YAMAGUCHI Hironori

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Name
YAMAGUCHI Hironori
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
Institute for General Education
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D (Human Sciences, Osaka University)(Osaka University)
Other affiliation
Ritsumeikan UniversityRitsumeikan University

Research Areas

 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2000
 - 
Mar 2006
Program Officer, The Consortium of Universities in Kyoto (Kyoto, Japan)
 
Apr 2006
 - 
Mar 2016
Director, Outenin-temple (Jodo Shu; Honen Buddhism) (Osaka Japan)
 
Oct 2006
 - 
Mar 2011
Associate Professor, Graduate school of Policy and Management, Doshisha University (Kyoto, Japan)
 
Apr 2011
   
 
Associate Professor, Institute of General Education, Ritsumeikan University (Kyoto, Japan)
 
Apr 2017
 - 
Mar 2018
Guest Researcher, Department Communication and Psychology, Fuculty of Humanities, Aalborg University (Aalborg, Denmark)
 

Education

 
 
 - 
Mar 1998
Department of Environmental Systems Engineering, Faculty of Science and Engineering, Ritsumeikan University
 
 
 - 
Mar 2000
Eco-Environmental Civil Engineering Major, Graduate School, Division of Science and Engineering, Ritsumeikan University
 
 
 - 
Mar 2005
Volunteer Human Science Lecture, Graduate School, Division of Human Science, Osaka University
 

Published Papers

 
Metaphorical Thinking on Boundary Crossings in Disaster Revitalization: Action Research on 10 Years of Activity at Shiodani Village, Ojiya, in Niigata, Japan
YAMAGUCHI Hironori, Atsumi Tomohide and SEKI Yoshihiro
Japanese Journal of Qualitative Psychology   18 124-142   Mar 2019
PBLの風と土:(8)指導の不安と不満で学生を抑えぬように
山口洋典
対人援助学マガジン   9(4) 240-245   Mar 2019
Interbeing between problem solving activity and community of practice in active learning: A comparative study for exemplifying the theory and pedagogy from Ritsumeikan University, Japan and Aalborg University, Demark.
Hironori Yamaguchi
Journal of volunteer studies   19 7-22   Feb 2019
For Inquiring Mezzo-level Volunteer Studies: A brief introduction of the Special Issue "Volunteer Studies to Develop Proactive Learning"
YAMAGUCHI Hironori, KUWANA Megumi, ABE Kenichi, TAKEBATA Hiroshi, TAMASHIRO Naomi, FUKUNAGA Kei, TAKAHASHI Mao
Journal of volunteer studies   19 3-6   Feb 2019
PBLの風と土:(7)どのように問題を設定するかという問題
山口洋典
対人援助学マガジン   9(3) 223-228   Dec 2018

Misc

 
学びのコミュニティ:プロブレム・ベースド・ラーニング
山口洋典
2017年度「コミュニティ・デザイン論研究」レクチャー・ドキュメント「社会の構造的問題へ多分野の知でアプローチする」(大阪ガスCEL)   8 1-5   Jul 2018
震災20年・人生の選択肢を見つめなおす
山口洋典
同志社大学キリスト教文化センター チャペル・アワー奨励集   294 220-213   Mar 2017
支援で問われる受援力:学園による支援
山口洋典
大学時報   372 62-69   Jan 2017
まち・ひと・しごと創生法で求められる産官学の連携
山口洋典
TOYONAKAビジョン22   19 11-19   Mar 2016
サービス・ラーニング:キーワードで読み解く大学改革の針路第4回
山口洋典
Between   (260) 30-31   Feb 2015

Books etc

 
「べき、と、である、を結ぶ。 :目標と現状の整合によ る力量の向上のために」『アートNPOデータバンク2018-19:実践編!アートの現場からうまれた評価』
山口洋典
アートNPOリンク   Feb 2019   
「海外から見た日本の市民活動って?」『京都発NPO最善戦:共生と包摂の社会へ』
山口洋典
京都新聞出版センター   Jun 2018   ISBN:978-4-7638-0705-2
「異なるアプローチで、 分野を横断してコミュニティ・デザインを紐解く」「コミュニケーションデザインから、 ソーシャル・イノベーションとしてのコミュニティ・デザインへ」、「「物語」と「関係性」からコミュニティ・デザインを捉える」『「コミュニティ・デザイン論研究」読本』
弘本由香里/新川達郎/川中大輔/渥美公秀/山口洋典/髙田光雄
大阪ガス株式会社エネルギー・文化研究所   Feb 2016   
「復興に学び・復興を学ぶ:震災PBLを自己目的化しないために」『臨地の対人援助学:東日本大震災と復興の物語』
晃洋書房   Aug 2015   ISBN:978-4-7710-2648-3
ソーシャル・イノベーションが拓く世界:身近な社会問題解決のためのトピックス30
西村仁志編著
法律文化社   Nov 2014   ISBN:978-4-589-03627-8

Conference Activities & Talks

 
【研究報告・実践報告】災害
日本NPO学会第21回大会   2 Jun 2019   
コミュニティ間を有機的に繋ぐ人材育成を目指して―サービスラーニング、多文化間教育、地域日本語教室での実践省察から考える市民性教育に向けての現実と課題―
言語文化教育研究学会第5回年次大会   10 Mar 2019   
学生とともに紡ぐわたしたちの未来:「教育とICTの可能性」「多文化共生・難民」「社会企業/起業」「NPOの未来」「ジェンダーと開発」
国際ボランティア学会第20回大会   16 Feb 2019   
企画セッション「ボランティア学研究(の未来)を読む」
国際ボランティア学会第20回大会   16 Feb 2019   
当事者研究される側とする側との分断に関する一考察:拠点での活動と日常の生活との乖離へのまなざし
国際ボランティア学会第20回大会   16 Feb 2019   

Teaching Experience

 

Research Grants & Projects

 
住民主体の持続可能な共生型地域づくりとその担い手等に関する研究
厚生労働科学研究費補助金 行政政策研究分野 厚生労働科学特別研究
Project Year: Aug 2016 - Mar 2017