ITOU Junko

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Name
ITOU Junko
Affiliation
Wakayama University
Section
Faculty of Systems Engineering, Department of Design and Information Sciences
Job title
Research Associate

Research Areas

 
 

Misc

 
五郎丸 秀樹, 伊藤 淳子, 宗森 純
IPSJ SIG Notes   2015(9) 1-8   Mar 2015
In recent years, it has been possible to collect a huge amount of data which the internet of things generates and store the data at the cloud computing on the internet. It is conceivable that we use the knowledge, which get from the date, or are s...
木村 鷹, 伊藤 淳子, 宗森 純
IPSJ SIG technical reports   2015(4) 1-8   Jan 2015
In this study we aim to support communications between players using a thermal stimulus. We propose a temperature perception interface named "ThermoActor" and a communication support system named "Ther:com" using expression icons. The results of e...
Hideki Goromaru, Junko Ito, Jun Munemori
IPSJ SIG Notes   2014(15) 1-8   Jan 2014
Recently years, with the spread of tablet devices, people using these devices have participated in discussions and posted comments in free time from around the world. Therefore, we thought that we held a meeting of KJ method, which is Japanese rep...
Kazuki Sakurai, Junko Itou, Jun Munemori
IPSJ SIG Notes   2014(4) 1-8   Jan 2014
Many methods of idea generation using pictures have existed. But, there have been seldom researches of idea generation using movies. GUNGEN-Web can perform the KJ method. We performed KJ method using movies or pictures. We compare the results of e...
五郎丸秀樹, 伊藤淳子, 宗森純
2013年度 情報処理学会関西支部 支部大会 講演論文集   2013    Sep 2013
発想法の一つであるKJ 法を取り入れた発想支援グループウェアと遠隔会議支援システムを連携させ,タブレット端末を用い,取材から発想,会議などを全て現地で実施する手法を提案する.
宗森 純, 萬谷僚太, 伊藤 淳子
情報処理学会論文誌   54(1) 318-329   Jan 2013
対戦型ゲームを実施するときに,圧力センサを用いて直感的な入力を感情アイコンに変換して相手に感情を伝えるシステムを提案する.お互いの感情アイコンが同時に表示された場合に,その内容によって大きさが変化するインタラクション機能(共鳴機能)を実装することで,より相手とつながっている感覚を強める.適用実験の結果,約16秒に1回,圧力センサが押され,感情アイコンは「喜び」「悔しい」「からかう」の順で多く使用された.共鳴機能は1ゲームあたり,2.4回動作した.アンケート結果から,本システムを使用すると,...
五郎丸 秀樹, 阪本 浩基, 爰川 知宏, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2013(1) 1-7   Jan 2013
現地から取材で情報を収集した後に会議室で会議を実施する手法では,現地の取材から会議室での会議までの間に,ロケーション間の移動や参加者の調整などを行わなければならない.発想法の一つである KJ 法を取り入れた発想支援グループウェア GUNGEN-SPIRALⅡを用い,現地で会議を実施することでこれらの時間を短縮した.また現地での会議が可能になったことにより更に効率化を図るため,取材をしながら会議中にラベル作成を実施可能にした GUNGEN-Web を開発し現地で使用できることを示した.If ...
爰川 知宏, 郷 葉月, 前田 裕二, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2012(20) 1-6   Mar 2012
近年,組織における知識・ノウハウ活用の重要性が高まっている.限られた時間・人的稼働の制約のもとで,発想法を実施する際の課題と要件を整理し,複数のマルチタッチ対応タブレット端末を用いたユビキタス発想支援システム G-Pad を開発し,実験評価を行った.Recently the importance of using know-how in the organization as their core competency is on the increase. We discussed su...
Takao Shizuka, Itou Junko, Munemori Jun
情報科学技術フォーラム講演論文集   10(3) 15-20   Sep 2011
Itou Junko, Mori Yoko, Munemori Jun
情報科学技術フォーラム講演論文集   10(4) 345-346   Sep 2011
爰川 知宏, 五郎丸 秀樹, 前田 裕二, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告 グループウェアとネットワークサービス(GN)   2011(11) 1-6   Jan 2011
近年,組織における知識・ノウハウ活用の重要性が高まっている.限られた時間・人的稼働の制約のもとで,累積 KJ 法のような本格的な累積型発想法を実施する際の課題と要件を人・時間・作業環境の観点で整理し,複数のマルチタッチ対応タブレット端末の適用可能性について考察する.Recently the importance of using know-how in the organization as their core competency is on the increase. We disc...
友安 宏, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告 グループウェアとネットワークサービス(GN)   2011(10) 1-8   Jan 2011
発想法支援システムが数々開発されている.我々は島名の入力文字数が短い時に警告文を出す KJ 法支援システム GUNGEN-TOUCH II を開発した.これは発想の質の向上を目指したものである.AHP を応用して島名の評価を行った.その結果,本機能を付加したシステムの方が,平均の島名の文字数が多くなり,付加していないシステムと比べて島名の評価は有意差がある高い結果となった.A lot of idea generation support system has been developed....
大垣 智靖, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS)   2010(17) 1-8   Nov 2010
携帯電話やパソコンの普及により,ネットワークを介してコミュニケーションをとる機会が増大した.コミュニケーションをとるためのシステムも多岐にわたり,テキストだけでなく,絵文字,アバタ,アイコンなどといった様々な視覚的表現技法が利用されている.これらの技法はチャットシステム利用者の多くに使われており,意思疎通に役立っているが,現状ではユーザ自身の感情などを表現するために使われることがほとんどである.そこで本研究では,入力メッセージの内容により異なる姿に成長するアバタを設計し,感情表現のためだけ...
