TSUBOI Hiroko

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Name
TSUBOI Hiroko
Affiliation
The University of Human Environments
Section
Faculty of Human Environment

Research Areas

 
 

Published Papers

 
児童養護施設における学習・進路の問題とその支援に関する実態調査
柴田 一匡, 坪井 裕子, 三後 美紀, 米澤 由実子, 森田 美弥子
子どもの虐待とネグレクト   20(2) 227-237   Sep 2018
吉武久美, 窪田由紀, 坪井裕子, 松本真理子, 森田美弥子
東海心理学研究   12 55‐61-61   Mar 2018
鈴木 伸子, 五十嵐 哲也, 坪井 裕子, 松本 真理子, 森田 美弥子
心理臨床学研究   35(3) 290-296   Aug 2017
IGARASHI Tetsuya, SUZUKI Nobuko, TSUBOI Hiroko, MATSUMOTO Mariko, MORITA Miyako
Japanese Journal of School Psychology   17(1) 17-28   2017
渡邉 素子, 野村 あすか, 西井 香純, 服部 恵, 坪井 裕子, 松本 真理子, 窪田 由紀, 森田 美弥子
心理臨床学研究   34(5) 557-567   Dec 2016
大矢 優花, 松本 真理子, 野村 あすか, 垣内 圭子, 坪井 裕子, 鈴木 伸子, 畠垣 智恵, 森田 美弥子
心理臨床学研究   34(1) 95-101   Apr 2016
鈴木美樹江, 窪田由紀, 松本真理子, 坪井裕子, 森田美弥子
学校メンタルヘルス   18(2) 147‐152   Feb 2016
三後 美紀, 坪井 裕子, 米澤 由実子, 柴田 一匡
心理臨床学研究   33(5) 519-524   Dec 2015
垣内圭子, 松本真理子, 坪井裕子, 鈴木伸子, 野村あすか, 森田美弥子
ロールシャッハ法研究   19 57‐64-64   Nov 2015
鈴木伸子, 松本真理子, 坪井裕子, 野村あすか, 垣内圭子, 大矢優花, 畠垣智恵, 森田美弥子
学校メンタルヘルス   17(2) 152‐161   Mar 2015
松本真理子, 窪田由紀, 吉武久美, 坪井裕子, 鈴木美樹江, 森田美弥子
東海心理学研究   8 2-11   Mar 2014
鈴木 伸子, 松本 真理子, 坪井 裕子
学校メンタルヘルス = Journal of school mental health   17(2) 152-161   2014
野村 あすか, 松本 真理子, 坪井 裕子, 鈴木 伸子, 畠垣 智恵, 垣内 圭子, 大矢 優花, 森田 美弥子
心理臨床学研究   31(5) 844-849   Dec 2013
袴田 雅大, 鈴木 伸子, 坪井 裕子, 畠垣 智恵, 白井 博美, 松本 真理子, 森田 美弥子
心理臨床学研究   30(3) 406-410   Aug 2012
坪井裕子, 三後美紀
子どもの虐待とネグレクト   13(1) 105-114   May 2011
日本人児童のロールシャッハ法におけるPopular反応 性差の視点を中心に
松本 真理子, 畠垣 智恵, 白井 博美, 鈴木 伸子, 坪井 裕子, 森田 美弥子, 平石 博敏
心理臨床学研究   28(6) 805-810   Feb 2011
ロールシャッハ法における日本人幼児の反応内容と領域
白井 博美, 松本 真理子, 鈴木 伸子, 森田 美弥子, 坪井 裕子, 畠垣 智恵
心理臨床学研究   27(3) 365-371   Aug 2009
坪井裕子, LEE Myunghee
教育心理学研究   55(3) 335-346   Sep 2007
The purpose of the present research was to utilize the Youth Self Report (YSR) and the Child Behavior Checklist (CBCL) to identify behavioral and emotional characteristics of abused children, and to explore the possibility of clinical application ...
坪井 裕子, 森田 美弥子, 松本 真理子
心理臨床学研究   25(1) 13-24   Apr 2007
被虐待児(ネグレクト児24名、身体的虐待児16名)と対照群(60名)のロールシャッハ反応の特徴を比較した。その結果、被虐待児群は色彩など外部刺激への反応性が高く、衝動コントロールの問題が示唆された。反応内容では、「骨格反応」「食物」「死」「火」が被虐待児群に有意に多かった。感情カテゴリーおよび思考・言語カテゴリーにより検討すると、被虐待児群は敵意感情と不安感情が高く、防衛的態度と作話機能、恣意性が高かった。ネグレクト群には陰うつ反応など不安を基礎にした反応が多かった。身体的虐待群は、テスト...
TSUBOI HIROKO, LEE MYUNGHEE
The Japanese Journal of Educational Psychology   55(3) 335-346   2007
坪井裕子
教育心理学研究   53(1) 110-121   Mar 2005
The purpose of the present study was to clarify behavioral and emotional characteristics of abused children who had been placed in children's-homes. We asked children's-home caretakers to complete Child Behavior Checklist (CBCL) forms for 142 chil...
TSUBOI HIROKO
The Japanese Journal of Educational Psychology   53(1) 110-121   2005   [Refereed]
LEE M, 坪井裕子
乳幼児医学・心理学研究   12(1) 43-50   Dec 2003

