Profile Information

Affiliation
Professor, Faculty of Global Studies, Department of Global Studies, Sophia University
Degree
Master of Engineering(The University of Tokyo)
Master of Economics(Yokohama National University)
Doctor of Philosophy(Yokohama National University)

Other name(s) (e.g. nickname)
Peter Shimokawa
Researcher number
40349022
J-GLOBAL ID
200901059548401693
researchmap Member ID
5000008969

External link

1995-2000 Rural-Urban migration and urban informal sectors in developing countries
1996- Urban informal sectors and economic development in developing countries
2000- People's process, enhancing the space of the poor, and alternative development
2009-Globalization,Poverty and Inequality
2011-Urban Redevelopment and exclusion (gentrification)

(Subject of research)
Economics of Informal sector
People' process, enhancing the space of the poor, and alternative development


Major Papers

  11

Misc.

  21

Major Books and Other Publications

  13

Presentations

  3

Major Research Projects

  2
  • 学内共同研究, 上智大学, Apr, 2006 - Mar, 2007
    町野朔, ホアン・アイダル, ビンセンテ・ボネット, 江藤淳一, 金山勉, 久田満, 増田祐志, 中野良顕, 理辺良保行, 園部雅久, 下川雅嗣, 保岡孝顕
  • 21世紀COEプログラム, 学際、複合、新領域, 文部科学省, Apr, 2002 - Mar, 2007
    村井吉敬, 赤堀雅幸, 安野正士, 石澤良昭, 加藤浩三, 川口和子, 私市正年, 岸川毅, 小林宏光, 下川雅嗣, 谷洋之, 寺田勇文, 中野晃一, 中村雅治, 野宮大志郎, 幡谷則子, 三浦まり, 三田千代子, James Farrer, Linda Grove, Mark Mullins, Sorpong Peou, David Wank

Major Academic Activities

  6

Major Social Activities

  13

Media Coverage

  11

Other

  7
  • Jun, 2022
    「美竹公園排除と釜ヶ崎連帯」『ピカピカのうち』64号、4-5
  • Apr, 2012
    講義科目、ゼミ等において学生への配布資料、参考文献等をMoodleを用いて掲載することによって、学生の資料等へのアクセスをより容易にした。
  • Apr, 2002
    毎年ゼミ論・卒論要旨集及びゼミ論・卒論CD-ROMの発行を行い、現在で6号を数える。要旨集は、ゼミ参加者全員のゼミ論及び卒論の要旨を収録し、それ以外に一年間ゼミでどのようなことをしてきたのかをまとめる。CD-ROMには、その全文を収録する。これは、ゼミ生の動機づけと成果公表を目指すと同時に、かなりの部分ゼミ生の自主的な作業に任されており、学生の主体性や共同性を養うことも目指している。
  • Apr, 2002
    ホームページにゼミや授業の参考となる自分自身の著作や資料、またゼミ等の詳細な内容を出来る限り積極的に公開し、広くアクセスできるようにしている。さらに、学生の卒業論文や修士論文の秀逸なものをホームページ上の公開することによって、本人の動機付け及び近い関心を持つ新しい学生の知的向上と意識化に努めている。
  • Apr, 2002
    毎年、年度の終わりに一泊二日の全員参加のゼミ合宿を行う。そこでは、全員が一年間のプロダクトである、ゼミ論や卒業論文の報告を行う。なお卒業論文の報告はパワーポイントを使用したプレゼンテーションを勧めている。
  • Apr, 2001
    すべての講義課目において、学生に毎回簡単なリアクションペーパーを提出してもらっている。その中には、重要だと思った点や理解が難しかった点、質問、要望等を書いてもらうが、特に質問や理解が難しかった点については、次回の授業でできるだけきちんと対応し、学生の歩みにあった授業を心がけている。