講演・口頭発表等

2017年

FPCAを用いた物理制約下でのヒューマノイド全身動作の合成

ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集
  • 清水 蒼椰
  • ,
  • 鮎澤 光
  • ,
  • 吉田 英一
  • ,
  • ベンチャー ジェンチャン

開催年月日
2017年 - 2017年
記述言語
日本語
会議種別
主催者
一般社団法人 日本機械学会

<p>This paper presents a novel method for synthesizing whole-body humanoid motions by blending different basic components under physical constraints based on Functional Principal Component Analysis (FPCA). After a process called smoothing that approximates measured human motions by B-Spline functions satisfying physical constraints, we apply FPCA to extract a small number of principal motion components that can be combined to generate different motions. The proposed method allows visualizing whole-body motions of many degrees of freedom (DOFs) in a compact FPC space, and synthesizing new physically consistent motions by applying physical constraints to those motions blended from principal components.</p>

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DOI
https://doi.org/10.1299/jsmermd.2017.1P1-H12