IGARASHI Motoko

J-GLOBAL         Last updated: Jun 19, 2019 at 23:23
 
Avatar
Name
IGARASHI Motoko
Affiliation
Hokkai-Gakuen University
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D.(Hitotsubashi University)
Research funding number
70413292

Academic & Professional Experience

 
Apr 2019
 - 
Today
Professor, Hokkai-Gakuen University
 
Apr 2014
 - 
Mar 2019
Hokkai-Gakuen University
 

Education

 
 
 - 
2007
Graduate School, Division of Sociology, Hitotsubashi University
 
 
 - 
1999
Hitotsubashi University
 

Research Areas

 
 

Books etc

 
Interacting with Objects:Language,materiality and social activity
Shinichiro Sakai; Ron Korenaga;Yoshifumi Mizukawa;Motoko Igarashi (Part:Contributor, Envisioning the plan in interaction:Configuring pipes during a plumber’s meeting)
John Benjamins   Sep 2014   ISBN:9027212139

Published Papers

 
Shinichiro Sakai; Ron Korenaga;Yoshifumi Mizukawa;Motoko Igarashi
Interacting with Objects:Language,materiality and social activity,John Benjamins      Sep 2014   [Refereed]
Kashida Yoshio, Okada Mitsuhiro, Igarashi Motoko, Miyazaki Ayako, Deguchi Hirofumi, Manabe Rikutaro, Fujisaki Kazuhiko, Kitamura Takanori, Takayama Tomoko, Ohta Chikara, Tamaki Toshiaki, Terashima Yoshiyasu, Abe Chieko, Shimada Akihito, Koizumi Hideki
Journal of University Education Research   5 93-104   Mar 2008   [Refereed]
ビデオエスノグラフィーは、当事者的知識を十分に摂取しながら行うビデオ分析であり、我々はこの方法で、高等教育改革の現場を研究した。生涯学習社会の到来を受けて、日本の高等教育は現在第2 次世界大戦直後以来の改革期にある。すなわち、「知識」より「生涯学習能力」の獲得を志向した、自発性を尊重するような様々な取り組みがなされ始めている。この高等教育の現場に対し、ワークプレース研究を行った。B大学工学部都市工学演習α班を分析対象とした調査の結果、①演習の課題解釈には「従来の指標の相対化の要求の程度」を...
IGARASHI Motoko
The Annual Review of Sociology   2004(17) 214-225   2004   [Refereed]
The purpose of this paper is to suggest a new approach to explicate the relation between interaction and its setting, especially for classroom studies. First, we introduce H. Mehan's studies about classroom organization as a typical argument and a...

Conference Activities & Talks

 
how to proceed lesson with conversation
IGARASHI Motoko
National Association for the Study of Educational Methods   2 Oct 2016   
THE THREE PHASES OF CLASSROOM ORDER AND CONTROL
IGARASHI Motoko
Japanese society Educational Sociology   17 Sep 2016   
“Formal” Replies as Constructed in a Classroom Interactional Order
Motoko Igarashi, Takeshi Hiramoto
5 Aug 2015   
藤岡達也, 五十嵐素子, 柚木朋也
全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集   16 Aug 2013   
金子一明, 奥知久, 桧原史子, 高木宏明, 五十嵐素子, 小林智子
日本プライマリ・ケア連合学会学術大会抄録集   2012