KAWATA Manabu

J-GLOBAL         Last updated: Aug 29, 2019 at 09:28
 
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Name
KAWATA Manabu
Affiliation
Hokkaido University
Section
Faculty of Education Research and Clinical Center for Child Development
Job title
Associate Professor

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2010
 - 
Today
associate professor, Faculty of Education, Hokkaido University
 
Apr 2007
 - 
Mar 2010
associate professor, Faculty of Education, Kagawa University
 
Apr 2005
 - 
Mar 2007
Lecturer, Faculty of Education, Kagawa University
 

Education

 
Mar 2005
   
 
Graduate School of Humanities, Tokyo Metropolitan University
 

Awards & Honors

 
Mar 2007
Self-Assertiveness and Maternal Coping Behavior: A Longitudinal Study from 5 to 15 Months of Age, 16th JJDP Best Paper Award, Janpan society of Developmental Psychology
Winner: KAWATA Manabu, TSUKADA-JO Michiru and KAWATA-YAGISHITA Akiko
 
2005
Center of Developmental Education and Research Encouragement Prize
 

Published Papers

 
How is poverty relevant to play in early childhood? Examining the transformation of social conditions over the past two decades
KAWATA Manabu
Studies in Clinical Research on Human Development and Education   7 34-50   Mar 2019   [Refereed][Invited]
An approach to developmental coupling in inter-age group
KAWATA Manabu
Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development   (12) 55-64   Jan 2019
Assessing Early Childhood Education and Care as an Ecological System
KAWATA Manabu
Research on Early Childhood Care and Education in Japan   56(1) 21-32   Aug 2018   [Refereed][Invited]
On a concept of relation between different age-groups : rethinking about the unit of analysis on human development
KAWATA Manabu
Psychiatria et Neurologia Paediatrica Japonica   58(2) 97-107   Jul 2018   [Refereed][Invited]
A Developing Community Guided to Make a Day Together : On Mukudori-Home
KAWATA Manabu
Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development   (10) 89-107   Mar 2017
Histrical Changes in Allomothering on Tarama Island (Okinawa) : A Frontier for Developmental Psychology
KAWATA Manabu, SHIRAISHI Yuko, & NEGAYAMA Koichi
The Japanese Journal of Developmental Psychology   27(4) 276-287   Dec 2016   [Refereed][Invited]
Examining the Effect of Playing an Arithmetic-based Game- “Chopsticks” on the Arithmetical Competencies of 5-year-old Children in Singapore
Marcruz Yew Lee Ong & Manabu Kawata
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research   15(6) 102-113   May 2016   [Refereed]
The relation between frequently exposed context in the early childhood settings’ mathematical activities and arithmetic skills : a cross-cultural comparison of 6-year-old children in Singapore and Japan
37. Marcruz Yew Lee Ong, Manabu Kawata and Mayumi Takahashi
International Journal of Education and Research   4(5) 259-272   May 2016   [Refereed]
Nurturing in an Island of "Allomothering"
KAWATA Manabu
The Annual Report of Educational Psychology in Japan   55 254-255   Mar 2016   [Invited]
Psychological viewpoints in educational practice
KAWATA Manabu
Japanese Journal on the Issues of Person with Disabilities   43(3) 178-185   Nov 2015   [Refereed][Invited]

