講演・口頭発表等

2010年11月4日

リアルタイムアプリケーションの開発におけるフレームワークの選択支援手法

研究報告ソフトウェア工学(SE)
  • 手塚 裕輔
  • ,
  • 新田 直也

記述言語
日本語
会議種別

近年,アプリケーションの設計と実装の再利用性を高める仕組みとしてアプリケーションフレームワークが広く用いられ成果をあげている.しかしながら現実のアプリケーション開発においては,プロジェクトに適合しないアプリケーションフレームワークを選択して,実装段階になるまでその不適合性に気づかず,最終的にプロジェクト全体に大きな損失を与えてしまうといった場合も少なくない.そこで本研究では,最小限のドキュメントとソースコードを元にアプリケーションフレームワークが開発対象のリアルタイムアプリケーションの要求仕様に適合しているか否かを評価する効率の良い手法を提案する.本稿では,提案手法の適用事例として2つの3Dゲームフレームワークを対象に適合性の評価を行った.その結果,ある種のゲームアプリケーションを実装する上での問題点を実際に実装を行うことなく発見することができた.Recently, application frameworks are widely used to improve the reusability of designs and imprements of application software. However in a real-world application development, it sometimes happens that the developpers select an application framework which is unsuitable for their project, they cannot notice the unsuitableness until the implementation process has started and finally the unsuitableness causes a serious loss to the project. Therefore in this research, we present an efficient method to assess whether a given application framework meets the requirements specification of a real-time application to be developed from the minimal documents and the source code of the framework. In this paper, we have evaluated two real-world 3D game frameworks based on our method for a case study, and have found several problems on the implementation of a certain game application without implementing it.

リンク情報
URL
http://ci.nii.ac.jp/naid/110008003614