佐藤 一嘉

J-GLOBALへ         更新日: 18/11/08 14:48
 
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研究者氏名
佐藤 一嘉
 
サトウ カズヨシ
URL
http://www3.nufs.ac.jp/~yoshi/index.html
所属
名古屋外国語大学
職名
教授
学位
応用言語学博士(The University of Queensland, Australia), 応用言語学修士(The University of Queensland, Australia)

プロフィール

名古屋大学教育学部卒業。クイーンズランド大学(オーストラリア)にて、MA, Ph.D(応用言語学)を取得。2000年名古屋外国語大学助教授に就任、2008年度より英語教育学科教授。2009年度より大学院TESOLコース主任。著書は、“Communities of Supportive Professionals”(編著、TESOL, 2005)など。論文は、“Communicative language teaching (CLT): Practical understandings" (共著、Modern Language Journal, 1999)など多数。研究分野は、第2言語習得研究、外国語教授法、教師教育、アクションリサーチ、カリキュラム改革など。2012年に、「フォーカス・オン・フォームでできる新しい文法指導アイデアワーク(中学1~3年、高校)」を明治図書から出版。「アクション・リサーチから学ぶ英語教授法」(ジャパンライム社)の授業ビデオシリーズ監修。

研究分野

 
 

学歴

 
 
 - 
2000年
オーストラリア、クイーンズランド大学大学院 外国語教育研究センター(博士号取得) 
 
 
 - 
1997年
オーストラリア、クイーンズランド大学大学院 外国語教育研究センター(修士号取得) 
 
 
 - 
1986年
名古屋大学 教育学部 教育学科卒業
 

論文

 
Changes in learner beliefs of Japanese students: An impact of the cooperative strategy training program.
International Journal of English Language Teaching   4(8) 46-66   2016年   [査読有り]
School-wide collaborative action research for curriculum development.
JALT 2013 Conference Proceedings   130-141   2014年   [査読有り]
Focus-on-form instruction and student learning in Japanese junior high schools
283-303   2012年   [査読有り]
Focus-on form instruction (FFI) and its effect on student learning
521-548   2009年   [査読有り]
Collaborative  action research: Teacher and curriculum development
53-66   2009年   [査読有り]
Elementary to secondary English articulation: Challenging teacher beliefs
383-394   2008年   [査読有り]
Communicities of supportive professionals: Creating a teacher learning community through professional development
37-49   2007年   [査読有り]
Communicities of supportive professionals
31(10) 12-13   2007年   [査読有り]
Professional development in context: Teachers in a Japanese high school English department
14(1) 92-129   2007年   [査読有り]
Reality testing: Teaches pass, board of education fails
20(1) 12-16   2006年   [査読有り]
Lifelong teacher learning through a collaborative study group
150-163   2005年   [査読有り]
Teacher perception about alternative assessment and student learning
175-183   2004年   [査読有り]
Teacher and student learning in the workplace: The impact of performance tests
325-336   2003年   [査読有り]
Developing cross-cultural understanding through dialogue
299-306   2002年   [査読有り]
Fractals of educational change: Oen communication and risk taking
19-26   2002年   [査読有り]
Contagious story-telling
26(2) 15-18   2002年   [査読有り]
Techniques in the culture-based classroom
229-232   2001年   [査読有り]
Enhancing teacher development: What administrators can do
24(1) 7-10   2000年   [査読有り]
EFL teachers in context: Beliefs, practices, and interactions
   2000年   [査読有り]
Reality Testing: Letting teachers’ practice inform teacher education theory
7 235-246   2000年
Communicative language teaching (CLT): Practical understandings
83(4) 494-517   1999年   [査読有り]
Teacher beliefs and teacher development
205-210   1999年   [査読有り]
Multiple data sources: converging and diverging conceptualizations of LOTE teaching
24(1) 17-33   1999年   [査読有り]
Foreign language teacher education: Teachers' perceptions about communicative language teaching and their practices
   1996年   [査読有り]

書籍等出版物

 
フォーカス・オン・フォームでできる新しい文法指導アイデアワーク(中学1年)
佐藤 一嘉 (担当:編者)
明治図書   2012年   
フォーカス・オン・フォームでできる新しい文法指導アイデアワーク(中学2年)
佐藤 一嘉 (担当:編者)
明治図書   2012年   
フォーカス・オン・フォームでできる新しい文法指導アイデアワーク(中学3年)
佐藤 一嘉 (担当:編者)
明治図書   2012年   
フォーカス・オン・フォームでできる新しい文法指導アイデアワーク(高校)
佐藤 一嘉 (担当:編者)
明治図書   2012年   
コミュニケーション能力:理論と実践
草野ハベル清子、佐藤 一嘉、田中春美 (担当:共訳)
法政大学出版局   2009年   
Curriculum revitalization in a Japanese high school through teacher collaboration.In D. Hayes & J. Sharkey (Eds.), Revitalizing a program for school-age learners through curricular innovation
2008年   
Communities of supportive professionals
TESOL, Inc.   2005年   
Building a collaborative school culture through curriculum development. In T. Murphey & K. Sato (Eds.), Communities of supportive professionals
2005年   
Deconstructing the making of Japanese university entrance exams. In C.A.Coombe & N.J.Hubley(Eds.),Assessment Practices
Alexandria, VA: TESOL Inc.   2003年   
Starting a local teacher study group. In T. Murphey(Ed.),Extending Professional Contributions
2003年   
Seeking satisfaction. In K.E. Johnson & P.R. Golombek(Eds.), Teachers' Narrative Inquiry as Professional Development
Cambridge: Cambridge University Press   2002年   
Practical understandings of CLT and teacher development. In S. J. Savignon(Ed.), Interpreting Communicative Language Teaching: Contexts and Concerns in Teacher Education
New Haven: Yale University Press   2002年   

競争的資金等の研究課題

 
外国語教師はいかに学び成長するのか