TOYAMA KOICHI

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Name
TOYAMA KOICHI
E-mail
koichigol.com
Affiliation
Keio University
Section
Faculty of Letters, Department of Humanities and Social Sciences
Job title
Professor
Degree
Master's degree: 1989 Tokyo University, History of Art(The University of Tokyo)
Research funding number
90227562

Research Interests

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1990
 - 
Mar 1995
Associate Professor, 短期大学, Women's College of Fine Arts
 
Apr 1995
 - 
Mar 2001
Part-time Lecturer,, Womens College of Fine Arts
 
Apr 1995
 - 
Mar 2006
Associate Professor, faculty of Philosophy and Letters, Department of Aesthetics and Science of Arts, Keio University
 
Apr 1998
 - 
Mar 2000
Part-time Lecturer, Women's Ochanomizu University
 
Apr 2000
 - 
Mar 2002
大学通信教育部学習指導副主任
 

Committee Memberships

 
Sep 2004
   
 
美学会  Manager
 
1998
 - 
1998
地中海学会  Manager
 

Published Papers

 
The Rendering of Cast Shadows: With a Focus on 15th Century Italian Painting
TOYAMA KOICHI
CARLS Acts of Symposium in Keio University   5 289-302   Sep 2011
Cast Shadows in Siena: The Case of Domenico di Bartolo II
TOYAMA KOICHI
CARLS Series of Advanced Study of Logic and Sensibility   4 289-302   Mar 2011
一年前に出版したドメニコ・ディ・バルトロについての論文の続き。シエナ15世紀前半に活躍した画家ドメニコがシエナ大聖堂聖具室に描いた壁画断片を、2010年夏に実地調査した結果に基づき、その投影表現の有無とその位置づけを論ずる。
Consuetudine e Innovazione nel Trittico di Perugia di Fra Angelico
TOYAMA KOICHI
Studi Italici   (60) 135-153-214-15   2010   [Refereed]
造形の影・象徴の影
TOYAMA KOICHI
国立美術館ニュース   16    2010
The Sculpture Collections of the 15th Century Medicis and Recent Research Trends
TOYAMA KOICHI
2007-9年度科学研究費補助金基盤研究(B)(研究代表)研究報告書   289−302   Mar 2010
メディチ家所有の特に彫刻コレクションについて、その概要とディスプレーの方法(額縁・台座)について述べる。同コレクションが、屋内に置く彫刻ジャンル(肖像彫刻、スキアッチャート、小ブロンズ像)の創始に根本的な役割を果たしたことを強調する。

Misc

 
“Another Reflections on Sculptural Pedestals: Yuji Takeoka into Living Space,”
TOYAMA KOICHI
WAKO WORKS OF ART   6 19-45   Jul 2016
Charles Baudelaire as a Critic ——His Consciousness of the Receiver
TOYAMA KOICHI
慶應義塾大学アート・センターBooklet   24 36-49   Mar 2016
19世紀美術批評家としてのシャルル・ボードレールにおける、享受者に対する意識、もしくは批評意識を文芸・美術・音楽批評の中から読み取る。

Books etc

 
宗教改革の現代的意義〈宗教改革500年記念講演集〉
TOYAMA KOICHI (Part:Joint Work, 「宗教改革と美術 イメージの力」61-94頁)
教文館   Jun 2018   ISBN:978-4-7642-9977-1
美術をめぐる、宗教改革側、特にルターと改革派の姿勢の違いについて述べる。ルターが画像に対して伝統主義的な姿勢を保ち、特にクラーナハによるイメージを積極的に用いたのに対し、カルヴァンらのイメージへの禁欲的姿勢を彼らが残したテクストを通じて検証する。
光の形而上学、知ることの根源を辿って
TOYAMA KOICHI (Part:Joint Work, 「15世紀シエナ美術における光と影、サッセッタ作〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場合」149-182頁)
慶應義塾大学出版会   Feb 2018   ISBN:978-4-7664-2500-0
15世紀シエナの画家、サッセッタがボルゴ・サン・セポルクロの聖フランチェスコ聖堂主祭壇のために描いた両面多翼祭壇画に含まれる〈聖痕を受ける聖フランチェスコ〉の場面を論じる。特に、そこに見られる投影表現と、同時代の聖ベルナルディーノの説教との関係。
視覚のイコノグラフィア
TOYAMA KOICHI (Part:Joint Work, pp. 295-304.)
ありな書房   Jul 2015   ISBN:978-4-7566-1540-4
History of Western Painting I Wonder of Renaissance
Toyama Koichi
Shogakkan   Oct 2013   
Reading Art Collections
TOYAMA KOICHI (Part:Joint Work)
慶應義塾大学出版会   Nov 2012   

Conference Activities & Talks

 
長沢英俊の思想と残したもの [Invited]
TOYAMA KOICHI
長澤英俊追悼シンポジウム「NAGASAWA芸術の種子を語る」   13 Oct 2018   多摩美術大学
2018年3月に逝去した彫刻家・長沢英俊を記念するシンポジウムへのディスカッサントとして酸化に際して、特に2009年に遠山邸内外に設置した長沢英俊の作品について安斎重男・峯村敏明・中井康之・戸谷成雄・平野到らと議論する。
宗教改革と美術−−−イメージの力 [Invited]
TOYAMA KOICHI
宗教改革500年記念連続講演会   23 Jun 2017   公益財団法人日本キリスト教文化協会
宗教改革と美術を巡る議論。イコノクラスム(聖像破壊)など、宗教改革側は美術について批判的な姿勢を取ったことが知られるが、その中でも伝統主義者として美術を用いたルターと、批判的な他の改革派指導者たちとの違いを、テクストとイメージを用いながら論じる。
宮廷芸術家と肖像——メディチ宮廷を中心に [Invited]
TOYAMA KOICHI
クラーナハ展記念ワークショップ『宮廷芸術家』   17 Dec 2016   美術史学会
15-16世紀のフィレンツェのメディチ宮廷を中心に、宮廷美術の特徴を述べる。ブロンズィーノによる肖像画、および15世紀に流行した胸像型の肖像彫刻など、肖像画・肖像彫刻をめぐる議論を紹介する。
Un-naturalistic Painting and the Lack of Shadow: History of Shadow in 18th-19th Century Japanese Paintings and Woodblock Prints [Invited]
TOYAMA KOICHI
The Message in the Shadow: Noise or Knowledge?   6 May 2015   Roberto Casati, Patrick Cavanagh, Paulo Santos
On some peculiar cast shadows found in Ukiyo-e painting in Edo period Japan under the Western Influence.
Systematic Introduction of in 15th Century Florence and the Symbolic Shadow in Sienese Painting [Invited]
TOYAMA KOICHI
The Message in the Shadow: Noise or Knowledge?   6 May 2015   Roberto Casati, Patrick Cavanagh and Paulo E. Santos
The history of Cast shadow first introduced into painting in a systematic way by Masaccio in ca. 1425 at the Brancacci Chapel in Santa Maria del Carmine, Florence and thereafter.