YAMAGUCHI Hironori

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Name
YAMAGUCHI Hironori
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
Institute for General Education
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D (Human Sciences, Osaka University)(Osaka University)
Other affiliation
Ritsumeikan UniversityRitsumeikan University

Research Areas

 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2000
 - 
Mar 2006
Program Officer, The Consortium of Universities in Kyoto (Kyoto, Japan)
 
Apr 2006
 - 
Mar 2016
Director, Outenin-temple (Jodo Shu; Honen Buddhism) (Osaka Japan)
 
Oct 2006
 - 
Mar 2011
Associate Professor, Graduate school of Policy and Management, Doshisha University (Kyoto, Japan)
 
Apr 2011
   
 
Associate Professor, Institute of General Education, Ritsumeikan University (Kyoto, Japan)
 
Apr 2017
 - 
Mar 2018
Guest Researcher, Department Communication and Psychology, Fuculty of Humanities, Aalborg University (Aalborg, Denmark)
 

Education

 
 
 - 
Mar 1998
Department of Environmental Systems Engineering, Faculty of Science and Engineering, Ritsumeikan University
 
 
 - 
Mar 2000
Eco-Environmental Civil Engineering Major, Graduate School, Division of Science and Engineering, Ritsumeikan University
 
 
 - 
Mar 2005
Volunteer Human Science Lecture, Graduate School, Division of Human Science, Osaka University
 

Published Papers

 
Local Life Revitalization with Mixed-Resident Housing for Students Learning by University Community Partnership
YAMAGUCHI Hironori, AKAZAWA Kiyotaka, FUKAO Masataka
Urban Housing Sciences   (106) 14-23   Jul 2019
PBLの風と土:(9)サービス・ラーニングは中道を歩むもの
山口洋典
対人援助学マガジン   10(1) 207-212   Jun 2019
Metaphorical Thinking on Boundary Crossings in Disaster Revitalization: Action Research on 10 Years of Activity at Shiodani Village, Ojiya, in Niigata, Japan
YAMAGUCHI Hironori, Atsumi Tomohide and SEKI Yoshihiro
Japanese Journal of Qualitative Psychology   18 124-142   Mar 2019
PBLの風と土:(8)指導の不安と不満で学生を抑えぬように
山口洋典
対人援助学マガジン   9(4) 240-245   Mar 2019
Toward a Harmonious Integration of the Function and Presence of Buddhist Temples
YAMAGUCHI Hironori
Bulletin of the Graduate School of Practical Shin Buddhist Studies   7 11-17,30-32   Feb 2019

Misc

 
PBLの風と土:(10)穴を埋めるのではなく良い点を伸ばして
山口洋典
対人援助学マガジン   10(2) 208-213   Sep 2019
学びのコミュニティ:プロブレム・ベースド・ラーニング
山口洋典
2017年度「コミュニティ・デザイン論研究」レクチャー・ドキュメント「社会の構造的問題へ多分野の知でアプローチする」(大阪ガスCEL)   8 1-5   Jul 2018
震災20年・人生の選択肢を見つめなおす
山口洋典
同志社大学キリスト教文化センター チャペル・アワー奨励集   294 220-213   Mar 2017
支援で問われる受援力:学園による支援
山口洋典
大学時報   372 62-69   Jan 2017
まち・ひと・しごと創生法で求められる産官学の連携
山口洋典
TOYONAKAビジョン22   19 11-19   Mar 2016

Books etc

 
「べき、と、である、を結ぶ。 :目標と現状の整合によ る力量の向上のために」『アートNPOデータバンク2018-19:実践編!アートの現場からうまれた評価』
山口洋典
アートNPOリンク   Feb 2019   
「海外から見た日本の市民活動って?」『京都発NPO最善戦:共生と包摂の社会へ』
山口洋典
京都新聞出版センター   Jun 2018   ISBN:978-4-7638-0705-2
「異なるアプローチで、 分野を横断してコミュニティ・デザインを紐解く」「コミュニケーションデザインから、 ソーシャル・イノベーションとしてのコミュニティ・デザインへ」、「「物語」と「関係性」からコミュニティ・デザインを捉える」『「コミュニティ・デザイン論研究」読本』
弘本由香里/新川達郎/川中大輔/渥美公秀/山口洋典/髙田光雄
大阪ガス株式会社エネルギー・文化研究所   Feb 2016   
「復興に学び・復興を学ぶ:震災PBLを自己目的化しないために」『臨地の対人援助学:東日本大震災と復興の物語』
晃洋書房   Aug 2015   ISBN:978-4-7710-2648-3
ソーシャル・イノベーションが拓く世界:身近な社会問題解決のためのトピックス30
西村仁志編著
法律文化社   Nov 2014   ISBN:978-4-589-03627-8

Conference Activities & Talks

 
Helping learners verbalize their experiences by improving daily writing habits through a reflective and active service-learning curriculum
2019 IARSLCE Annual Conference   24 Oct 2019   
ワークショップ「ポスト活動理論のパフォーマンス:越境する地域コミュニティと学習する医療の交歓」(話題提供スライドタイトル:災害復興過程におけるメタファーの導入がもたらす集団力学の変容〜新潟県中越地震後の新潟県小千谷市塩谷集落での10年のアクションリサーチから〜)
日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会   20 Oct 2019   
Sense making Metaphorical Thinking on Networking in Disaster Revitalization : From the Narratives of 10 Years Activity in Shiodani village, Ojiya, Niigata Japan
The 10th conference of the international society for Integrated Disaster Risk Management (IDRiM 2019)   17 Oct 2019   
公募シンポジウム「震災経験の意味を考究することは被災者支援にどのようにつながるか?」(指定討論スライドタイトル:「忘れ去る」ことのできない構造と状況の中で当事者と研究者が相まみえる作法)
日本心理学会第83回大会   11 Sep 2019   
【研究報告・実践報告】災害
日本NPO学会第21回大会   2 Jun 2019   

Teaching Experience

 

Research Grants & Projects

 
住民主体の持続可能な共生型地域づくりとその担い手等に関する研究
厚生労働科学研究費補助金 行政政策研究分野 厚生労働科学特別研究
Project Year: Aug 2016 - Mar 2017