大垣 智靖, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2010(17) 1-8   Nov 2010
携帯電話やパソコンの普及により,ネットワークを介してコミュニケーションをとる機会が増大した.コミュニケーションをとるためのシステムも多岐にわたり,テキストだけでなく,絵文字,アバタ,アイコンなどといった様々な視覚的表現技法が利用されている.これらの技法はチャットシステム利用者の多くに使われており,意思疎通に役立っているが,現状ではユーザ自身の感情などを表現するために使われることがほとんどである.そこで本研究では,入力メッセージの内容により異なる姿に成長するアバタを設計し,感情表現のためだけ...
吉田 壱, 橋崎 裕人, 伊藤 淳子, 宗森 純
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)   2010(14) 1-8   Oct 2010
モバイル端末で圧力センサを補助的に使用することにより,選択的な入力を効率的に行えるインタフェースを考案した.これを,絵文字を使ってコミュニケーションするためのツールである,絵文字チャットコミュニケータの絵文字入力に適用した.その結果,従来の GUI による選択のみで絵文字を入力するよりも,本入力インタフェースにより絵文字を選択する方が,操作時間が短縮でき,操作性が改善されることがわかった.We developed the efficient input method of mobile d...
香川 健太郎, 伊藤 淳子, 宗森 純
情報処理学会論文誌   51(3) 770-783   Mar 2010
近年,動画共有サービスが注目を集めている.投稿されるテキストコメントの中には論理的なものと感情的なものとがある.感情的なコメントは,投稿時にかかる手間が大きいと,入力され難いという問題がある.本論文では,視聴者の感情的コメントの投稿促進を目的とし,直感的な入力を提供するシステムを提案する.システムは,マウスホイールと絵文字メディアを採用した直感的なコメント入力機能と視聴者間における感情共有機能を特徴とする.このシステムと通常のテキストコメント機能を備えた動画共有システム"おにおん" を開発...
香川 健太郎, 伊藤 淳子, 宗森 純
情報処理学会論文誌 論文誌ジャーナル   51(3) 770-783   Mar 2010
MUNEMORI Jun, ITOU Junko
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2010(12) 1-6   Jan 2010
小型 PC 上で絵文字のみでチャットを行う,絵文字チャットコミュニケータを開発し,異なる母国語を持つ人同士のコミュニケーションの支援に適用してきた.本システムは 550 個の絵文字と絵文字を探しやすくするための履歴機能等を持つ.これまで海外 4 ヶ所 (米国 (2 ヶ所),ベトナム,ポルトガル) で適用実験をおこなった.これらの実験から得られた日本人と外国人の実験結果を比較する.We had developed a pictograph chat communicator on PCs. ...
FUKUDA Hiroshi, MUNEMORI Jun, ITOU Junko
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2009(21) 1-8   Nov 2009
Web ベース発想一貫支援システム GUNGEN-SPIRAL II を開発した.本システムはアイデアの収集および共有,発想法に至るまで知の循環を支援するものである.適用実験の結果,メールによるアイデアの登録は使いやすく,発想法においては,共有画面と音声のみのコミュニケーションでも十分に作業が行えることがわかった.また,iPhone でも従属的な形で発想法に参加できることがわかった.We have developed the GUNGEN-SPIRAL II, which system s...
宗森 純, 源 拓也, 伊藤 淳子
IEICE technical report   109(39) 85-90   May 2009
MUNEMORI Jun, MINAMOTO Takuya, ITOU Junko
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)   2009(15) 1-6   May 2009
海外を旅行する日本人,また日本を旅行する外国人が増加し,外国人とコミュニケーションをとる機会が増えた.絵文字の解釈はほぼ世界共通である.そこで観光案内所での利用を想定し,簡単に写真を絵文字として追加でき,テーブルトップインタフェースを用いて操作が容易な対面型絵文字チャットシステムを開発した.実験の結果,写真を絵文字として使うとチャット内容の理解度が向上する傾向にあった.The Japanese who traveled in the foreign countries or the for...
YAMASHITA Hirotaka, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2009(33) 139-144   Mar 2009
We have developed an exertainment system, named the Remote Kenken. The results of the experiments showed that 1) A sense making "hopping" is very really high comparing with a simulation software. 2) Around 40 seconds were judged to be appropriate ...
MUNEMORI Jun, BINTI MOHD YATID MOONYATI, FUKUDA Taro, ITOU Junko
IPSJ SIG Notes   2009(3) 145-150   Jan 2009
We have developed a pictograph chat communicator, named the Pictograph Chat Communicator II. The system has been applied to the communication between the people of the different language. The Pictograph Chat Communicator II has over 500 pictograph...
Kagawa Kentaro, Itou Junko, Munemori Jun
IPSJ SIG Notes   2008(91) 119-124   Sep 2008
We have developed a shared animation site with a pictograph comment function. The communication that is more progressive than the comment input by the conventional text only is enabled when we use pictographs. We used this system for a proof exper...
ITOU Junko, SHIINA Kanako, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2008(48) 19-24   May 2008
In this article, we propose the support system to make a traveler's diary, "Electronic Memory Notebook". This system consists of a compact terminal with a touch panel screen and a web server for SNS site. Travelers make traveler's diaries by writi...
ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2008(31) 127-132   Mar 2008
In this research, we analyze the relationships among smiley, nonverbal expressions, and atmospheres during chat with emotional characters. People use smiley to convey the user's emotions. We focus on the smiley to deduce the user's mental state ai...
