NAKAI, Toshiki

J-GLOBAL         Last updated: Sep 26, 2019 at 09:33
 
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Name
NAKAI, Toshiki
URL
https://sites.google.com/site/nakaitoshiki/
Affiliation
Ehime University
Section
Institute for Education and Student Support
Research funding number
30303598

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2015
 - 
Today
Professor, Ehime University
 
Mar 2015
 - 
Apr 2007
Associate Professor, Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
 
Jan 2003
 - 
Mar 2007
 Associate Professor, Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
 
Feb 2001
 - 
Mar 2005
 Staff, Office of Evaluation Data Analysis, Nagoya University
 
Apr 2000
 - 
Dec 2002
 Assistant Professor, Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
 

Education

 
 
 - 
1997
Graduate School, Division of International Development, Nagoya University
 

Books etc

 
Handbook for Institutional Research
Sep 2013   
Eight Principles for Linking Research and Teaching
2010   
Researching Japanese Higher Education 1998-2008
2008   
UNESCO"World Education Report 1995"(Translation)
Tokyo Shoseki   1997   

Published Papers

 
NAKAI Toshiki
名古屋高等教育研究   (19) 49-59   Mar 2019
近年、高等教育学を専門とする教員(以下、高等教育学教員)は急速に増加しているが、期待される役割は変化している。本稿では、ボイヤーのスカラーシップ論を用いて高等教育学教員は何をすべきなのかを検討し課題を整理することを目的とする。高等教育学教員は、ボイヤーの提示した発見、統合、応用、教育からなる4つの機能に対応する形で幅広い活動に関与している。一方で、高等教育学教員の中には活動に葛藤を感じながら職務を進めている者がいる。一つは、高等教育学教員自身が行いたいことと所属する機関や学会が期待すること...
TERADA Yoshitaka, NAKAI Toshiki, NAKAJIMA Hidehiro
名古屋高等教育研究   (18) 117-132   Mar 2018
本稿は、日本の大学教育における効果的な発問のあり方についての研究課題を明確化するための予備作業として、(1)小中学校を中心とする日本の発問研究に関する代表的な著書と、(2)北米の大学における代表的な発問ガイドの内容を検討する。その結論は、以下の通りである。第1に、日本の発問研究は、教育方法学や教科教育学の領域で相当の蓄積が認められた。そこでは明治期以来の発問の歴史的傾向、あるいは機能に応じた実態整理がなされてきた。他方、本稿が検討した発問研究の著書は、教室における発問の実態が扱われていない...
中井 俊樹
大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   39(1) 17-20   May 2017
小林 忠資, 中井 俊樹
大学教育実践ジャーナル = Journal of faculty and staff development in higher education   (15) 67-73   2017
NAKAI Toshiki
名古屋高等教育研究   (15) 339-354   Mar 2015

Misc

 
Miura Y., Senyo K., Shimizu T., Yasuda J., Natsume T., Chikada M., Nakai T., Saito Y., Mori M.
Meeting abstracts of the Physical Society of Japan   65(1)    Mar 2010
KOBAYASHI Tadashi
名古屋高等教育研究   (15) 179-200   Mar 2015
本稿の目的は、質の高い教育の提供に向けた高等教育の国際的な動向を捉えるという意図のもと、マレーシアの高等教育における授業改善に向けた取り組みを明らかにすることである。授業改善に向けた取り組みを明らかにするうえで、国家レベルでの政策・施策、機関レベルでの組織的取り組み、授業レベルでの取り組みの3つに注目した。本稿で明らかになったのは以下の4 点である。(1) 教授・学習の質を高めるために、汎用的能力の育成を含むカリキュラムの開発、教員の教育能力の向上を目的とした現職研修の提供、授業改善に向け...
中井 俊樹
大学教育論叢 = Studies in higher education : bulletin of University Education Center, Fukuyama University   (4) 139-146   Mar 2018
Yasuda J., Miura Y., Senyo K., Shimizu T., Natsume T., Chikada M., Nakai T., Saito Y., Mori M.
Meeting abstracts of the Physical Society of Japan   65(1)    Mar 2010
中井 俊樹
大学教育論叢 = Studies in higher education : bulletin of University Education Center, Fukuyama University   (4) 中扉1枚,139-146   2017

Works

 
Online Teaching Tips at Nagoya
2000
Online Course Support Syllabus
2001

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(挑戦的萌芽研究)
Project Year: 2011 - 2013    Investigator(s): Tatsuya NATSUME
This study investigates special academic degree systems that exempt students from academic coursework in higher education. It compares the systems in the European countries to examine the processes and problems that their systems entail within hig...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
Project Year: 2010 - 2012    Investigator(s): Tatsuya NATSUME
The purpose of this research is to study the effective methods for developing the leadership of the Presidential teams of Japanese universities. This research finds things as follows. 1.Vice-presidents of Japanese national universities have much d...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))
Project Year: 2010 - 2012    Investigator(s): Toshiki NAKAI
Linking research and teaching is important for faculty members inmany countries. This paper clarifies effective policies for linking research and teaching,analyzing research and discussion on Higher Education Academy in UK, Council on Undergraduat...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
Project Year: 2007 - 2009    Investigator(s): Masahiro CHIKADA
This study examines the distinctive features of special educational programs designed for high-achieving students in the research universities in US, Australia, Canada, UK, China, and Japan. Such special programs are known as "honors programs". Ho...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))
Project Year: 2006 - 2007    Investigator(s): Tomoko TORII
In a two-year research period, the investigators have conducted firsthand observations at the Institutional Research offices in the State University of New York at Albany, the University of Washington at Seattle in the United States, the Universit...