USAMI Mayumi

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Name
USAMI Mayumi
E-mail
usamimaninjal.ac.jp
URL
https://ninjal-usamilab.info/lab/
Affiliation
National Institute for Japanese Language and Linguistics
Job title
Professor
Degree
Ed.D.(Harvard University)

Profile

Please also consult the following websites:

Usami Mayumi Laboratory
https://ninjal-usamilab.info/lab/

Research project "Multiple Approaches to Analyzing the Communication of Japanese Language Learners", sub-project "investigating the way Japanese learners use the language in speech and writing" (Project leader: Mayumi Usami)
https://ninjal-usamilab.info/

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2016
 - 
Today
Professor, JSL Research Division, National Institute for Japanese Language and Linguistics
 
Apr 2009
 - 
Mar 2016
Professor, Institute of Global Studies, Tokyo University of Foreign Studies
 
Oct 2007
 - 
Sep 2008
Visiting researcher, Department of East Asian Languages and Literatures, University of Hawaiʻi at Mānoa
 

Education

 
Sep 1990
 - 
Jun 1992
Human Development and Psychology (Degree obtained on 16th November 1999), Graduate School of Education, Harvard University
 
Apr 1981
 - 
Mar 1984
Graduate School, Division of Sociology, Keio University
 

Books etc

 
Usage-Based Linguistic Informatics 1: Linguistic informatics: State of the art and the future
KAWAGUCHI Yuji, ZAIMA Susumu, TAKAGAGI Toshihiro, SHIBANO Kohji, USAMI Mayumi (Part:Joint Editor)
John Benjamins Publishing Company   2006   
Linguistic informatics III: The first international conference on linguistic informatics: State of the art and the future
KAWAGUCHI Yuji, ZAIMA Susumu, TAKAGAGI Toshihiro, SHIBANO Kohji, USAMI Mayumi (Part:Joint Editor)
21st Century COE: Center of Usage-Based Linguistic Informatics, Graduate School of Area and Culture Studies, Tokyo University of Foreign Studies (TUFS)   2004   

Published Papers

 
「『総合的会話分析』に基づく研究―『BTSJ日本語自然会話コーパス』と『自然会話リソースバンク(NCRB)』との連携に触れながら―」
USAMI Mayumi
Society of Japanese language education in Europe   23(23)    Sep 2019   [Refereed][Invited]
「談話研究と言語教育―1960年代から現在までの流れ―」
USAMI Mayumi
Society of Japanese language education in Europe   23(23)    Sep 2019   [Refereed][Invited]
The effect of differences in linguistic behavior by conversational agents based on politeness strategies for development relationship with humans – Psychological effects of joke at the first meeting –
T. Miyamoto, D. Katagami, Y. Shigemitsu, M. Usami, T. Tanaka, H. Kanamori
Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics   Vol.30(No.5) 753-765   Oct 2018   [Refereed]
なぜポライトなつもりがインポライトになるのか : ディスコース・ポライトネス理論の観点から日本語教育に示唆できること
USAMI Mayumi
ヨーロッパ日本語教育   (21) 73-81   Mar 2017   [Refereed]
ディスコース・ポライトネス理論の新展開−「時間」「フェイス充足度」「フェイス均衡原理」という概念を中心に−
USAMI Mayumi
『漢日語言対比研究論叢』(漢日対比語言学研究会)   (8) 125-139   2017   [Refereed][Invited]
自然会話を素材とする共同構築型WEB教材を使った「対話」と「会話」の教育
USAMI Mayumi
ヨーロッパ日本語教育   (20) 231-236   Mar 2016   [Refereed]
USAMI Mayumi
『日本語教育』(日本語教育学会)   (162) 34-49   Dec 2015   [Invited]
USAMI Mayumi
The Japanese journal of language in society (Japanese Association of Sociolinguistic Sciences)   18(1) 7-22   Sep 2015   [Refereed][Invited]
The study on "style" in Japanese is one of the major research topics in sociolinguistic science, which studies the relationship between language and society. However, since the fields, purposes, and data used in studies on "style" are varied and n...
初対面二者間会話における話題導入と展開のプラクティス
宇佐美 まゆみ, 野口芙美, 木林理恵
『第71回 言語・音声理解と対話処理研究会資料』(人工知能学会)   23-28   Sep 2014   [Refereed]
ディスコース・ポライトネス理論の新構想と異文化コミュニケーション : 日中比較を中心に
USAMI Mayumi
徐一平(編)『中国日本語教学研究文書之10』(大連理工大学出版社)   19-46   2014   [Refereed]

