Imai, Mutsumi

J-GLOBAL         Last updated: May 17, 2019 at 04:11
 
Avatar
Name
Imai, Mutsumi
E-mail
imaisfc.keio.ac.jp
Affiliation
Keio University
Section
Faculty of Environment and Information Studies
Job title
Professor
Degree
Ph.D.(Other)
Research funding number
60255601

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Sep 1993
 - 
Mar 1994
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
 
Apr 1994
 - 
Mar 1995
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
 
Apr 1995
 - 
Mar 1996
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
 
Apr 1996
 - 
Aug 1996
大学助手(嘱託)(環境情報学部)
 
Apr 1997
 - 
Mar 2000
大学専任講師(環境情報学部)
 

Education

 
Mar 1982
   
 
西洋史学科, Faculty of Literature, Keio University
 
Mar 1985
   
 
Graduate School, Division of Sociology, Keio University
 
Mar 1989
   
 
Graduate School, Division of Sociology, Keio University
 

Committee Memberships

 
2011
 - 
Today
日本認知科学会  常任運営委員
 
2011
 - 
Today
Child Development Perspective  Editorial Board
 
2011
 - 
Today
IASCL(International Association for the Study of Child Language)  Executive Committee Member
 
2010
 - 
Today
Frontiers in Cultural Psyhology  Associate Editor
 
2010
 - 
Today
Frontiers in Language Science  Review Editor
 

Awards & Honors

 
2000
日本心理学会奨励賞, 日本心理学会
 
1998
日本認知科学会学会賞, 日本認知科学会
 
認知科学 Vol4. No.1(March 1997) 特集「言語獲得」ゲストエディタ
1995
発達科学教育奨励賞, 発達科学研究財団
 
1994
APA Dissertation Award, APA(American Psycological Association)
 

Published Papers

 
Human locomotion in languages: Constraints on moving and meaning. .
IMAI MUTSUMI(/)-
Journal of Memory & Language.   74 107-123   Jul 2014
The influence of grammatical gender on German speakers'reasoning about biological properties of animals.
IMAI MUTSUMI(/)-
Talk presented at a colloquium at Bangor University      Dec 2011
Bootstrapping mechanism in young chilidren's verb learning.
IMAI MUTSUMI(/)-
Talk presented at a colloquium at Northwestern University SILC center      Nov 2011
How do nominal classification systems affect thought?:The case of classifiers and grammatical gender.
IMAI MUTSUMI(/)-
Keio Global COE International Symposium      Mar 2011
Relation between count/mass syntax and the ontological concept about individuation:From a psychological perspective.
IMAI MUTSUMI(/)-
The city University of Hong Kong      Mar 2011

Books etc

 
小学校での英語教育は必要ない
IMAI MUTSUMI(/)-
慶應義塾大学出版会   May 2005   
The nature of word learning biases: From a cross linguistic perspective.
Etsuko Haryu (Part:Joint Work)
MIT Press,   2002   
'D. G. Hall & S. Waxman, (Eds.), Weaving the lexicon中の1章として収録。日本語と英語の比較の観点から語意学習バイアスの性質について議論。'
人が学ぶということ:学習の認知科学
IMAI MUTSUMI(/)- (Part:Joint Work)
北樹出版   2002   
幅広い発達スパン、幅広い領域における学習の認知メカニズムを考察することによって、人間の学習とは何かを総合的に問い、教育への提言をする。
共立出版
IMAI MUTSUMI(/)-
Nov 2001   
大西・鈴木(編)「類似からみた心」中第6章。類似性の概念が言語発達と概念発達においてどのような役割を担うのか、また、言語・概念発達と類似性が互いにブートストラップしていく過程を考察
ことばの認知科学事典
IMAI MUTSUMI(/)-
大修館書店   Jul 2001   ISBN:4469012696
辻幸夫(編)「ことばの認知科学事典」中に収録。語意と概念の学習過程について解説した。

Conference Activities & Talks

 
Eleven month-old infants detect sound symbolism:Evidence from an ERP study.
Imai,M.,(/)-Asano,M.,Arata,M.,Kita,S.,& Okada,H.
The 36th Boston University Conference on Language Development(BUCLD)   5 Nov 2011   
心の先端研究の現在と未来
IMAI MUTSUMI(/)-
日本心理学会第75回大会 シンポジウム指定討論   17 Sep 2011   日本心理学会
言語獲得前の乳児の音象徴性への反応:脳波による検討
浅野 倫子,北城 圭一,荒田 真実子,Guillaume Thierry,喜多 壮太郎,岡田 浩之,今井 むつみ(/)-
日本神経科学会第34回大会   16 Sep 2011   日本神経科学会
共感覚と共感覚的認知
IMAI MUTSUMI(/)-
日本心理学会第75回大会 ワークショップ指定討論   16 Sep 2011   日本心理学会
Iconicity in lexical acquisition:How do children understand the sound-symbolic words varying in degree of iconicity?
Saji,N.,Imai,M.,(/)-& Isawa,A.
The 12th International Congress for the Study of Child Language(JASCL)   21 Jul 2011   

Teaching Experience

 

Works

 
パネルディスカッション要旨 資質・能力を育成する教育課程の編成と実施をどのように進めるか (特集 第46回教育展望セミナー 全体会報告)
合田 哲雄 , 天笠 茂 , 寺崎 千秋 , 佐藤 真   The Others   Nov 2017 - Today
小学校での英語教育は必要ない
IMAI MUTSUMI(/)-   The Others   May 2005 - Today
英語教育、言語教育、認知心理学、言語学、言語政策などさまざまな論点から学校英語教育のあるべき姿を模索する。
レキシコンの発達の研究に取り組んできた経緯、そこから得られたもの、そして今後の研究の展望
IMAI MUTSUMI(/)-   The Others   Feb 2005 - Today
認知学習論から考える英語教育
IMAI MUTSUMI(/)-   The Others   Dec 2004 - Today
メンタルレキシコンにおける語意のメタ知識.
IMAI MUTSUMI(/)-   The Others   Dec 2004 - Today

Research Grants & Projects

 
感覚から記号、記号体系へ:触知覚語における習得及び喪失過程の実験的検討
MEXT,JSPS: Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2018 - Mar 2020    Investigator(s): 今井 むつみ
言語記号が(非)恣意的である理由と利点:進化・発達・脳機能の総合的検討
MEXT,JSPS: Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2016 - Mar 2021    Investigator(s): 今井 むつみ
色語の習得が難しい理由――色語彙システム創発と発達過程の多言語比較研究
MEXT,JSPS: Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2016 - Mar 2019    Investigator(s): 今井 むつみ

Social Contribution

 
Child Development Perspective
[]  2011 - Today
論文誌
Frontiers in Cultural Psyhology
[]  2010 - Today
論文誌
Frontiers in Language Science
[]  2010 - Today
論文誌
脳科学委員会
[]  Nov 2007 - Today
文部科学省 科学技術・学術審議会専門委員
Child Development
[]  Jul 2007 - Today
論文誌