Misc

 
及川 智博, 川田 学
子ども発達臨床研究   7 37-47   Mar 2015
本研究は、運動会活動初期における遊戯の練習場面の、幼児―教師間および幼児同士の相互作用の形態に着目し、従来の保育における研究では十分検討されてこなかった、保育実践における規範を幼児や教師が形成していく仕組みと過程を明らかにすることを目的とした。ある幼稚園の年長学年が毎年運動会で行なう遊戯 <よさこいソーラン> の練習場面を対象として参与観察を行った。結果、遊戯の練習場面における規範を形成・共有する以下の2つの仕組みを見出した。第1に、教師の特定の働きかけの継続により、判断基準やその到達点が...
水野 君平, 加藤 弘通, 川田 学
子ども発達臨床研究   7 13-22   Mar 2015
本研究の目的は中学生のコミュニケーション・スキルと学級内の地位、及び学校適応の関連を明らかにすることである。そのために、公立中学校の生徒780名に対してコミュニケーション・スキル、学校適応感、学級内の地位を尋ねる質問紙調査を行った。その結果、コミュニケーション・スキルは学級内での人気を媒介して生徒の学校適応感に影響を与えることが明らかになった。また、重回帰分析の結果から、男子において、表現を理解するスキルを持ち、良好な人間関係を志向し、他者受容的ではない生徒ほどクラスの中で中心的なグループ...
Okamoto Yoriko, Sugano Yukie, Kawara Manabu
Journal of Shohoku College   35 67-84   Mar 2014
How can parents communicate with their infants before the infants learn to talk? Even adult-adult communication requires effort. We communicate using verbal clues as well as cultural-historical preverbal ones.Nevertheless we can still end up misun...
川田 学, 井内 聖
子ども発達臨床研究   5 35-57   Mar 2014
本稿では、2013年度から2015年度にかけて行われる幼稚園一園丸ごとを対象とする研究の初年度末にあたり、フィールドとなる幼稚園の生態学的な特徴、地域性や教育理念、保育における時間的、物理的及びコミュニケーションのアレンジメントの特徴を整理した。研究者の視点と、研究のフィールドでありながら共同研究者でもある園長の視点から、当該幼稚園とはどのようなトポス(物理的な場であると同時に、人々が織り成す生の営みと不可分の力動的な場)であるかを検討した。
Kawata Manabu
The Japanese journal of developmental psychology   22(2) 157-167   Jun 2011
This study examined Virtual Acid Responses ("VAR") as representatives of the mechanism of identification in infancy. VAR is a very ordinary phenomenon which occurs in perception of another person's eating something sour. Individuals who tasted a p...
KAWATA MANABU
The Annual Report of Educational Psychology in Japan   50 68-77   2011
川田 学
Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University   (113) 55-80   2011
【要旨】自閉症における自他認識の発達を検討するために,自閉症をもつ幼児9 名を対象に,役割交替模倣,積極的教示行為,自己鏡映像認知に関する課題を実施し,課題間の連関を分析するとともに定型発達児との比較も行った。結果,定型発達児と同様に,発達年齢が2 歳頃になると役割交替模倣が可能になる傾向が認められた。役割交替模倣と積極的教示行為の成否には連関性が見られたが,自己鏡映像認知についてはやや異なるパターンが認められた。すなわち,他の2 課題が未成立でも自己鏡映像認知のみ成立する対象児が7 名中...
川田 学
Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University   (113) 13-19   2011
【要旨】本論では,陳(2011)の問題提起に応答するかたちで,養育性の教育に関するいくつかの論点抽出を試みた。第1に,現代日本が養育性不在の社会であるのか,それとも養育性不全の社会であるのか,その見立てによって取り得る教育的関与の方図が異なることを示唆した。第2に,本論では基本的に養育性不全の立場をとり,その主要な要因としての「乳児へのアクセシビリティ」を抽出した。ヒト乳児は系統発生的にも個体発生的にも,長期にわたる資源投資が不可欠な集団型子育てを必要としており,その基盤として家族を中心と...
Okamoto Yoriko, Sugano Yukie, Shoji Reika, Yagishita Akiko, Aoki Yayoi, Ishikawa Ayuchi, Kamei Miyako, Kawata Manabu, Takahashi Chie
The Japanese journal of developmental psychology   21(4) 353-364   Dec 2010
How do parents' concerns about the safety of their children change as children grow up? Ten mothers were interviewed longitudinally from their period of pregnancy through their children's early elementary school years. Narratives from the intervie...

Works

 
Research for child-rearing and residential environment
2006
Research for child-rearing and residential environment
2005

Research Grants & Projects

 
JSPS: Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
Project Year: Jun 2018 - Mar 2021    Investigator(s): KAWATA Manabu
Japan Society for the Promotionof Science: Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
Project Year: Apr 2015 - Mar 2019    Investigator(s): Manabu KAWATA
Japan Society for the Promotionof Science: Grant-in-Aid for challenging Exploratory Research
Project Year: Apr 2013 - Mar 2016    Investigator(s): Manabu KAWATA
Japan Society for the Promotionof Science: Grants-in-Aid for Young Scientist(B)
Project Year: Apr 2008 - Mar 2011    Investigator(s): Manabu KAWATA
The purpose of this study was to examine the development of role-reversal imitation and self-other recognition in typically developing children (1-2yrs) and children with autism. Many typically developing children passed the task of role-reversal ...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Research Activity Start-up
Project Year: Oct 2006 - Mar 2008    Investigator(s): Manabu KAWATA