Misc

 
「動画からうなずきの半自動検出と談話研究への応用」
Y.Otsuka, M.Usami, B.Ito
Proceedings of The Association for Natural Language Processing 25th annual events   868-871   Mar 2019
「談話研究と言語処理,人工知能研究の連携に向けて」
USAMI Mayumi,Daisuke.Kataue
The Association for Natural Language Processing 25th annual events   835-837   Mar 2019
「『BTSJ日本語自然会話コーパス2018年版』における一人称・二人称代名詞の使用実態」
USAMI Mayumi , Makoto Yamazaki
society for Japanese Linguistics   221-226   Oct 2018
『BTSJ日本語自然会話コーパス(トランスクリプト・音声)2018年版』の紹介と『BTSJ文字化入力支援・自動集計・複数ファイル自動集計システムセット』を用いた分析法」
USAMI Mayumi , Makoto Yamazaki
Keiryou kougo gakkai   1-6   Sep 2018   [Refereed]
ポライトネスから見た母語話者のことばと学習者のことば
USAMI Mayumi
韓国日語教育学会2014年度第26回国際学術大会予稿集   13-32   Dec 2014   [Refereed]
宇佐美まゆみ, 野口芙美, 木林理恵
人工知能学会言語・音声理解と対話処理研究会資料   71(67(HCS2014 1-42)) 23-28   Sep 2014
NCRB(Natural Conversation Resource Bank)の開発とその意義について : これからのコーパスのあり方とその研究・教育への活用法への一提案
USAMI Mayumi
第8回日本語実用言語学国際会議(ICPLJ8) Conference Handbook   128-131   Mar 2014
コミュニケーション能力の養成と評価 : 談話研究の観点から パネルセッション「コミュニケーション能力評価と談話研究の連携と課題 : 口頭能力試験の談話の分析結果から」
USAMI Mayumi
2013年度日本語教育学会春季大会予稿集   54-56   May 2013   [Refereed]
「自然会話を素材とする教材」の開発の意義 : 新しい視点に立った日本語コミュニーケーション教材 特別パネルセッション「自然会話を素材とする教材」の開発とその活用法 : 会話能力向上のために」
USAMI Mayumi
『インドネシア中等および高等教育機関における日本語学習者の会話能力向上をめざして』インドネシア日本語教育学会   276-277   Sep 2012
会話能力向上のための「自然会話を素材とする教材」の開発とその活用法 特別パネルセッション「『自然会話を素材とする教材』の開発とその活用法 : 会話能力向上のために」
宇佐美 まゆみ, 鎌田 修, 由井 紀久子
『インドネシア中等および高等教育機関における日本語学習者の会話能力向上をめざして』インドネシア日本語教育学会   274-275   Sep 2012

Conference Activities & Talks

 
New version of Discourse Politeness Theory: Focusing on the concepts of “face-balance principle” and “time sequence”
USAMI Mayumi
New Zealand Linguistic Society   28 Nov 2019   
Proposal of Driving Support Agent which Speak Based on Politeness Theory
Tomoki Miyamoto, Daisuke Katagami, Yuka Shigemitsu, Mayumi Usami, Takahiro Tanaka, Hitoshi Kanamori, Yuki Yoshihara, Kazuhiro Fujikake
29 Jul 2019   
Universality vs. culture specificity in politeness from the viewpoints of discourse politeness theory and language education.
USAMI Mayumi
9th Annual Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics (FLTAL)   3 May 2019   Foreign Language Teaching and Applied Linguistics (FLTAL)
Why should we utilize natural conversation corpus to second language education? : From the viewpoint of usage-based pragmatic analysis
USAMI Mayumi
The 2019 Hawaii International Conference on Education   6 Jan 2019   
Toward a construction of the politeness theory adaptable to HAI research: On going evaluation of conversational agents considering gender bias
Tomoki Miyamoto, Daisuke Katagami, Yuka Shigemitsu, Mayumi Usami, Takahiro Tanaka, Hitoshi Kanamori, Yuki Yoshihara, Kazuhiro Fujikake
Next Generation Human-Agent Interaction Workshop 2018 (NGHAI 2018)   15 Dec 2018   
(特別講演)共同構築型自然会話を素材とするWEB教材の必要性とNCRB (Natural Conversation Resource Bank) を用いた教材作成法 [Invited]
USAMI Mayumi
(at: Columbia University, USA)   12 Apr 2018   
Why Web Learning Materials Using Natural Conversation Data Are Effective In Order To Develop Language Learners Communication Proficiency: How To Use the Natural Conversation Resource Bank (NCRB) [Invited]
11 Apr 2018   
(特別講演)共同構築型自然会話を素材とするWEB教材の必要性とNCRB (Natural Conversation Resource Bank) を用いた教材作成法 [Invited]
USAMI Mayumi
(at: San Francisco State University, USA)   5 Apr 2018   
(特別講演)共同構築型自然会話を素材とするWEB教材の必要性とNCRB (Natural Conversation Resource Bank) を用いた教材作成法 [Invited]
USAMI Mayumi
(at: University of California, Berkeley, USA)   4 Apr 2018   
(講演)自然会話リソースバンク(NCRB)開発の趣旨と意義 [Invited]
USAMI Mayumi
日本語教育研究領域共同研究発表会『自然会話リソースバンク(NCRB)でできること-教材作成機能を中心に-』(国立国語研究所)   29 Mar 2018   

