OYAMA Makiko

J-GLOBAL         Last updated: Jul 18, 2019 at 02:41
 
Avatar
Name
OYAMA Makiko
Affiliation
Osaka University
Section
Center for Education in Liberal Arts and Sciences
Job title
Assistant Professor

Published Papers

 
MATSUKAWA Hideya, OYAMA Makiko, NEGISHI Chiharu, ARAI Yoshiko, IWASAKI Chiaki, HOTTA Hiroshi
Japan Journal of Educational Technology   41(3) 233-244   2018
<p>This study aimed to analyze nine years' worth of sixty thousand free descriptions of course evaluation questionnaires, which originally appeared to be overly difficult to handle in terms of extracting information that had been administered to a...
OYAMA Makiko, NEGISHI Chiharu, SATO Hiroaki
Japan Journal of Educational Technology   41(0) 225-228   2018
<p>大学教員が,持続的に教授活動を改善するためには,自分自身の教育実践を分析できる能力を涵養することが有効である.そこで本研究では,大阪大学のプレFD である「大学授業開発論Ⅲ」において,教育実践研究を計画するプログラムを試行し,それらの評価と課題を検討した.その結果,受講生の教育経験によって,教育実践研究計画のテーマの質が異なることが明らかになった.また,受講生自身が,SoTL は教授活動改善の根拠になると認識し,教育実践と教育実践研究業績の相乗的向上に寄与すると意義付けていることが示...
MATSUKAWA Hideya, OYAMA Makiko, NEGISHI Chiharu, ARAI Yoshiko, IWASAKI Chiaki, HOTTA Hiroshi, KUSHIMOTO Takeshi, KAWAZURA Kiyo, SUGIMOTO Kazuhiro
Japan Journal of Educational Technology      2018
<p>本研究では,従来データベースや統計解析実行環境であるR の知識などがある程度必要であったトピックモデルによるテキスト分析に関して,そうした知識を持たなくても分析を可能にする分析支援ソフトウエアを開発した.このソフトウエアは主に,1)形態素解析機能,2)トピックモデル分析の対象とする単語の絞り込み機能,3)トピックモデル分析を実行し,その結果や結果の解釈に必要な情報をExcel ファイルに出力する機能の3つの機能からなる.これを利用すれば,分析そのものではなく分析結果の活用に注力できる...
Oyama Makiko, Negishi Chiharu, Yamaguchi Kazuya
大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies   (4) 15-24   2016
This study aimed to suggest an opinion for the design of a flipped classroom through examining acase study in which the practicality of a flipped classroom in chemistry lessons was studied. In recent years, deep learning for students has become a ...
Negishi Chiharu, Oyama Makiko, Mori Hideki, Ieshima Akihiko, Sato Hiroaki
大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies   (3) 45-54   2015
This paper is focused on the three-day Course Design Workshop for faculty at Osaka University. This workshop has been organized by the university's Teaching and Learning Support Center from 2013. We describe the achievements of and problems experi...

Misc

 
大山 牧子, 根岸 千悠, 野瀬 由季子
日本教育工学会研究報告集   18(3) 109-112   Jul 2018
大山 牧子, 根岸 千悠, 家島 明彦
日本教育工学会研究報告集   18(1) 209-213   Mar 2018
根岸 千悠, 愼 姫宰, 大山 牧子
日本教育工学会研究報告集   17(3) 107-112   Jul 2017
Negishi Chiharu, Sakajiri Akihiro, Hori Kazunari, Yamaguchi Kazuya
大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies   (5) 63-69   2017
初年次の理系学生を対象としたアカデミック・ライティングの授業を設計した.少人数クラスで,受講学生が協力し学び合うワークを中心としたアクティブ・ラーニング型授業形態とした.段階的な課題を設定するとともに,受講者間のピアレビューによりブラッシュアップするようにした.また,専門知識の不要な簡易実験を行うことにより,生データの収集と分析からレポートを書き上げる課題を実施した.Academic writing course for students majoring in natural scien...
大山 牧子, 林 佑樹, 中谷 佳恵
先進的学習科学と工学研究会   76 18-23   Mar 2016

Conference Activities & Talks

 
大山 牧子, 根岸 千悠, 野瀬 由季子
日本教育工学会研究報告集   7 Jul 2018   
大山 牧子, 根岸 千悠, 家島 明彦
日本教育工学会研究報告集   3 Mar 2018   
福山 佑樹, 大山 牧子, 山田 政寛, 松田 岳士
日本教育工学会研究報告集   9 Dec 2017   
根岸 千悠, 愼 姫宰, 大山 牧子
日本教育工学会研究報告集   8 Jul 2017   
大山 牧子, 林 佑樹, 中谷 佳恵
先進的学習科学と工学研究会   6 Mar 2016