YOSHINAGA Jun

J-GLOBAL         Last updated: Sep 13, 2019 at 02:40
 
Avatar
Name
YOSHINAGA Jun
Affiliation
Kobe University
Section
Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
Job title
Professor

Published Papers

 
Educational Effects of Active Learning in Succeeding Lessons;A Case Study of Game Use in a History Lesson Curriculum
YOSHINAGA JUN, 馬場大樹, 大山正博, 武貞隆之, 菅慶子, 松山航平
ISAGA2108:International Conference Program Book      Jul 2018   [Refereed]
The Effectiveness of Negotiation Games in Citizenship Education:An Examination on Diplomatic Negotiation Game INDEPENDENCE DAY in a Japanese High School
YOSHINAGA JUN, 馬場大樹, 大山正博, 佐藤美咲
Intersections in Simulation and Gaming   360-370   May 2018   [Refereed]
公共的視野を伴って「決める」体験を組織する工夫
YOSHINAGA JUN
社会科教育   54巻(9号) 24-27   Sep 2017   [Invited]
活動を深い学びにつなげるためには
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (2017年3月号) 38-41   Mar 2017
The Effectiveness of Negotiation Games in Citizenship Education in Japan : Through An Examination of Diplmatic Negotiation Game" Independence Day" in Japanese High School
BABA HIROKI, OYAMA MASAHIRO, SATOH MISAKI, YOSHINAGA JUN
Proceedings of The International Simulation & Gaming Association The 47th Conference 2016   (2016) 49-55   Sep 2016   [Refereed]

Misc

 
アクティブ・ラーニングで組織したいコミュニケーションの二類型
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (2016年5月号) 4-5   May 2016
社会科の学びに不可欠な学習者の多様性を生み出す
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (No.680) pp.14-15   Dec 2015
”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング6-コミュニケーションゲームで育つ責任ある主権者
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (No.677) pp.116-117   Sep 2015
”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング5-歴史のifをプレイする外交交渉ゲーム インディペンデンス・デイ(その3)
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (No.676) pp116-117   Aug 2015
”未来社会を構想する”アクティブ・ラーニング4-歴史のifをプレイする・外交交渉ゲーム インディペンデンス・デイ(その2)
YOSHINAGA JUN
社会科教育   (No.675) pp.116-117   Jul 2015

Books etc

 
社会科は「不確実性」で活性化する
YOSHINAGA JUN
東信堂   Nov 2015   
新 社会科授業づくりハンドブック 中学校編
YOSHINAGA JUN
明治図書   Oct 2015   
条約で読む日本の近現代史
FUJIOKA NOBUKATSU, YOSHINAGA JUN (Part:Joint Work)
祥伝社   Aug 2014   
条約原文の解説を軸とし、その条約成立の背景を記述することにより、近現代史国際関係の中において日本の政治的選択を評価することをめざした。
 本書において筆者は第9章「ポーツマス条約」を執筆担当した。
新しい公民教科書
杉原 誠四郎, 吉永 潤, 安藤 豊, 小山 常美, 服部 剛, 高池 勝彦, 豊島 典雄, 渡辺 眞
自由社   Feb 2012   
小学校新教育課程の解説と授業づくりのアイデア
吉田 孝, 吉永 潤, 鶴田 清司, 倉持 祐二, 中野 博之, 倉賀野 志郎, 杉浦 英樹, 津田 正之, 蝦名 敦子, 中屋 紀子, 清水 紀人, 梅本 裕, 八木 正一, 八巻 寛治 (Part:Joint Work)
学事出版   Jul 2008   

Conference Activities & Talks

 
「人間を選ぶ」判断力を育成する主権者教育の授業開発ー大学生の意識調査を通してー
YOSHINAGA JUN, 菅慶子
全国社会科教育学会第67回大会   Oct 2018   
Developing School Lessons of Civic Education for Cultivating Ability of Judgement on 'Human Factors' [Invited]
YOSHINAGA JUN, 菅慶子
Second Interdisiplinary and Research Alumni Symposium iJaDe2018   Sep 2018   
Educational Effects of Active Learning in Succeeding Lessons;A Case Study of Game Use in a History Lesson Curriculum
YOSHINAGA JUN, 馬場大樹, 大山正博, 武貞隆之, 菅慶子, 松山航平
International Simulation & Gaming Association the 49th Conference   Jul 2018   
社会的実践への巻き込みを意識したゲーム教材の構成ー「激戦・鶴甲選挙区」の事例を通じてー
YOSHINAGA JUN, SUGA KEIKO, OYMA MASAHIRO, BABA HIROKI, TAKESADA TAKAYUKI
全国社会科教育学会第66回全国研究大会   Oct 2017   全国社会科教育学会
現代的要請に応える社会科授業づくりをめざしてー「認識目標」と「活動目標」を区別しようー
YOSHINAGA JUN
平成29年度姫路市総合教育センター・パワーアップ講座   Jul 2017   姫路市教育委員会

Teaching Experience