed that the smartphone can be used as a measuring instrument for educational purposes.
identifier:20200325014
- リンク情報
- ID情報
-
- ISSN : 1342-1662
- CiNii Articles ID : 120006814235
- CiNii Research ID : 1050002213034177024