Misc

 
坪井裕子, 柴田一匡, 米澤由実子, 三後美紀, 坪井裕子, 米澤由実子
人間と環境(岡崎)   7(7) 22‐29-29   Dec 2016
The purpose of this research was to clarify the systems and approaches in place for handlingsexuality issues among children in Children's homes. A questionnaire survey of Children'shomes was conducted, and the data from 18 facilities and 29 dormit...
鈴木伸子, 松本真理子, 坪井裕子, 野村あすか, 森田美弥子
愛知教育大学教育臨床総合センター紀要(Web)   6(6) 55‐62 (WEB ONLY)-62   Jul 2016
本研究では,授業中の意見相違場面に焦点をあて,小中学生の対人葛藤解決方略をQOL(Quality of Life)の観点から検討した。小学4年生,小学6年生計421名(男子202名,女子219名),中学2年生290名(男子146名,女子144名)の計711名を対象として,対人葛藤解決方略の特徴,主観的な心身両面からの健康度や学校生活を中心とした満足度および行動特性(ひきこもり傾向,攻撃的行動)を質問紙で尋ねた。主な結果は以下の通りであった。(1)自覚的なQOLは,小学生が中学生より高かった...
TSUBOI Hiroko, SHIBATA Kazumasa, YONEZAWA Yumiko, SANGO Miki
Journal of Human Environmental studies   7(0) 22-29   2016
The purpose of this research was to clarify the systems and approaches in place for handlingsexuality issues among children in Children's homes. A questionnaire survey of Children'shomes was conducted, and the data from 18 facilities and 29 dormit...
松本 真理子, 大矢 優花, 坪井 裕子, 鈴木 伸子, 野村 あすか, 垣内 圭子, 森田 美弥子
名古屋大学学生相談総合センター紀要   (15) 20-28   2015
Hiroko TSUBOI Mariko MATSUMOTO Asuka NOMURA Nobuko SUZUKI Miyako MORITA
Journal of Human Environmental studies   6(0) 31-40   2015
The present study compared the quality of life (QOL) of Japanese and Finnish children inrelation to their friendships and school lives to examine the characteristics of Japanesechildren. A questionnaire survey was conducted involving 1,420 Japanes...
Japanese and Finnish students' responses on the kinetic school drawing: a cross-cultural comparisom
Kaito Keiko, Matsumoto Mariko, Keskinen Soili, Tsuboi Hiroko, Suzuki Nobuko, Nomura Asuka, Oya Yuka, Kivimaki Riia, Morita Miyako
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   22 S248   Jul 2013   [Refereed]
Sexual problems in children's homes in Japan
Tsuboi Hiroko, Sango Miki, Shibata Kazumasa, Yonezawa Yumiko
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   22 S248   Jul 2013   [Refereed]
A Cross-cultural comparison about solutions to interpersonal conflict between Japanese and Finnish students
Suzuki Nobuko, Matsumoto Mariko, Keskinen Soili, Tsuboi Hiroko, Nomura Asuka
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   22 S249   Jul 2013   [Refereed]
Comparing QOL of students with social withdrawal tendencies in Japan and Finland
Nomura Asuka, Matsumoto Mariko, Keskinen Soili, Tsuboi Hiroko, Suzuki Nobuko, Kaito Keiko, Oya Yuka, Kivimaki Riia, Matsumoto Hideo, Morita Miyako
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   22 S251   Jul 2013   [Refereed]
A cross-cultural comparison of self-images between Japanese and Finnish students
Oya Yuka, Hatagaki Chie, Matsumoto Mariko, Keskinen Soili, Tsuboi Hiroko, Suzuki Nobuko, Nomura Asuka, Kaito Keiko, Kivimaki Riia, Morita Miyako
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   22 S250-S251   Jul 2013   [Refereed]
Tsuboi Hiroko, Matsumoto Mariko, Nomura Asuka, Suzuki Nobuko, Hatagaki Chie, Morita Miyako
