資料公開

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タイトル A comparison of online and paper-based annotation in a reading comprehension task.
カテゴリ 研究論文
概要 In 2009, one software program that can be used with the latest major web browsers was released. Known as WebNotes, it allows direct annotation on Internet resources. Consequently, online annotation has become available to most people connected to Internet and now it is possible to compare online and traditional paper-based annotation using quantitative research methods. Whether the online annotation tool can improve online reading up to the level of paper-based reading is the major interest of the present study.
タイトル Exploring the way to improve the effectiveness of hypertext-based instruction: Inferences from the literature on cognitive load theory
カテゴリ 研究論文
概要 To date, a large number of practitioners have created instructional software with the technology of hypertext. Because the technology could present information in multiple ways, it was believed that hypertext would provide instructions optimized for various learning objectives. However, researchers have mentioned that hypertext actually distracts learning by overwhelming people with the high density of information. It is also reported that people cannot perform sustained reading with passages including hyperlinks. This study explores how to ameliorate hypertext-based instruction by reviewing the literature on cognitive load theory (CLT). The present study found that hypertext could bring about meaningful learning with appropriate selection of structural design and learning contents. It also found that hypertext-based instruction could increase motivation. In conclusion, this paper suggests six principles for hypertext-based instructions with recommendations for the methodologies of future studies.
タイトル A review of visual attractiveness in instructional materials(教材の視覚的魅力についての再考)
カテゴリ 研究論文
概要 本研究は教材の視覚的な魅力と美しさに関する関連分野の文献を調査した。インストラクショナルデザインの分野では視覚的魅力に関する研究は活発になされておらず,マルチメディア学習の分野では教材の視覚的魅力についていくつかの議論がなされている一方,学習者を惹き付ける目的で画像やイラストを使うことを推奨しない傾向が見られた。情報伝達に携わる分野の中で視覚的魅力について活発に研究を行っているのはヒューマンコンピューターインタラクションの分野であり,視覚的魅力をインターフェースデザインにおいて重要なものと見なす傾向が見受けられた。しかしながら,美しさと魅力についての概念的・操作的定義における共通の合意は見られなかった。このような理由から,本文献研究では美しさと魅力に関わる哲学的概念についても再考した。その結果,美しさの概念を量的に研究出来るのかという課題が浮かび上がった。