YOKOYAMA MAKIKO

J-GLOBAL         Last updated: Nov 14, 2019 at 02:41
 
Avatar
Name
YOKOYAMA MAKIKO
E-mail
yokoyamanara-edu.ac.jp
Affiliation
Nara University of Education
Section
Faculty of Education, School Education
Job title
Professor
Research funding number
60346301

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2002
 - 
Mar 2007
助教授, 奈良教育大学 教育学部
 
Apr 2007
 - 
Mar 2012
准教授, 奈良教育大学 教育学部
 
Apr 2012
   
 
教授, 奈良教育大学 教育学部
 

Education

 
 
 - 
Mar 2002
人間発達学専攻, Graduate School of Humanities and Sciences, Ochanomizu University
 

Awards & Honors

 
Aug 1998
「就寝前の絵本の読み聞かせ場面における母子の対話の内容」の研究, 読書科学研究奨励賞, 日本読書学会
 

Published Papers

 
Brief History of the Kindergarten attached with Nara University of Education and Initial Teacher Education for Kindergarten Teachers
玉村 公二彦・板橋 孝幸・横山 真貴子・廣瀬 聡弥・佐川 早季子・竹内 範子・長谷川 かおり・木村 公美・丸尾 晶子・山本 祐子・百村 美代子・清水 智佳子・大原 千晶
Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation   3 151-155   Mar 2017   [Refereed]
Reality of classes on the transition from pre-primary to primary education at ECEC teacher training courses:The analysis of syllavi on the classes for the training currirulum of ECEC teacher and the life environmental study.
掘越紀香・松嵜洋子・吉永安里・佐久間路子・福田洋子・横山真貴子
保育教諭養成課程研究   2 3-16   Nov 2016   [Refereed]
Policy and Plan of Nursery Education in Shotoku Kindergarten attached to Nara Woman's Teacher Training School : First Nursery Education Study Meeting in Nara on October 8, 1936
玉村公仁彦・板橋孝幸・横山真貴子(ほか8名)
次世代教員養成センター研究紀要   2 223-228   Mar 2016   [Refereed]
奈良教育大学附属幼稚園は、1927年、奈良女子師範学校附属小学校後援会によって設立され、1928年4月に奈良女子師範学校附属昭徳幼稚園となり、初等教育の女子教員の養成、幼児教育を担う保母の養成、そして地域に幼児教育を発信する事などを課題としてきた。本報告では、戦前における附属幼稚園の歴史のなかで、師範学校の附属幼稚園としての役割の概要を示すとともに、保育研究とその地域への発信に着目し、その端緒となった、奈良県下で最初に開催された「保育研究会」(昭和11年10月8日)の史料を示し、その内容を...
Current situation of students' understanding of the transition from ECEC to primary school at ECEC teacher training course.
掘越紀香・白川佳子・原 孝成・松嵜洋子・塩野谷祐子・吉永安里・福田洋子・今井康晴・鈴木美枝子・横山真貴子
保育教諭養成課程研究   1 13-26   Nov 2015   [Refereed]
保育における4歳児の育ち:1年間の保育記録を保育の質の向上につなぐ試み
横山真貴子・鎌田大雅・松本知子・4
奈良教育大学 次世代教員養成センター 研究紀要   1 45-56   Mar 2015   [Refereed]

Misc

 
幼児期の学びとつなぐ国語科入門期の学び
横山真貴子
ことのは   (4) 5-6   Mar 2019   [Invited]
保育指針・教育要領・教育保育要領の改訂と保育計画 第8回 保育の質を向上するために②:カリキュラム・マネジメント
横山真貴子
ちゃいるどネットOSAKA   (80) 7-8   Feb 2019   [Invited]
保育指針・教育要領・教育保育要領の改訂と保育計画 第7回 保育の質を向上するために①:全体的な計画と指導計画
横山真貴子
ちゃいるどネットOSAKA   (79) 7-8   Jan 2019   [Invited]
子どもの萌芽的読み書き能力:芽生えの中にある育つ力を引き出し、支える
横山真貴子
私幼時報   (414) 1-1   Dec 2018   [Invited]
保育指針・教育要領・教育保育要領の改訂と保育計画 第6回 横をつなぐ:3歳以上児の幼児教育の共通化
横山真貴子
ちゃいるどネットOSAKA   (78) 7-8   Dec 2018   [Invited]

Books etc

 
The Future of Reading Research
The Japan Reading Association
ひつじ書房              Jul 2019   
あなたと生きる発達心理学:子どもの世界を発見する保育のおもしろさを求めて
藤崎亜由子・羽野ゆつ子・渋谷郁子・網谷綾香編(執筆者20名)
ナカニシヤ出版   May 2019   
保育の心理学:子どもの育ち・学びを知る
無藤隆・掘越紀香・丹羽さがの・古賀松香編著(執筆者16名)
光生館   Mar 2019   
生活のなかの発達:現場主義の発達心理学
外山紀子・安藤智子・本山方子編(執筆者15名)
新曜社   Mar 2019   
新・基本保育シリーズ8 保育の心理学
公益財団法人児童育成協会(監修),杉村伸一郎・山名裕子(編集)(執筆者15名)
中央法規出版   Mar 2019   

Conference Activities & Talks

 
The Roles of Kindergarten Teacher in 5-year-old Children’s Discussions.
Makiko Yokoyama
Pacific Early Childhood Education Research Association 20th Annual Conference   13 Jul 2019   Pacific Early Childhood Education Research Association
子どもと絵本の出会いを考える(3):読み聞かせのプロ「ブックドクター」の 絵本の読み方の分析
横山真貴子
日本保育学会第72回大会   4 May 2019   日本保育学会
保育における4歳児の「言葉による伝え合い」の育ち(1):1学期の好きな遊びの振り返り場面の分析
横山真貴子・鎌田大雅
日本発達心理学会第30回大会   17 Mar 2019   日本発達心理学会
「子どもの“もっとおもしろい”を追求する保育」 [Invited]
横山真貴子・鎌田大雅
第4回 全国幼児科学教育・数学教育シンポジウム   15 Jan 2018   中国幼稚園教育研究協会
5歳児の協同性の育ちと保育者の援助(2):協同性の育ちを支える「言葉による伝え合い」場面の分析
Makiko Yokoyama
日本乳幼児教育学会第27回大会   12 Nov 2017   日本乳幼児教育学会

Research Grants & Projects

 
子どもの生活と学びをつなぐ「預かり保育」の絵本カリキュラムの開発
Project Year: Apr 2019 - Mar 2022    Investigator(s): 横山真貴子
「文字とのかかわり」に着目した幼児期の教育と小学校教育の接続期カリキュラムの開発
Project Year: Apr 2015 - Mar 2019
東アジアの保育における絵本環境に関する国際比較研究
Project Year: Apr 2012 - Mar 2016
Global Childhoods:Portraits of living and learning in Asia in the 21st century
Project Year: Feb 2011       Investigator(s): Nicola Yealland
The effects of picture-book experiences on developing "the abilities of language" from kindergarten to the lower grades of elementary school.
Project Year: Apr 2009 - Mar 2012