KANENISHI Kazuhide

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Name
KANENISHI Kazuhide
Affiliation
The University of Tokushima
Section
Center for University Extension

Academic & Professional Experience

 
Apr 2015
 - 
Today
Professor, Center for University Education, Tokushima University
 
Nov 2009
 - 
Mar 2015
Professor, Center of University Extension,, the University of Tokushima.
 
Apr 2002
   
 
Professor at the Faculty of ---, the University of Tokushima.
 
Oct 2001
   
 
Professor at the Faculty of ---, the University of Tokushima.
 
Apr 1999
   
 
Professor at the Faculty of ---, the University of Tokushima.
 

Education

 
Nov 2000
   
 
Graduated from the Faculty of ---, --- University.
 
Mar 1988
   
 
Graduated from the Faculty of ---, --- University.
 
Mar 1986
   
 
Graduated from the Faculty of ---, --- University.
 

Awards & Honors

 
Apr 2011
共通教育賞
Winner: Kazuhide Kanenishi
 
Mar 2008
E-NOTEBOOK TOOL FOR EFFECTIVE KNOWLEDGE CONSTRUCTION FROM WEB: ENCOURAGEMENT OF MULTI-PERSPECTIVE THINKING AND PREVENTION OF COPY-AND-PASTE, WBE2008 Best Paper Award, IASTED
Winner: Hiroyuki Mitsuhara, Kazuhide Kanenishi, Yoneo Yano
 

Published Papers

 
Development and Practice of a Mobile Rubric Assessment for Visualizing Contrast between Self-Review and Peer-Review
Akiko Takahashi, Kazuhide Kanenishi, Kenji Matsuura, Hiroshi Yoshida, TAKUTO WADA
The Journal of Information and Systems in Education   Vol.33(No.2) 120-125   Apr 2016   [Refereed]
Design Issue of Private-Cloud Construction for Universities
Kazuhide Kanenishi
Journal of University Extension   Vol.25 43-54   Mar 2016   [Refereed]
Kazuhide Kanenishi, Satoshi Togawa, Kenji Matsuura
Japan Journal of Educational Technology   Vol.38 121-124   Dec 2014   [Refereed]
国内の高等教育機関では2000年以降,各種Webサービスが盛んに利用されている.利用者や運用管理者の負担を減らすため,Webサービス間の連携が必要になる.連携の一つにデータの同期がある.データ同期には,データベース直接,中間データベース,データベースラッパー,エージェントの方法が想定される.我々は,データ同期のある状況を設定し,エージェント方式による実験をおこなった.データ同期の実用的な運用を確立するために,状況分類と事例に基づくデーラの集約が必要だと考える.管理者にとって経験的な理解が必...
Kazuhide Kanenishi
Journal of University Extension   Vol.23 1-10   Mar 2014   [Refereed]
Hiroshi Yoshida, Kazuhide Kanenishi
Japan Journal of Educational Technology   Vol.37(No.4) 449-457   Feb 2014   [Refereed]
TSince FD became mandatory, institutions of higher education carrying out class consultation as micro-level FD have been increasing. According to the results of researches of class consultation, researches associated with the influence of target t...

Misc

 
特集に寄せて 情報通信技術の活用はどこまで進んだのか?
Kazuhide Kanenishi, Yoneo Yano
徳島教育   Vol.1110 6-8   Jul 2006
Kazuhide Kanenishi
Chemistry and Education   Vol.54(No.5) 268-271   May 2006   [Invited]
現在我々は,科学的な思考方法を習得するため,メタ認知を利用した新しい学習の枠組みを実証的に構築することを目指している.具体的には,ある科学的な事象や仮説をコンピュータ上で描画(外化)し,描画過程を見直させる(内省)リフレクションツールの開発をおこない,小学校等で試行し,有効性を実証する予定である.
e-Learningと教育システム情報学会
Yoneo Yano, Kazuhide Kanenishi, Kenji Matsuura
The Journal of Information and Systems in Education   Vol.20(No.2) 66-70   Apr 2003

