FUJIMORI YUJI

J-GLOBAL         Last updated: May 22, 2019 at 03:02
 
Avatar
Name
FUJIMORI YUJI
Affiliation
Shinshu University
Section
Faculty of Education Language Education
Job title
Professor

Research Areas

 
 

Published Papers

 
教員養成におけるプログラミング教育の指導力育成の実践
村松浩幸・島田英昭・東原義訓・森下孟・藤崎聖也・三野たまき・宮崎樹夫・宮地弘一郎・渡辺敏明・蛭田直・藤森裕治
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究   (17) 21-30   Dec 2018
学校文化としての読むこと:初等学校の物語の読みにおける日英比較
藤森裕治
読書科学   60(3) 156-172   Oct 2018
なぜ「主体的・対話的で深い学び」が求められたのか:自己組織・相互作用・球的充実の視点から
藤森裕治
日本語学   37(6) 2-12   May 2018
教員養成学部におけるICT模擬授業の取り組み : コンピュータ利用教育を通して
藤森 裕治
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究   (16) 11-20   Sep 2017
教員養成におけるプログラミング教育の指導力育成の試み
村松 浩幸; 島田 英昭; 東原 義訓; 森下 孟; 田中 敏; 藤崎 聖也; 神原 浩; 榊原 保志; 蛭田 直; 渡辺 敏明; 三野 たまき; 高橋 渉; 藤森 裕治
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究   (16) 1-10   Sep 2017

Books etc

 
学力観を問い直す:国語科における資質・能力と見方・考え方
明治図書   Jun 2018   
小学校国語科授業研究 第五版
教育出版   Apr 2018   
『交流―広げる・深める・高める―』
東洋館出版社   Aug 2015   
メディア・リテラシーの授業づくりハンドブック
渓水社   Jul 2015   
『イギリス教育の未来を拓く小学校―「限界なき学びの創造プロジェクト」』
大修館書店   Jul 2015   

Conference Activities & Talks

 
A smooth transition from ECE to elementary school education (ESE) focused on literacy education: Through a comparative case study between Japan and the UK
Yuji Fujimori, Asato Yoshinaga
28th EECERA ANNUAL CONFERENCE   30 Aug 2018   
幼小接続におけることばの教育:日・英の事例研究を通して
藤森裕治・吉永安里
全国大学国語教育学会第134回大阪大会   May 2018   
COMPARATIVE STUDIES OF LITERACY EDUCATION AMONG JAPAN, EUROPE, AND AMERICA IN THE 21st CENTURY
Junsaburo Kamitani, Sachiko Adachi, Kazuaki Iida, Yuji Fujimori, Asato Yoshinaga
20th European Conference on Literacy "Reading as school culture:Comparison in Japan and the UK on a reading storybook class in primary schools”   Jul 2017   
アクティブ・ラーニング視点の授業展開と評価をどう考え,どう実践するか
高木まさき・京野真樹・鹿毛雅治・藤森裕治
第10回ことばと学びをひらく会(シンポジウム)   Oct 2016   
アクティブ・ラーニングの授業づくりの型
藤森裕治
日本国語教育学会第78回全国大会   Aug 2015   

Research Grants & Projects

 
Lesson Study of Japanese language classes
Educational Research of Language Culture
Educational Research of Oral Interaction
Comparative Educational Study
Development of Generic Literacy