平嶋 宗

J-GLOBALへ         更新日: 18/12/28 09:58
 
アバター
研究者氏名
平嶋 宗
eメール
tsukasalel.hiroshima-u.ac.jp
所属
広島大学 工学研究科
部署
情報工学専攻 学習工学研究室
職名
教授
その他の所属
広島大学
科研費研究者番号
10238355

研究分野

 
 

委員歴

 
2018年6月
 - 
現在
人工知能学会  理事
 
2016年6月
 - 
現在
日本教育工学会  理事
 
2015年8月
 - 
現在
教育システム情報学会  英文誌編集委員長
 
2008年1月
 - 
現在
The Asia-Pacific Society for Computers in Education  理事
 
2005年8月
 - 
現在
教育システム情報学会  理事
 
 
 - 
現在
Research and Practice in Technology Enhanced Learning  Editorial Board Members
 

受賞

 
2018年6月
人工知能学会 現場イノベーション賞(金賞) 単文統合型作問学習環境「モンサクン」の開発と算数教育の現場での実用化
 
2017年6月
人工知能学会 研究会優秀賞 論理の三角モデルを用いた三方向論理組み立て活動の設計と演習システムの開発・評価
受賞者: 北村拓也、長谷 浩也、前田一誠、林雄介、平嶋宗
 
2016年10月
日本e-Learning大賞 シミュレーション特別部門賞受 シミュレーションによる誤りの可視化システムError-Based Simulation
 
2016年8月
教育システム情報学会 研究会優秀賞 映像講義とキットビルド概念マップの対応付けによる教授者と学習者の理解のずれの検出機能の開発と実践
受賞者: 前田啓輔、北村拓也、本多俊雄、茅島路子、宇井美代子、 林雄介、平嶋宗
 
2015年12月
ICCE2015 Best Technical Design Paper Award Investigation of Students' Performance in Monsakun Problem Posing Activity based on the Triplet Structure Model of Arithmetical Word Problmes
受賞者: Nur Hasanah, Yusuke Hayahis, Tsukasa Hirashima
 

論文

 
算数計算式の構造的理解の促進を指向した工夫計算の作問学習演習システムの設計開発と実践的利
榎本 浩義,林 雄介,平嶋 宗
電子情報通信学会論文誌   J101-D(12)    2018年12月   [査読有り]
Wunnasri, Warunya; Pailai, Jaruwat; Hayashi, Yusuke; Hirashima, Tsukasa
IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS   E101D(9) 2356-2367   2018年9月   [査読有り]
Collaborative learning is an active teaching and learning strategy, in which learners who give each other elaborated explanations can learn most. However, it is difficult for learners to explain their own understanding elaborately in collaborative...
部分間の関係を考えることに焦点を当てたカード操作によるプログラミング学習システムの開発
松本 慎平,林 雄介,平嶋 宗
電気学会論文誌C   138(8) 999-1010   2018年8月   [査読有り]
Reducing Cognitive Load during Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention
PGF Furtado, T Hirashima, Y Hayashi
IEEE Transactions on Learning Technologies   11(2) 1-11   2018年7月   [査読有り]
図的中間表現としての部分全体図を用いた和差の算数文章題演習環境の設計・開発とその試験的評価
岩井健吾,合田将治,林雄介,平嶋宗
電子情報通信学会論文誌   J101-D(6) 843-853   2018年6月   [査読有り]
キットビルド概念マップを用いた授業内分析のためのマップアナライザの改良
本多俊雄,山中彰,前田啓輔,林雄介,平嶋宗
電子情報通信学会論文誌   J101-D(6) 921-931   2018年6月   [査読有り]
軌跡を題材とした数学の表現変換と能動的誤りの発見支援機能を有する学習支援システムの開発と評価
黒川 魁,東本 崇仁,堀口 知也,平嶋 宗
電子情報通信学会論文誌   J101-D(6) 864-873   2018年6月   [査読有り]
Reciprocal Kit-Building of Concept Map to Share Each Other's Understanding as Preparation for Collaboration
Warunya Wunnasri, Jaruwat Pailai, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima
AIED2018   599-612   2018年6月   [査読有り]
Correctness- and Confidence-based Adaptive Feedback of Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging,
Jaruwat Pailai, Warunya Wunnasri, Yusuke Hayashi and Tsukasa Hirashima
AIED2018   395-408   2018年6月   [査読有り]
Wunnasri, Warunya; Pailai, Jaruwat; Hayashi, Yusuke; Hirashima, Tsukasa
IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS   E101D(4) 1141-1150   2018年4月   [査読有り]
This paper describes an investigation into the validity of an automatic assessment method of the learner-build concept map by comparing it with two well-known manual methods. We have previously proposed the Kit-Build (KB) concept map framework whe...

講演・口頭発表等

 
記号的AIをベースとした学習支援ー試行錯誤力の向上を指向した思考経験のデザイン [招待有り]
平嶋 宗
コンピューテーショナル・インテリジェンス・フォーラム2018   2018年11月24日   
Reconstructional concept map: automatic Assessment and reciprocal reconstruction. [招待有り]
Tsukasa Hirashima
ICLI2018   2018年8月8日   Universitas Negeri Malang
Design of Moderately Ill-Structured Task and Intelligent Support with Information Structure Open Approach [招待有り]
Tsukasa Hirashima
ICCE2017   2017年12月8日   
COMPUTER-BASED INTELLIGENT SUPPORT FOR MODERATELY ILL-STRUCTURED PROBLEMS [招待有り]
Tsukasa Hirashima
ICSITec2017   2017年10月25日   
Model-Based Approach for Educational Big Data Analysis of Learners Thinking with Process Data [招待有り]
Tsukasa Hirashima
IWBIS2017   2017年9月24日   

競争的資金等の研究課題

 
「問題を捉える視点」の習得を促進する問題演習システムの設計・開発と効果の検証
JSPS: 基盤研究(B)
研究期間: 2017年4月 - 2021年3月    代表者: 堀口 知也
論理構造モデルを用いた論理的思考の育成に関する実験的―教育哲学的研究
JSPS: 基盤研究(C)
研究期間: 2017年4月 - 2020年3月    代表者: 平嶋 宗