Books etc

 
ライト・アクティブラーニングのすすめ
橋本 勝, 倉部 史記, Kazuhide Kanenishi, 河原 和之, 戸田 由美子, 小林 拓也, 林 透, 久保 卓也
Nakanishiya Shuppan CO.,LTD   Dec 2017   
発達心理学をアクティブに学ぶ
Mayumi YAMAMOTO, Kazuhide Kanenishi, Akiko Takahashi
北大路書房   Dec 2017   
情報科学入門
Yoshiyasu Ishimaru, Shin-ichi Ito, Takeshi Uno, Yasuhiro Okamura, Kenji Ohira, Kosuke Ono, Hidekazu Kakei, Kazuhide Kanenishi, Maiko Sawada, Toru Hasunuma, Ray S. Furuya, Kenji Matsuura, Kazuyuki Matsumoto, 土岐 順子, 阿部 香織, 山? 紅, 辰巳 丈夫, 勝村 幸博
日経BP社   Apr 2017   
学生と楽しむ授業創り
Kazuhide Kanenishi, Hiroshi Yoshida
Nakanishiya Shuppan CO.,LTD   Dec 2013   

Conference Activities & Talks

 
反転授業における深い学びの構成についての検討
Kazuhide Kanenishi, Akiko Takahashi
大学教育学会第40回大会発表要旨集録   10 Jun 2018   大学教育学会第40回大会企画・実行委員会
大学におけるメタ認知の捉えか方
山地 弘起, 丹羽 量久, Kazuhide Kanenishi, 三宮 真智子
第24回大学教育研究フォーラム発表論文集   21 Mar 2018   京都大学高等教育研究開発推進センター
Satoshi Togawa, Kazuhide Kanenishi
Proc. of 10th International Conference of Education, Research and Innovation (iCERi2017)   16 Nov 2017   IATED
Differences in Learning Experience from the Teaching Style in the Flipped Classroom
Kazuhide Kanenishi, Akiko Takahashi, Satoshi Togawa
日本教育工学会第33回全国大会発表論文集   18 Sep 2017   Japan Society for Educational Technology
アクティブラーニングの導入が等で進んでいる.一方,アクティブラーニングの評 価については議論が続いている.浅い学習に対して効果があることは明らかになってきた.深い学習 については効果が明らかになったとは言えない.本稿では,アクティブラーニングの一つである反転 授業を取り上げる.我々は,反転授業の実践事例を集めている.その上で,効果の分析をおこなった. 本稿では,浅い学習と深い学習が連続していると考えることで,深い学習が進んでいる可能性のある ことを示す.ただし,深い学習の効果については,今...
初年次教育における振り返り学習へのeポートフォリオ活用の実践
Kazuhide Kanenishi, Akiko Takahashi
Maharaオープンフォーラム2017講演論文集   4 Sep 2017   MOF2017運営委員会

Works

 
徳島大学SIH道場?アクティブ・ラーニング入門?(平成30年度)
Takuji Kawano, Masanori Miyata, Hiroshi Yoshida, Kazuhide Kanenishi, keiji Ido, Takahito Saito, Masayoshi Shinhara, Hayato Ueda   Artistic Activity   Feb 2018
徳島大学SIH道場?アクティブ・ラーニング入門?(平成29年度)
Takuji Kawano, Masanori Miyata, Hiroshi Yoshida, Yuka Kubota, Kazuhide Kanenishi, keiji Ido, Takahito Saito, Masayoshi Shinhara   Artistic Activity   Feb 2017
徳島大学SIH道場?アクティブ・ラーニング入門?(平成28年度)
Takuji Kawano, Masanori Miyata, Hiroshi Yoshida, Kazuya Kawase, Yuka Kubota, Kazuhide Kanenishi, keiji Ido, Takahito Saito   Artistic Activity   Feb 2016
徳島大学SIH道場?アクティブ・ラーニング入門?(平成27年度)
Takuji Kawano, Masanori Miyata, Hiroshi Yoshida, Kazuya Kawase, Yuka Kubota, Kazuhide Kanenishi, keiji Ido, Takahito Saito   Artistic Activity   Mar 2015

Research Grants & Projects

 
Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2018 - Mar 2022    Investigator(s): 吉冨 賢太郎
Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2018 - Mar 2021    Investigator(s): 戸川 聡
Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2016 - Mar 2019    Investigator(s): 金西 計英
Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2015 - Mar 2018    Investigator(s): 戸川 聡
Grants-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2013 - Mar 2016    Investigator(s): Kanenishi Kazuhide