Journal of Human Environmental studies Electronic Edition   6(0) 14-24   2013
The present paper reports the results of fi eld surveys of welfare facilities for children and the Child Psychiatry Hospital in Finland to discuss diff erences in welfare and psychiatric practices implemented for children in Japan and Finland. In ...
Tsuboi Hiroko, Matsumoto Mariko, Suzuki Nobuko, Hatagaki Chie, Shirai Hiromi, Morita Miyako
Journal of Human Environmental studies   3(0) 1-9   2012
The purpose of this study was to examine the characteristics of children's images of their father and mother using the Rorschach methods. We conducted the Rorschach test involving 591 children, attending elementary (second, fourth, and sixth grade...
坪井裕子, 三後美紀
人間と環境(岡崎)   2(2) 45-59   Nov 2011
The purpose of this study is to confirm the behaviors exhibited by children that the care workers find challenging to deal with. Semi-structured interview was conducted with 11 young care workers working at children's homes. As a result, it was fo...
Tsuboi Hiroko, Matsumoto Mariko, Morita Miyako, Hatagaki Chie, Suzuki Nobuko, Shirai Hiromi
Journal of Human Environmental studies Electronic Edition   3(0) 35-44   2012
本研究の目的は,被虐待児と一般児童・生徒との比較から,被虐待児のロ-ルシャッハ反応の特徴を明らかにすること(研究1 )と,虐待を受けた子どもたちの問題行動とロ-ルシャッハ反応の特徴との関連を明らかにすること(研究2 )である.被虐待群と対照群のロ-ルシャッハ反応特徴の比較では,An(解剖反応)・MOR(損傷内容)において,いずれも被虐待群の平均値が高かった.被虐待群はAfr(感情比率)が高いことから,感情を刺激されやすいとも考えられる.AnとMORはCBCLでの問題行動との関連も深いことが...
An international comparison of children's QOL in Japan and Finland using Kid-Kindl and YSR
Tsuboi Hiroko, Matsumoto Mariko, Keskinen Soili, Milovanov Riia, Suzuki Nobuko, Morita Miyako, Hatagaki Chie, Nomura Asuka, Maruyama Keiko, Makita Reiko
EUROPEAN CHILD & ADOLESCENT PSYCHIATRY   20(1) S208   Jun 2011   [Refereed]
TSUBOI Hiroko
Mind and language   8 61-73   Mar 2009
This study aims to report about the educational supporting activities led by university students in an elementary school and a junior high school and to clarify the significances and problems of these activities. These activities not only provided...
TSUBOI Hiroko
Mind and language   7 47-59   Mar 2008
The purpose of this study was to elucidate the current role of clinical psychologists working in children's homes and its associated problems. The study revealed that clinical psychologists were required to understand the overall system of the ins...
坪井裕子
現代のエスプリ   (493) 67-78   Aug 2008
坪井裕子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 心理発達科学   52 47-57   Dec 2005
The purpose of this paper is to examine tasks regarding future action on child abuse, based on review of the steps taken with respect to child abuse and the realities of child abuse in various foreign countries and Japan. First, characteristics of...
坪井裕子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 心理発達科学   50 115-122   Dec 2003
The purpose of this research is to introduce self help group activities in Japanese for children with challenges in Los Angeles, and to examine the meaning of this group. The group for children with challenges was mainly operated by parents and me...