OZAWA Masayuki

J-GLOBAL         Last updated: Apr 29, 2019 at 00:40
 
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Name
OZAWA Masayuki
Affiliation
Tokyo Gakugei University
Section
Faculty of Education
Research funding number
10711062

Research Areas

 
 

Published Papers

 
小澤 昌之
人文   (15) 115-131   2016   [Refereed]
東京都とソウルに住む中学・高校生に対する質問紙調査をもとに、友人との付き合い方やコミュニケーションの相違点を把握した上で、友人関係の使い分け志向を促す要因を検討する。分析結果によれば、第1 に基本的に日韓の中高生は共通して友人関係作りを回避しているわけではないが、友人との関係は一定の距離を保ちあまりお互いに深入りしない。ただし友人関係の選択化に関わる項目に関しては、日本は友人との話題、韓国は友人付き合いを使い分ける対象に違いがある。第2 に友人関係の使い分け志向を肯定する規定要因に関しては...
小澤 昌之
人文   (14) 97-113   2015   [Refereed]
本稿は日本と韓国の中学・高校生における自尊感情の比較を通して、青少年における自尊感情を支える要因を分析する。先行研究により本稿では、家族や教師、友人との関係のように自尊感情を育む場と、学校生活や将来展望において影響を及ぼすとされる教育達成の観点から、青少年の自尊感情を支える要因を考察する。分析結果によれば、第1 に全体的に自尊感情を構成する項目は、日本と韓国の中高生に共通して高かったものの、身近な人々との充実感や肯定感にかかわる「他者関係性」は韓国より日本の方が高かった。第2 に自尊感情を...
伊藤 美奈子, 小澤 昌之, 安田 崇子, 星野 千恵子, 福智 直美, 近兼 路子, 原 聡, 鶴岡 舞
慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学・心理学・教育学 : 人間と社会の探究   (75) 15-30   2013
論文The purpose of this study is to investigate the association among consciousness of, support for, and prognosis of correspondence high school students. A questionnaire survey was conducted among students who had experienced non-attendance in juni...
小澤 昌之
Studies in sociology, psychology and education   (69) 35-49   2010   [Refereed]
論文1. 問題の所在2. 学校制服の着用意識の変化を巡る文化的背景2.1 学校における制服の役割(明治期~戦前まで)2.2 制服のブランド化現象とその現状(戦後~現在)2.3 分析枠組3. 調査概要とデータ3.1 調査の概要3.2 基本データの集計結果4. 分析結果4.1 制服の着用実態と高校時代の生活意識4.2 高校生の制服着用を規定する要因5. 考察と課題
Ozawa Masayuki
The Annual Review of Sociology   2009(22) 198-209   2009   [Refereed]
In this paper I have made a comparative research of the social background and trends that support Japan-South Korea student's friendship. It turns out that both national groups were generally satisfied with their friendship although there was a di...
小澤 昌之
Studies in sociology, psychology and education   (68) 95-108   2009   [Refereed]
論文1. 問題の設定2. 青少年の「まじめ」観に関する先行研究2-1. 日本の青少年の「まじめ」観に関する研究2-2. 韓国の青少年の「まじめ」観に関する研究2-3. 日韓中高生の「まじめ」観をとらえる研究枠組3. 調査データの概要4. 分析結果4-1. 学校生活に関する意識4-2. 日韓中高生の「まじめ」観を規定する要因5. 考察と課題
小澤 昌之
Studies in sociology, psychology and education   (63) 49-62   2006   [Refereed]
論文For a college student in hope of the acquisition of a teaching certificate, I consider that they take an action strategy based on a sense of "Majime (seriousness)" by analyzing an item about "modus vivendi at home," which made from the degree o...