TAKEUCHI Yoshiaki

J-GLOBAL         Last updated: Jun 8, 2019 at 02:40
 
Avatar
Name
TAKEUCHI Yoshiaki
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
College of Social Sciences, Department of Social Sciences
Job title
Professor
Degree
PhD(Kyoto University)
Other affiliation
Ritsumeikan UniversityRitsumeikan University

Research Areas

 
 

Education

 
 
 - 
Mar 1984
Methodology of Education, Graduate School, Division of Education, Kyoto University
 
 
 - 
Mar 1988
Graduate School, Division of Education, Kyoto University
 
 
 - 
Mar 1981
Division of Educational Psychology, Faculty of Education, Kyoto University
 

Published Papers

 
What kind of planning ability do children acquire through primary school age?
TKEUCHI Yoshiaki
Ritumeikan Social Science Review   54(2) 75-84   Sep 2018
「三つの願い」質問はどのような心的内容に迫りうるのか
竹内謙彰
立命館産業社会論集   53(2) 63-75   Sep 2017
Developing the New Instrument for Developmental Diagnosis (2) : On the Detection of Basic Structures of Development in Early Childhood
TOMII Nanami, ARAKI Hozumi, TAKEUCHI Yoshiaki, NAKAMURA Ryuichi, MATSUSHIMA Asuka, ARAI Yoko, MATSUMOTO Yu
産業社会論集   52(1) 149-168   Jun 2016
幼児期における自閉症スペクトラム児のプレイセラピー場面における遊びの分析(1)-ごっこ遊び・ルール遊び(初期)の分析-
重冨紗希・荒木穂積・小林里帆・荒井庸子・高尾美妃・竹内謙彰
立命館大学心理・教育相談センター年報   (14) 41-55   Feb 2016
Insight on gender studies from the viewpoint of disability studies
Yoshiaki Takeuchi
The Japanese Journal of Psychological Science   36(2) 9-18   Dec 2015

Misc

 
The right of the child to engage in play and the nuclear accident
Yoshiaki Takeuchi
村本邦子・中村正・荒木穂積(編著)『臨地対人援助学-東日本大震災と復興の物語-』晃洋書房   110-113   Aug 2015

Books etc

 
保育・教育に生かすOrigamiの認知心理学
丸山真名美・梶田正巳・杉村伸一郎・山中和人
金子書房   Nov 2018   ISBN:978-4-7608-3269-9
高機能自閉症スペクトラム障害者における自己の諸側面―発達支援への示唆―『対人援助科学の到達点』所収
望月昭・村本邦子・土田宣明・徳田完二・春日井敏之(編著)
晃洋書房   Jul 2013   ISBN:978-4-7710-2461-8
Autism spectrum disorders in infants and toddlers: Diagnosis, assessment, and treatment
荒木穂積、前田明日香、井上洋平、赤木和重、別府哲、荒井庸子、清水民子、金綱知征、藤本浩一、江原寛昭、黒田吉孝、、林昭志、荒木美知子
Creates Kamogawa   Sep 2010   ISBN:978-4-86342-051-9
場面緘黙へのアプローチ―家庭と学校での取り組み
杉山信作(監訳),かんもくネット(訳)
田研出版   Mar 2009   ISBN:4860890248
GISと空間認知―進化する地図の科学
村越真・若林芳樹(編著)
古今書院   Mar 2008   ISBN:4772241159

Conference Activities & Talks

 
自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(14)―小学生:グループ分けにおけるスタッフの関わり方とプログラム作成の工夫―
日本特殊教育学会第56回大会   24 Sep 2018   
自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(13)-幼児・小学校低学年:参加児の自己表現と他者意識を繋ぐための遊びの工夫-
日本特殊教育学会第56回大会   24 Sep 2018   
思春期・青年期の自閉症スペクトラム児の療育プログラムの開発(その5)-中学生・高校生:参加児の自主性と協同性を育むための場と遊びの工夫-
日本特殊教育学会第56回大会   22 Sep 2018   
思春期・青年期の自閉症スペクトラム児の療育プログラムの開発(その4)-中学生:参加児の課題に配慮したスタッフの関わり方とプログラム作成の工夫-
日本特殊教育学会第56回大会   22 Sep 2018   
自閉症スペクトラム児の多様性と自主性を尊重した療育プログラムの開発(10)ー幼児期:参加児の他者意識を高めるための見通しをもった遊びの工夫ー
日本自閉症スペクトラム学会第16回研究大会   3 Sep 2017   

Teaching Experience