YAMASHITA Naoto, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2008(31) 97-102   Mar 2008
We have developed a virtual band support system We can play favorite music and play coordinately by the system. We can also play freely I ike a "virtual guitar". The input of the system consists of a ten-key pad and a gyro mouse. The reading music...
KIMURA Tomoki, MARUYAMA Takahiro, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2008(31) 43-48   Mar 2008
Many kinds of music recommendation method, considering user' s preference or situation, have been proposed. We developed a music recommendation system based on location information and additional information. But we couldn' t confirm effectiveness...
Munemori Jun, Fukuda Taro, YATID MOONYATI BINTI MOHD, Hashizaki Hiroto, Yamashita Hirotaka, Itou Junko
IPSJ SIG Notes   2008(7) 103-108   Jan 2008
Tourists or businessmen who visited Japan increased in late years. The opportunity of communication have been increased between Japanese and foreigners. We have developed a pictograph chat communicator, named the Pictograph Chat Communicator II. T...
Ohashi Makoto, Itou Junko, Munemori Jun
IPSJ SIG Notes   2008(7) 71-76   Jan 2008
There have been many computerized KJ method support system, which support KJ method on computers. We had developed and applied a computerized KJ method support system, which used the Lumisight-Table. The results of the experiment indicated that th...
MUNEMORI Jun, FUKUDA Taro, YATID MOONYATI BINTI MOHD, HASHIZAKI Hiroto, YAMASHITA Hirotaka, ITOU Junko
IPSJ SIG Notes   2008(7) 103-108   Jan 2008
Tourists or businessmen who visited Japan increased in late years. The opportunity of communication have been increased between Japanese and foreigners. We have developed a pictograph chat communicator, named the Pictograph Chat Communicator II. T...
OHASHI Makoto, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2008(7) 71-76   Jan 2008
There have been many computerized KJ method support system, which support KJ method on computers. We had developed and applied a computerized KJ method support system, which used the Lumisight-Table. The results of the experiment indicated that th...
OHASHI MAKOTO, ITOU JUNKO, MUNEMORI JUN, MATSUSHITA MITSUNORI, MATSUDA MASAFUMI
IPSJ journal   49(1) 105-115   Jan 2008
KJ method is one of the famous idea generation methods in Japan. Original KJ method is performed using paper tags (ex. Post It). KJ method is also implemented on computers. The system is called the computerized KJ method support system. In the ori...
Itou Junko, Iwata Nozomi, Munemori Jun
情報科学技術フォーラム一般講演論文集   6(4) 211-212   Aug 2007
MUNEMORI JUN, MIYAI SHUNSUKE, ITOU JUNKO
IPSJ SIG Notes   2007(56) 55-60   Jun 2007
We have developed a pictograph chat communicator, which was implemented on a PDA (Personal Digital Assistant). We have performed pictograph communication experiments using the communicator in England and U.S.A. Pictograph communication uses only p...
MUNEMORI JUN, MIYAI SHUNSUKE, ITOU JUNKO
IEICE technical report   107(79) 55-60   May 2007
We have developed a pictograph chat communicator, which was implemented on a PDA (Personal Digital Assistant). We have performed pictograph communication experiments using the communicator in England and U.S.A. Pictograph communication uses only p...
KIMURA Tomoki, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2007(32) 115-120   Mar 2007
We propose a recommendation service of music based on a user's actual location. The user can relate music to the location information from a GPS. So, users can share the impact depending on the consistency between the scenery and the music. This s...
YOSHIDA Hajime, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2007(6) 13-18   Jan 2007