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Project Year: Nov 2011 - Mar 2015    Investigator(s): USAMI Mayumi
We've constructed what we call "Natural Conversation Resource Bank (NCRB)" which incorporates the "BTSJ Corpus of Japanese Conversational Interaction (with transcripts, sounds and movies) ver.2015" (333 conversations, 78 hours), database of social...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Project Year: Apr 2008 - Mar 2011    Investigator(s): USAMI Mayumi
The main results of the present study are the following five points.
(1)An input support system for Basic-Transcription-System-for-Japanese(BTSJ), and an automatic tabulation tool for descriptive statistics of conversation analyses were made.
(2)A...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
Project Year: Apr 2008 - Mar 2011    Investigator(s): USAMI Mayumi
本研究は、これまでの自然会話の教材化に関する研究と試作版の作成という実績に基づいて、さらなる展開として、以下の2点を実現するための「探索的研究」を行うことを目的とした。 1.自然会話の各場面(母語場面、接触場面、非母語場面)の中から、目的に応じた必要度が高いシーンを選別してデータ収集を行い、各シーンの教授内容などを体系化・実質化する。 2.日本語の自然会話を素材とした本当の意味での生の教材が、世界各地のどこからでも、自分の都合のよい時間にアクセスできるユビキタス環境において利用できるよ...
多言語社会に貢献する言語教育学研究者の養成
Tokyo University of Foreign Studies: 魅力ある大学院教育イニシアティブ
Project Year: Apr 2005 - Mar 2007    Investigator(s): USAMI Mayumi
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)(2)
Project Year: Apr 2003 - Mar 2007    Investigator(s): USAMI Mayumi
The purposes of this research are to integrate discourse studies and the teaching of Japanese using the results of information engineering studies. Further, this research aims to construct a corpus of spoken Japanese and to develop preliminary mul...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)(2)
Project Year: Apr 2001 - Mar 2003    Investigator(s): USAMI Mayumi
As an academic basis for the study of "intercultural communication education in a multicultural society," this study presents a revised version of the "basic transcription system for Japanese : BTSJ," and a preliminary version of the "basic transc...
Discourse politeness in Japanese conversation: Some implications for a universal theory of politeness (Project number: 135175)
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: 科学研究費補助金 (研究成果公開促進費)
Project Year: 2001       Investigator(s): USAMI Mayumi
初対面二者間の会話の構造と話者による会話のストラテジー : 「丁寧さ」という観点から
言語教育振興財団: 言語教育振興財団研究助成金受領研究
Project Year: Apr 1993 - Mar 1994    Investigator(s): USAMI Mayumi
「二年生用日本語教科書の開発」「シカゴ大学日本語二年生コースの分析」「四コマ漫画の口頭説明の分析 : アメリカ人学習者と中国人学習者の比較」
University of Chicago: シカゴ大学日本研究補助金受領研究
Project Year: Jul 1989       Investigator(s): USAMI Mayumi
日本語アクセント修得のためのコンピューター学習装置の開発
University of Chicago: 言語教育・学習研究学内補助金受領研究
Project Year: Jul 1989       Investigator(s): USAMI Mayumi, LANDAHL Karen, ZIOLKOWSKI Michael

Others

 
2019   Language standards, norms, and variation in Asia (2019)
2018   AGLOS(Journal of Area-Based Global Studies)(2018)

Social Contribution

 
女の子の「男言葉」
[Contribution]  東京新聞  28 Aug 1997
[Contribution]  読売オンライン  深読みチャンネル  20 Apr 2017

Awards & Honors

 
Aug 2019
Design of linguistic behaviors according to driver attributes support agent based on politeness theory, IEEE Computational Intelligence Society Young Researcher Award, FSS2019
Winner: Tomoki Miyamoto(first author),Daisuke Katagami, Yuka Shigemitsu, Mayumi Usami, Takahiro Tanaka, Hitoshi Kanamori, Kazuhiro Fujikake,Yuki Yoshihara
 
Sep 2018
Grand Prize, Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics