SAKAMOTO Miki

J-GLOBAL         Last updated: Sep 13, 2019 at 02:40
 
Avatar
Name
SAKAMOTO Miki
Affiliation
Kobe University
Section
Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
Job title
Professor

Research Interests

 
 

Awards & Honors

 
Aug 2017
科学教育学研究第40巻4号掲載の論文, 日本科学教育学会論文賞, 日本科学教育学会
Winner: SAKAMOTO MIKI, YAMAGUCHI ETSUJI, INAGAKI SHIGENORI
 
当該論文が,科学教育研究の発展に大きく寄与したことが認められた。
Aug 2012
児童教育実践の質を向上させる研究, 博報児童教育振興会第6回「児童教育実践についての研究助成事業」優秀賞, 財団法人 博報児童教育振興会
Winner: SAKAMOTO MIKI, YAMAGUCHI ETSUJI, 西垣 順子
 
Jul 2011
教育心理学研究58巻1号掲載の論文, 日本教育心理学会優秀論文賞, 日本教育心理学会
Winner: SAKAMOTO MIKI, YAMAGUCHI ETSUJI, INAGAKI SHIGENORI
 

Published Papers

 
Development of a learning progression for multiple perspective taking in socioscientific issues.
YAMAGUCHI ETSUJI, WAKABAYASHI Kazuya, SAKAMOTO MIKI, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI SHIGENORI
Proceedings of XVIII IOSTE Symposium: Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives   352-357   Jan 2019   [Refereed]
Development of design elements of a socio-scientific issue curriculum unit for fostering students’ argumentation for persuasion: Case of the ‘rice seed-based edible vaccine for Japanese cedar pollinosis’ curriculum unit
Wakabayashi Kazuya, YAMAGUCHI Etsuji, SAKAMOTO Miki, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI Shigenori
Proceedings of XVIII IOSTE Symposium   128-132   Jan 2019   [Refereed]
科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの開発
TOKURA Sayuri, YAMAGUCHI ETSUJI, SAKAMOTO MIKI, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI SHIGENORI, WAKABAYASHI Kazuya, MATANO Motoaki
日本科学教育学会研究会研究報告   33(3) 21-24   Dec 2018
科学技術の社会問題を取り上げた大学生向け教育プログラムの評価:複数視点取得に着目して
WAKABAYASHI Kazuya, TOKURA Sayuri, YAMAGUCHI ETSUJI, SAKAMOTO MIKI, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI SHIGENORI
日本科学教育学会研究会研究報告   33(3) 25-28   Dec 2018
若林和也; 都倉さゆり; 山口 悦司; 坂本 美紀; 山本智一; 稲垣 成哲

日本科学教育学会2018年度第3回研究会
Informal reasoning for socio-scientific issues concerning dilemmas faced by genetic medical technologies.
SAKAMOTO MIKI, ETSUJI Yamaguchi
Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education   (8) 1069-1075   Sep 2018   [Refereed]

Books etc

 
教職教養講座第8巻 教育心理学
SAKAMOTO MIKI
協同出版   May 2018   
第13章「理科教育」(pp.215-228)を担当した。
教育認知心理学の展望
SAKAMOTO MIKI
ナカニシヤ出版   Mar 2016   
第16章「認知の発達」(pp.239-253.)を担当した。
ワードマップ 批判的思考-21世紀を生きぬくリテラシーの基盤
SAKAMOTO MIKI
新曜社   Jan 2015   
[理科教育]の項目を執筆
キーワード 人間と発達[増補改訂版] II. 人間の形成:教育と支援
伊藤 篤, 稲垣 成哲, 今谷 順重, 小川 正賢, 川木 冴子, 岸本 肇, 五味 克久, 坂本 美紀, 白水 浩信, 末本 誠, 鈴木 幹雄, 土屋 基規, 中林 稔堯, 中村 和夫, 播磨 俊子, 廣木 克行, 船寄 俊雄, 船越 俊介, 松岡 広路, 三上 和夫, 目黒 強, 吉永 潤 (Part:Joint Work)
大学教育出版   Oct 2007   
対話で学ぶ認知心理学
Miki Sakamoto (Part:Joint Work)
ナカニシヤ出版   Mar 2006   

Conference Activities & Talks

 
科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に取り組んだ学習活動の分析-
SAKAMOTO Miki, YAMAGUCHI Etsuji, WAKABAYASHI Kazuya, YAMAMOTO Tomokazu
日本発達心理学会第30回大会   Mar 2019   
科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に着目して-
SAKAMOTO Miki, WAKABAYASHI Kazuya, YAMAMOTO Tomokazu, YAMAGUCHI Etsuji
日本教育心理学会第60回総会   Sep 2018   
Development of a learning progression for multiple perspective taking in socioscientific issues.
YAMAGUCHI ETSUJI, WAKABAYASHI Kazuya, SAKAMOTO MIKI, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI Sigenori
The XVIII IOSTE Symposium 2018   Aug 2018   
Development of design elements of a socio-scientific issue curriculum unit for fostering students' argumentation for persuasion: Case of the ‘rice seed-based edible vaccine for Japanese cedar pollinosis' curriculum unit
WAKABAYASHI Kazuya, YAMAGUCHI ETSUJI, SAKAMOTO MIKI, YAMAMOTO Tomokazu, INAGAKI Sigenori
The XVIII IOSTE Symposium 2018   Aug 2018   
Socioscientific issues for cultivating citizenship: Research, practice and developmental psychology [Invited]
SAKAMOTO Miki
日本科学教育学会第42回年会   Aug 2018   

Teaching Experience