We have developed an input method that uses sense of touch to input face marks. Using this method, we can input face marks if we grip the mouse. The feature of this system is that we can input two or more kinds of face marks according to how to gr...
Yoshida Hajime, Itou Junko, Munemori Jun
IPSJ SIG Notes   2007(6) 13-18   Jan 2007
We have developed an input method that uses sense of touch to input face marks. Using this method, we can input face marks if we grip the mouse. The feature of this system is that we can input two or more kinds of face marks according to how to gr...
MUNEMORI JUN, MIYAI SHUNSUKE, ITOU JUNKO
IPSJ SIG Notes   2006(96) 67-72   Sep 2006
The pictograph chat was implemented on a personal digital assistant (PDA) for the chat communications only of the pictograph, and the application experiment including the foreigner was performed. The experiment that added the alphabet as pictograp...
Munemori Jun, Tri Thai Minh, Itou Junko
情報科学技術フォーラム一般講演論文集   5(4) 111-112   Aug 2006
Munemori Jun, Miyai Shunsuke, Itou Junko
情報科学技術レターズ   5 321-322   Aug 2006
MUNEMORI JUN, MIYAI SHUNSUKE, ITOU JUNKO
IPSJ SIG Notes   2006(60) 37-42   May 2006
The electronic treasure hunt developed this time uses location information and operates avatar. The participant competes for the point looking for the treasure arranged virtually. The features of this game are that a treasure cannot be obtained if...
MARUNO Shinji, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2006(34) 49-54   Mar 2006
We have developed a communication support system named ISS including promoting function of communication among users who can communicate by sharing the hobby information, the personal information of situations, states and existence. We have applie...
Ozaki Hiroshi, Yoshino Takashi, Itou Junko, Munemori Jun
IPSJ SIG Notes   2006(9) 25-30   Jan 2006
There are many communications tools through these network system, including chats bulletin boards, and video conferencing systems. If we have not enough information, we spend much time to communicate between our friends. We have developed an infor...
YOSHIDA Hajime, YOSHINO Takashi, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2006(9) 19-24   Jan 2006
We developed the input method that uses sense of touch to input face marks. Using this method, You can input face marks if you grip the mouse. The feature of this system is that you can input two or more kinds of face marks according to how to gri...
OZAKI Hiroshi, YOSHINO Takashi, ITOU Junko, MUNEMORI Jun
IPSJ SIG Notes   2006(9) 25-30   Jan 2006
There are many communications tools through these network system, including chats bulletin boards, and video conferencing systems. If we have not enough information, we spend much time to communicate between our friends. We have developed an infor...
ITOU Junko, KAKUSHO Koh, MINOH Michihiko
IEICE technical report   105(433) 13-18   Nov 2005
This paper proposes a method of properly controlling nonverbal conversation signals(NCS) displayed by embodied agents which inform users through their dialogues, according to the atmospheres. The controls is important not to convey misunderstandin...
KAKUSHO Koh, LI Liqun, ITOU Junko, MINOH Michihiko
Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics   17(3) 325-339   2005
In order to transmit facial expressions of the user using the face of a lifelike agent in agent-mediated distance communication, we have to realize facial expression mapping, which gives synthetic facial expressions of the agent appropriate for re...
KAKUSHO Koh, ITOU Junko, MINOH Michihiko
IPSJ SIG Notes. ICS   2003(100) 31-38   Oct 2003
In this article, we discuss how to control nonverbal conversational signals (NCS) including eye gazes, noddings and facial expressions displayed by a pair of embodied agents for information presentation using their dialogues. Recent work on inform...

Research Grants & Projects

 
Control of Nonverbal Expression displayed by Information Agent
The Other Research Programs
Project Year: 2002